شناسهٔ خبر: 22100578 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

موانع توسعه مطبوعات

جمعیت باسواد کشور بویژه جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در دهه‌های پس از انقلاب اسلامی، افزایش چشمگیری داشته است. مهراب قاسمخانی نویسنده و فعال شبکه های اجتماعی در اینستاگرامش خاطره ای جالب از نگه داری گیاه کاکتوس تعریف کرد که خواندش خالی از لطف نیست. با نزدیک شدن به زمان بازی دربی استقلال و پرسپولیس شهاب حسینی بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار ویدئویی از پشت صحنه فصل سوم سریال شهرزاد در اینستاگرامش اعتراف کرد که طرفدار کدام تیم لیگ برتری است. با توجه به این‌که در فضای سیاسی بین‌المللی، چاره‌ای جز داشتن رسانه و رساندن پیام جمهوری اسلامی ایران از این طریق نیست و فقط با زبان رسانه می‌توان پیام‌ها را به گوش جهانیان رساند، بر همین اساس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به راه‌اندازی شبکه‌های برون‌مرزی اقدام کرد تا پیام نظام و گفتمان انقلاب را به گوش جهانیان برساند. یکی از این شبکه‌های برون‌مرزی، پرس تی‌وی است که بیشترین مخاطبانش در کشورهای انگلیسی زبان و کشورهای غربی هستند. جلسه نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «شکوه یک زندگی» صبح روز گذشته با حضور عوامل این مجموعه و خبرنگاران در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. محسن بهرامی همان سروان محسن سریال تلویزیونی «نوار زرد» است که کنار سرگرد کاوه کیهان (امیر آقایی) تلاش می‌کند گره پرونده‌هایی را که به اداره آگاهی ارائه می‌شود، باز کند. مهم‌ترین ویژگی این شخصیت در قصه، خونسردی‌اش است و درعین حال خیلی کارش را جدی می‌گیرد. او بدون استرس کار می‌کند و ضمن این‌که به نرم‌افزار و سخت‌افزار اشراف زیاد دارد، از این طریق اطلاعات خوبی از مجرمان را در اختیار سرگرد کیهان می‌گذارد. بهرامی این سریال را روی آنتن شبکه دو دارد که هر شب معاون امور استان‌های صداوسیما در سفر به پایتخت دفاع مقدس با حضور در بخش‌های مختلف ساختمان تولید و پخش، با هنرمندان و دست‌اندرکاران شبکه آبادان به گفت‌وگو نشست. رئیس شورای ورزش صداوسیما با اشاره به شهرآورد فردای تهران گفت: این شهرآورد نیز همچون بازی های قبلی به‌صورت زنده از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه های داخلی، جزییات طرح «سیمای اربعین» و ویژه برنامه های این شبکه همزمان با اربعین حسینی را تشریح کرد. رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ممنوع التصویری شهردار تهر

صاحب‌خبر -

با توجه به قیمت تک‌شماره‌ای نشریات و میزان درآمد اقشار متوسط جامعه، انتظار می‌رود شاهد توسعه مطبوعات و افزایش شمارگان (تیراژ) آنها باشیم، ولی در عمل این‌گونه نیست، چرا؟ در این نوشتار تلاش خواهیم کرد برخی از جوانب توسعه‌نیافتگی مطبوعات کشور را بازخوانی کنیم.

نخستین مساله که به عنوان مانع توسعه مطبوعات مطرح می‌شود، عدم توجه اکثر مطبوعات به نیازهای واقعی مخاطبان است. وقتی 120 میلیون گوشی هوشمند برای جمعیت 80 میلیون نفری کشورمان شبانه‌روز در حال ارسال و دریافت اخبار رسمی و غیررسمی و حتی شایعات است، جای تعجب است که بیش از 70 درصد مطالب روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و رادیو و تلویزیون ما اخبار است که آن هم عموما شامل اخبار سیاسی و اقتصادی می‌شود!

براساس پژوهشی که نویسنده این مقاله انجام داده است در دو سال اخیر نزدیک به 90 درصد مطالب روزنامه‌های کشور شامل اخبار داخلی و خارجی بوده که در این میان حدود 95 درصد اخبار منتشر شده در روزنامه‌ها، برگرفته از خبرگزاری‌ها بوده است.

از میان 10درصد مطالب دیگر روزنامه‌ها، 3 درصد مصاحبه، 4 درصد گزارش خبری و غیرخبری و فقط 2 درصد شامل مقاله، تحلیل و تفسیر بوده است؛ یک درصد باقیمانده هم به مطالبی چون ترجمه و اقتباس اختصاص دارد. با چنین تصویری از تولیدات روزنامه‌ها در برابر نیازی که خوانندگان دارند، بدیهی است که آنها به پرداخت پول برای خرید روزنامه تمایل چندانی نداشته باشند.

صرف‌نظر از این موضوع، اصولا یکی از عوامل توسعه‌نیافتگی فرهنگی ما عدم‌توجه به مطالعه کتاب و روزنامه است. به نظر می‌رسد مردم بیشتر علاقه‌مند به استفاده از رادیو، تلویزیون، سینما و فضای مجازی هستند.

از سوی دیگر، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های آنلاین به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و مخاطبان هم برای دستیابی به آنها نیاز به طی مسافت تا دکه و خرید آن ندارند. پس یکی از مشکلات اساسی مطبوعات ما، مشکل توزیع است.

در قبال هزینه هنگفت (حدود 40 درصد قیمت روزنامه) به شبکه توزیع، به دلیل نامناسب بودن این شبکه و عدم توزیع اشتراکی برای مشترکان، معمولا دسترسی مشتریان نشریات به دشواری اتفاق می‌افتد.

مشکل دیگر مطبوعات ما، نگاه سیاسی و حزبی به مسائل است؛ در حالی که نیازهای مخاطبان بسیار متنوع‌تر از آن چیزی است که روزنامه‌های شبه‌حزبی در کشور منتشر می‌کنند. مسائل اجتماعی، فرهنگی، حزبی و ... تحت‌الشعاع مسائل سیاسی و اقتصای قرار گرفته‌ و صدای مردم در روزنامه‌ها کمتر شنیده می‌شود.

بحث دیگر، مساله پژوهش و آموزش است که می‌تواند نگاه تجربه‌گرایانه مدیران و خبرنگاران نشریات را به سوی حرفه‌ای‌گرایی سوق دهد.

روزنامه‌نگاران دنیا با آموزش‌های استادان ارتباطات، خود را مجهز به دانش روز در حرفه‌شان می‌کنند و با پژوهش برای شناخت مخاطبان و نیازشان، سمت‌و‌سوی بهتری در جذب آنها برمی‌گزینند.

در بسیاری از نشریات دولتی مشکل مدیران انتصابی که برخی از آنها از میان روزنامه‌نگاران برنخاسته‌اند و با این حرفه آشنایی لازم را ندارند، اغلب مانع توسعه و گسترش کار حرفه‌ای خبرنگاران و گزارشگران می‌شوند. البته در برخی تحریریه‌ها هم روزنامه‌نگاران حرفه‌ای کمتر به چشم می‌آیند.

مسائل و مشکلات صنف خبرنگاران هم متغیر مستقلی است که دل و دماغی برای آنان نگذاشته است. آنها فاقد تشکیلات صنفی (و نه صنفی – سیاسی) بوده و اغلب در پیچ و خم مبهم پرداخت بیمه و ... گرفتارند و همین مسائل، فرصت خلاقیت را از آنان می‌گیرد.

بر این مشکلات باید دستمزد پایین روزنامه‌نگاران و عدم امنیت شغلی را هم افزود. به دلیل تعطیلی ناخواسته روزنامه‌ها به دلایل مختلف، آنها معمولا در دو نشریه کار می‌کنند و قلم می‌زنند. شوربختانه برخی از این دوستان مجبورند در دو نشریه که از نظر سیاسی باهم مخالفند، کار کنند. مانند آن مدیرمسئولی که دو روزنامه قرمز و آبی را برای فوتبال‌دوستان متشر می‌کرد!

چرا نمی‌فروشیم؟ این رشته سر دراز دارد و فعلا همین دلایل برای این‌که بدانیم چرا روزنامه‌ها کم‌تیراژ هستند،کافی است. استاندارد یونسکو، انتشار یک روزنامه برای ده نفر است که با احتساب جمعیت 80 میلیونی کشورمان، حداقل نیازمند انتشار هشت میلیون شمارگان مطبوعات هستیم که این اصلا با شمارگان دو تا سه میلیونی امروز قابل مقایسه نیست؛ شمارگانی که فقط یک سوم شمارگان روزنامه یومیوری شیمبون در کشور ژاپن است. کشوری که هر شهروندی در روز دو روزنامه را مطالعه می‌کند و کمتر کسی پیدا می‌شود که از اوضاع و احوال کشورش و دنیا بی‌خبر باشد. نمی‌فروشیم، چون مخاطبانمان در جامعه نیاز به خواندن کتاب و روزنامه را کمتر درنظر می‌گیرند.

دکتر امیدعلی مسعودی - عضو هیات علمی دانشگاه سوره

نظر شما