شناسهٔ خبر: 22104424 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

منافع برجام ادامه دارد/صادرات نفت بدون دغدغه

خبرگزاری شبستان: در سه ماه گذشته صادرات نفت و بیمه نفتکش ها بدون دغدغه انجام شده و پیشرفت ها در صنعت نفتی کشور همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، طبق اعلام وزارت امور خارجه کشورمان در ۳ ماه گذشته هیچ مشکلی بر سر راه صنعت نفتی کشور به منظور توسعه و پیشرفت خارجی وجود نداشته است.

 

در قسمت دوم هفتمین گزارش وزارت امور خارجه از اجرای برجام که به دست مجلس شورای اسلامی رسیده در خصوص رفع تحریم ها از حوزه نفتی گزارش داده شده که براساس آن آمده است:

 

* صادرات نفت خام و میعانات گازی روند طبیعی خود را سیر نموده که این امر بیانگر ایجاد ثبات در حوزه صادرات نفت کشور است.

*انتقال وجوه حاصل از فروش نفت همچنان از طریق حساب‌های افتتاح شده نزد بانک‌های مرکزی و نیز حساب‌های موجود نزد تعدادی از بانک‌های تجاری خریداران نفت در اروپا و آسیا استمرار داشته و مشکل عمده ای که ناشی از تحریم‌های رفع شده در برجام باشد گزارش نشده است.

*مذاکرات برای انعقاد قراردادهای جدید تامین مالی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعت نفت کشورمان همچنان ادامه دارد و پیگیری‌های لازم جهت عملیاتی نمودن تفاهم نامه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حال انجام است.

*واردات کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز کشور مطابق روال ماه های قبل در حال انجام است و مانع جدیدی در این خصوص گزارش نشده است.

*حوزه حمل‌و نقل در سه ماه گذشته روند نهایی شدن و اجرای بسیاری از توافق‌ها و تفاهم‌هایی که طی هجده ماهه نخست اجرای برجام قطعی شده بود، ادامه داشت. در این مدت دو فروند دیگر از هواپیماهای خریداری شده از شرکتATR (ATR72-600) تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد. طی سه ماه گذشته، مذاکرات برخی از شرکت‌های هوایی کشورمان برای انعقاد قرارداد خرید هواپیمای مسافربری جدید از شرکت‌های معتبر بین‌المللی ادامه یافت و پیشرفت‌های قابل توجهی در این خصوص حاصل شده است.

*تحولات مثبت در حوزه شرکت ملی نفتکش طی سه‌ماهه اخیر همچنان ادامه یافته است. بنا بر اعلام شرکت ملی نفتکتش، از مهمترین تحولات در این حوزه، تجدید عضویت این شرکت در انجمن دریایی بین‌المللی شرکت‌های نفتی یا OCIMF بوده است که می‌تواند تاثیر مطلوبی بر بازاریابی نفتکش‌های ناوگان ایران در بازارهای اروپایی و بین‌المللی بر جای گذارد. علاوه بر آن، ارائه خدمات بیمه‌ای و بیمه اتکایی به شرکت ملی نفتکش همچنان ادامه یافته و تمامی نفتکش‌های ناوگان که نیاز عملیاتی به برخورداری از پوشش‌های کلوپ‌های بیمه‌ای IGA داشتند، از این پوشش برخوردار شده‌ و بدین واسطه، از پوشش فدراسیون بین‌المللی مالکین تانکرها در ارتباط با آلودگی ITOPF نیز برخوردار شده‌اند که از دیگر الزامات اجاره کشتی‌ها در بازارهای اروپایی و تراز اول بین‌المللی است. البته تعداد 15 فروند از نفتکش‌های تحت مالکیت یا مدیریت شرکت ملی نفتکش که به دلیل نوع عملیات نیاز به پوشش IGA ندارند، همچنان از پوشش کلوپ ایرانی Kish P&I برخوردارند.

*در حوزه شرکت ملی نفتکش، برخلاف دوره تحریم، امکان تامین، خرید، انتقال یا صادرات تجهیزات و فناوری دریانوردی برای ساخت، تعمیر، بازسازی و نگهداری نفتکش فراهم شده است که علاوه بر صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌ها، امکان تامین مستقیم تجهیزات مورد نیاز از شرکت‌های معتبر بین‌المللی فراهم و مشکل خرید کالاهای تقلبی مرتفع شده است. در دوره تحریم، ساخت کشتی یا تعمیر نفتکش‌های ایرانی در اغلب کشورها امکان پذیر نبود، که این مشکل اکنون رفع شده است. مذاکراتی با برخی کشورها برای ساخت کشتی و انتقال دانش‌فنی ذیربط انجام شده است و حتی برخی کشورها آمادگی خود را برای فاینانس این قبیل پروژه‌ها اعلام نموده‌اند.

 

به گزارش شبستان، این در حالی است که با اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا و تلاش این کشور به منظور از بین بردن برجام برخی انتظار داشتند که تاثیر منفی بر روند صادرات یا حتی واردات در صنعت نفت کشور ایجاد شود اما این گزارش نشان می دهد که این گونه نبوده است.

 

بیژن زنگنه وزیر نفت هم بارها تاکید داشته که چنان بازار نفت را کنترل می کنیم تا تحولات سیاسی نتواند آن را دچار مشکل کند.

 

نفت ایران در دوران تحریم ها

 

ایران قبل از تحریم‌ها حدود ۳۰ درصد از نفت صادراتی خود را به کشورهای اروپایی صادر می‌کرد که حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز را در‌بر‌می‌گرفت.

 

برهمین اساس و در سال های تحریم، برخی کشورها از جمله عربستان، روسیه و عراق توانستند از غیبت ایران استفاده کرده و سهم کشورمان در بازار جهانی را از آن خود کنند که بخش عمده ای از آن مربوط به بازار اروپا بود.

 

ایران در دوران تحریم، روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام به اروپا صادر می کند، در حالی که تا پیش از تشدید تحریم ها، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه از نفت خام ایران به مقصد پالایشگاه های اروپایی ارسال می شد.

نظر شما