شناسهٔ خبر: 22104164 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نیکخواه بهرامی: یائومینگ با آسیایی‌ها مخالف است

کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال درباره شرایط خود در آستانه چهارمین فصل حضور در لیگ چین صحبت کرد.

صاحب‌خبر -
نیکخواه بهرامی: یائومینگ با آسیایی‌ها مخالف استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ صمد نیکخواه بهرامی سابقه بازی در تیم‌های فوجیان، جی جیانگ و گوانگژو چین را دارد و امسال هم به تیم جیانگسو تونگشی پیوسته است. گفتگوی ما را درباره فصل جدید لیگ چین با لژیونر بسکتبال ایران بخوانید:

 ابتدا از شرایط خودتان بگویید، از کی تمرینات فصل جدید را شروع کردید؟

اوضاع با تمریناتی که در این مدت انجام داده ایم، ​ خوب است. تقریبا از پنجاه روز قبل که به چین آمدم، تمرینات را شروع کردیم.

شرایط تیم جیانگسو چطور است؟

 جیانگسو از چهار سال قبل وارد CBA (لیگ حرفه‌ای چین) شد. همانطور که می‌دانید طبق قانون چین فقط تیم‌های پایین جدول امکان جذب بازیکن آسیایی دارند و تیم‌هایی که ما را به عنوان بازیکن آسیایی جذب می‌کنند، فصل قبل تیم خوبی نبوده اند. البته امسال چند بازیکن چینی جدید به تیم اضافه شده اند که بهتر از ترکیب پارسال هستند، به علاوه دو بازیکن خارجی خوب که جی جی هیکسون و دومینیک جونز (بازیکن خارجی پارسال دانشگاه آزاد) هستند.

 گویا دو تیم جیانگسو در لیگ چین وجود دارند، این تیم‌ها در یک منطقه هستند؟

دو تیم جیانگسو دراگونز و جیانگسو تونگشی از استان جیانگسو هستند. دراگونز تیم اول جیانگسو با مربیگری بچیروویچ است که شرایط بهتری دارند، چون بازیکنان چینی بهتری در این تیم بازی می‌کنند و تیمشان سابقه و بودجه بیشتری دارد. ضمن اینکه امسال بازیکنان خارجی خیلی خوبی جذب کرده اند و بچیروویچ هم که جزء مربیان بسیار خوب اینجا حساب می‌شود. نمی‌گویم او جزء ده مربی برتر دنیاست؛ اما مربی‌ای حرفه‌ای به شمار می‌رود.

نیکخواه بهرامی: یائومینگ با آسیایی‌ها مخالف است تا به حال در چهار تیم مختلف چین بازی کرده اید، تجربه بازی در کدام تیم بهتر بود؟

در تیم جی جیانگ راحتتر بودم، با آن تیم به پلی آف هم رسیدیم. باشگاهی با نظم و شرایط بهتر بود، ضمن اینکه در شهری قرار داشت که ایرانی‌ها و شهروندان خاورمیانه در آن بیشتر بودند، به همین دلیل شرایط زندگی به خصوص از نظر تغذیه با وجود رستوران‌های مختلف راحتتر بود و محیط خیلی خوبی داشت.

هر سال بازی در یک تیم جدید سخت نیست؟

طبق قانون پنج تیم پایین جدول، بازیکن آسیایی جذب می‌کنند. وقتی ما برای این تیم‌ها بازی می‌کنیم، رده آن‌ها بالا می‌رود و فصل بعد دیگر نمی‌توانیم به همان تیم بپیوندیم، ​ در نهایت مجبور به بازی در تیم دیگری می‌شویم. به هر حال هر کسی دوست دارد وقتی با شهر و عوامل یک تیم آشنا می‌شود، بیشتر در آن تیم بازی کند؛ اما این دست ما نیست و قوانین اجازه این کار را نمی‌دهد.

در خبر‌ها خواندیم که لیگ چین تغییرات زیادی داشته و با آمدن یائو مینگ کاملا مستقل شده است. درباره این تغییرات چقدر اطلاع دارید؟

CBA دیگر به صورت یک لیگ نیست و به شرکتِ خصوصی CBA تبدیل شده است که زیر نظر فدراسیون این کشور نیست. این کار را کرده اند که از نظر درآمدزایی و جذب اسپانسر مستقل باشند و قرارداد‌های بهتری ببندند، قرارداد جدیدی هم با شرکت لی نینگ بسته اند. ضمن اینکه یائو مینگ خیلی با حضور بازیکنان آسیایی در چین مخالفت کرده و خیلی‌ها می‌گویند شاید امسال آخرین فصلی باشد که بازیکنان آسیایی در CBA بازی می‌کنند.

دلیل مخالفت یائو مینگ با آسیایی‌ها چیست؟

کلا در لیگ ایران وقتی به ما می‌رسد، همه چیز سختتر می‌شود، چون باشگاه‌ها برایمان پول ندارند و با بازیکن خارجی راحتتر و به موقع قرارداد می‌بندند.
ما هم شنیده ایم یائو مینگ بیشتر ترجیح می‌دهد که بازیکنان چینی بازی کنند. هر چند او اواسط فصل قبل مدیرعامل CBA شد و همان موقع هم حرف از مخالفت او با آسیایی‌ها بود؛ اما امسال به بازیکنان آسیایی اجازه بازی دادند، درباره آینده هم باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

تغییرات لیگ چین چه تاثیری در کار شما می‌گذارد؟

روی کار ما تاثیر خاصی نمی‌گذارد، چون بالاخره لیگ و تیم‌ها مثل قبل هستند؛ اما از نظر ساختاری تقویت شده اند که در آینده موفقتر باشند و لیگشان به سمت درآمدزایی بیشتر برود. به نظرم در آینده بیشتر کشور‌ها باید به این سمت بروند، به تدریج لیگ‌ها به شرکت‌های خصوصی درآمدزایی تبدیل شده و از حالت دولتی خارج شوند.

در گزارش‌ها آمده بود که لیگ چین یک ماه طولانی‌تر می‌شود.

نه، مسابقات طولانی‌تر نمی‌شوند. اینجا نشستی سیاسی در حال برگزاری است که چین هر پنج سال یک بار میزبان آن می‌شود، به همین دلیل شروع مسابقات ما یک هفته به تعویق افتاد. با این وجود زمان اتمام مسابقات تغییری نمی‌کند، چون سه بازی در این هفته به تعویق می‌افتد که این مسابقات را در برنامه جدید گنجانده اند.

نیکخواه بهرامی: یائومینگ با آسیایی‌ها مخالف استیعنی مسابقات ملی هم تاثیری در زمانبندی لیگ ندارد؟

درست است که دو وقفه برای مسابقات ملی از امسال پیش می‌آید؛ اما تعطیلی پنجره اول رقابتی را از دو هفته به ۹ روز کاهش دادند و پنجره دوم مسابقات ملی هم بعد از لیگ چین است.

پارسال در لیگ دسته یک برای مهرام بازی کردید، علاقه‌ای به حضور در تیم لیگ برتری مهرام داشتید؟

 تیم مهرام را دوست دارم، چون چند سال آنجا بازی کردم و همینطور به گنجی مدیرعامل و سایر عوامل باشگاه هم علاقه داشتم. بالاخره چندین سال در این تیم بازی کرده ام و حتی در دسته یک هم به این تیم پیوستم، ولی هنوز هیچ صحبتی درباره امسال نشده است.

زمانبندی لیگ ایران، فرصت بازگشت به شما نمی‌دهد؟

امسال لیگ ایران زودتر تمام می‌شود، از طرفی به لطف دوستان،​ من و حامد حدادی بازیکن خارجی محسوب می‌شویم، بنابراین فکر نمی‌کنم خیلی علاقه‌ای به حضور ما داشته باشند. تیم‌ها ترجیح می‌دهند بازیکنان خارجی خود را زودتر جذب کنند تا با تیم هماهنگ باشند، حتی اگر بازیکنی از ما خیلی ضعیفتر باشد. کلا در لیگ ایران وقتی به ما می‌رسد، همه چیز سختتر می‌شود، چون باشگاه‌ها برایمان پول ندارند و با بازیکن خارجی راحتتر و به موقع قرارداد می‌بندند. البته این را اصلا درباره تیم مهرام نمی‌گویم و به طور کلی درباره لیگ ایران صحبت می‌کنم.

صحبت دیگری درباره ایران هست؟

نه فقط می‌خواهم بگویم همه را دوست دارم و دلم برای ایران تنگ شده است. امیدوارم شرایط روز به روز بهتر شود، بسکتبال ایران روز‌های بهتری داشته باشد. همچنین لیگ بهتری داشته و شاهد موفقیت بسکتبالمان باشیم، چون پرچم خانواده بسکتبال بالا می‌رود. در نهایت برای اهالی بسکتبال آرزوی سلامتی دارم و  امیدوارم همه به راه راست هدایت شوند.

نظر شما