شناسهٔ خبر: 22104817 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

مدیران شرکت های بزرگ فناوری شبی چند ساعت می خوابند؟

صاحب‌خبر -

ایتنا- در یکی از دست نویس های «ارنست همینگوِی» آمده است: «من عاشق خوابیدن هستم. وقتی بیدار می شوم احساس می کنم زندگی من رو به نزول است. لذت بخش ترین اتفاق در زندگی خوابیدن است و راز موفقیت خود را در خوابیدن می بینم.»
اگرچه این نویسنده صاحب نام آمریکایی قانون خود را به این صورت تعریف کرده بود، ولی در ذهن بیشتر ما اینطور تعریف شده است که افراد موفق کمتر می خوابند و بیشتر از زمان خود استفاده می کنند. در این میان به نظر شما مدیران بزرگ ترین شرکت های فناوری که هفته گذشته نام آنها دوباره در لیست ثروتمندترین مردان جهان منتشر شد، در هر شبانه روز چند ساعت می خوابند و چگونه از زمان خود بهره می برند؟
برای افرادی بزرگی شبیه «تیم کوک» مدیر عامل اپل که هر روز ساعت 3:45 بامداد از خواب بیدار می شود و روز کاری خود را با خواندن و پاسخ دادن به 700 تا 800 ایمیل دریافتی آغاز می کند، خوابیدن معنایی متفاوت دارد و او هر روز به اندازه ای می خوابد تا بتواند سلامت خود را حفظ کند. در حالی که برخی از میلیاردرهای عرصه فناوری به صورت ژنتیکی روزانه به 3 تا 4 ساعت خواب نیاز دارند، دیگر افراد در این حوزه وجود دارند که از آنها هم کمتر می خوابند و با این وجود بیشتر مدیران فناوری روزی 8 ساعت به خواب می روند.
ولی با همه این توضیحات به نظر شما میزان خواب در موفقیت افراد یاد شده تا چه اندازه تاثیرگذار است؟ برای افرادی که یک کسب و کار جهانی را مدیریت می کنند آیا خواب باید فدای وظایف روزانه شود؟
نخبگان بی خواب
اصطلاح «نخبگان بی خواب» که روزنامه وال استریت ژورنال آن را استفاده می کند، مربوط به افرادی می شود که با «ژن تاچر» متولد می شوند. این جهش ژنتیکی در یک تا 3 درصد مردم جهان دیده شده است و باعث می شود آنها با وجود خواب بسیار کم زندگی سالمی داشته باشند. در حالی که بقیه دنیا در خواب به سر می برند این افراد مشغول به کار هستند و آنچه هنوز مشخص نشده این است که چه کسانی «ژن تاچر» دارند و این جهش ژنتیکی چطور صورت می گیرد. البته بررسی های علمی روی برخی از مدیران بزرگ که روزانه کمتر از 8 ساعت می خوابند، نشان داد که این ژن را با خود حمل می کنند.
به عنوان مثال «دونالد ترامپ» چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا که در 70 سالگی به سر می برد و یکی از ثروتمندترین مردان جهان است، طی چند دهه گذشته در طول شبانه روز فقط 3 تا 4 ساعت خوابیده است. «آنجلا آرنتس» مدیر فروش اپل اگر در یک شبانه روز بیش از 6 ساعت بخوابد، سردرد شدید می گیرد و او هر روز پیش از ساعت 4:35 بامداد بیدار می شود.
«سرجو مارکیون» مدیرعامل شرکت خودروسازی «کرایسلر فیات» صبح ها راس ساعت 3:30 از خواب بیدار می شود تا بازار اروپا را بررسی کند. کارمندان او می گویند او با کم خوابیدن های خود «هشت روز کاری در هفته» را اختراع کرده است. «ایندرا نویی» مدیرعامل شرکت پپسی که در دانشگاه یِیل تحصیل کرده است، نیمه شب می خوابد و 5 صبح بیدار می شود. او می گوید تا به حال بیشتر از 5 ساعت در طول شبانه روز نخوابیده است. «ماریسا مِیر» مدیر عامل شرکت یاهو به 4 ساعت خوابیدن در طول شبانه روز شهرت دارد و به طور میانگین در طول هفته 130 ساعت کار می کند و با این وجود شرکت او باز هم ورشکسته است. البته خانم میِر در سال 2014 میلادی پس از 20 ساعت بیداری متوالی نتوانست در یک مهمانی شام مهم که مدیران شرکت های بزرگ فناوری در آن داشتند، شرکت کند.

نظر شما