شناسهٔ خبر: 22098574 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نمی‌فهمیدند ممنوعیت صدا و تصویر امام (ره) اثربخش نیست

صاحب‌خبر -

ادامه از صفحه2


جمله «مصطفی امید آینده اسلام بود» امام‌خمینی‌(ره) حرف بزرگی بود. ایشان چه در مورد دشمنان و چه در مورد دوستان انقلاب هرگز غلو و تعارف نمی‌کردند. در این جمله امام نیز معنایی نهفته است. بنده در سخنان قبل و بعد از پیروزی انقلاب امام‌خمینی تامل کردم و مشاهده کردم سخنان امام و انتخاب واژگان توسط ایشان با دقت انجام می‌شد. سنگین‌ترین جمله ایشان جمله «آمریکا شیطان بزرگ است» بود که شاید آن زمان کسی این مساله را باور نمی‌کرد. یکی از روسای کشورهای مرتبط با آمریکا در جلسه‌ای که اخیرا در سن‌پترزبورگ داشتم به بنده گفت «آمریکایی‌ها شیطان هستند». همان جا یاد جمله سی و اندی سال قبل امام‌خمینی‌(ره) افتادم.لاریجانی با طرح این مساله که چه خصوصیاتی در رهبران صدر انقلاب اسلامی‌بود که امام‌خمینی‌(ره) آن جمله معروف را بیان کردند، افزود: به نظر بنده یکی از این رهبران صدر انقلاب که به شهادت رسیدند و از حواریون امام بودند و مثل خود امام فدایی اسلام شدند، آیت‌الله سیدمصطفی خمینی بودند. سکوت و گذشت رهبران صدر انقلاب موجب تداوم یافتن راه انقلاب شد. در خاطرات آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی ذکر شده است که «وقتی آخر جنگ شد خدمت امام رفتم و عرض کردم حاضرم خاتمه جنگ را اعلام کنم و شما من را محاکمه کنید امام بزرگواری کردند و خودشان این موضوع را به جان خریدند و آن جمله معروف را بیان کردند». رییس مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: شهید بهشتی نیز از جمله یاران صدر انقلاب بود که آماج تلخ‌ترین تهمت‌ها و توهین‌ها چه از سوی بنی‌صدر و یارانش و چه از سوی طرفداران انقلاب و یاران ولایت فقیه قرار گرفت. توهین‌هایی نظیر انحصارطلب، دیکتاتور و راست‌ پوتین از جمله تهمت‌ها و توهین‌هایی بودند که به ایشان زدند اما چرا ایشان پای انقلاب ایستاد، ایشان آبروی خود را فدای انقلاب و اسلام کرد.
وی با بیان اینکه حکومت کردن فدایی می‌خواهد، ادامه داد: یک نهضت وقتی زنده است که اینگونه فدایی‌های بابصیرت داشته باشد. ویژگی دوم یاران صدر انقلاب حفظ وجاهت روحانیت بود. کشمکش‌هایی در ابتدای انقلاب در میان بود و مباحثی مثل اسلام صفوی و اسلام علوی مطرح می‌شد که مناقشاتی را در کشور به وجود آورده بود. امام پس از شهادت حاج مصطفی در سال 56 گفتند «از ابتدای عصر اسلام تاکنون اطلاعات اجمالی در اختیار ماست و این روحانیون به ویژه روحانیون شیعه بودند که با زحمت‌های طاقت‌فرسایشان اسلام را حفظ کردند».نماینده مردم قم ادامه داد: امام معتقد بودند «اگر بخواهیم اسلام در کشور پابرجا باشد باید فقه جواهری زنده باشد و روحانیون باید نگهدار آن باشند». پایداری ما امروز روی اصالت حرکت امام است که موجب حفظ انقلاب شد.
لاریجانی دینداری منبعث از عقلانیت را از پایه‌های تفکر یاران امام برشمرد و افزود: وقتی فکر یاران اصلی امام به ویژه شهید سیدمصطفی خمینی، شهید بهشتی و شهید مطهری را می‌بینیم مشاهده می‌کنیم قرائتی از دین را قبول داشتند که در آن پایه‌هایی از عقلانیت وجود دارد که این مساله بسیار حائز اهمیت است چرا که موجب بسط فرهنگی در جامعه می‌شود که مبنای آن عقلانیت است آن هم در شرایطی که در مقابل این تفکر، روش و تفکر احساسی  و زودگذر حاکم بود.
وی ادامه داد: جامعه‌ای که تفکر دینی آن بر مبنای عقلانیت و فلسفه نباشد یا دچار تحجر می‌شود یا دچار التهاب. نمونه آن وهابیت و داعشی‌گری است که سطحی‌ترین برداشت احساسی و غیرعقلایی از دین را دارند.
رییس مجلس شورای اسلامی‌تاکید کرد: در فلسفه اسلامی‌هیچ وقت بین عقل و وحی آنطور که در غرب مطرح می‌شود مغایرت و تقابل وجود نداشته است. این دقت نظر فلسفی در نوشتار و تفکر حاج آقا مصطفی به خوبی قابل مشاهده است.
لاریجانی متذکر شد: اگر روحیه حماسی در بستر عقلانیت پرورش نیابد هر چند که احساس و اغراض زودگذر ایجاد می‌شود اما به منافع ملی لطمه می‌زند.
دین باید در همه ابعاد زندگی باشد
همچنین محمدجواد فاضل لنکرانی در این همایش گفت: شخصیتی که کنار امام رشد کرد باید در فلسفه و فقه به جامعیت رسیده باشد، نکته ای که امروز حوزه های علمیه از آن فاصله گرفته اند. فقاهت حاج آقا مصطفی در حد بالایی بود، دوستی تعریف می‌کرد که روزی در نجف نزد عالمی‌گفتم اگر امام نبودند ما چه کنیم، گفت حاج آقا مصطفی که هستند از ایشان پیروی کنید.
فاضل لنکرانی تاکید کرد: علما؛ دین را در امور دنیوی خلاصه نکنید دین باید در همه ابعاد زندگی باشد. حاج آقا مصطفی به نکته ای اشاره کردند که کمتر به آن پرداخته شده و آن خاتمیت اسلام است. ایشان در مباحث اصولی دیدگاه خوبی داشتند و بهترین شخص که تبیین کننده دیدگاه امام است، ایشان هستند. آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی نیز  در این همایش با بیان اینکه امام عاشق حاج آقا مصطفی بود، ادامه داد: دشمن فکر می‌کرد با شهادت حاج آقا مصطفی کار تمام شده است.این حقوقدان در ادامه گفت: حاج آقا مصطفی قطعا شهید شد. در بدن ایشان لکه‌های سیاه وجود داشت و پزشک نیز اصرار بر شهادت ایشان داشت. در آن زمان حوزه نجف را تعطیل کردند اما امام خودش درس‌ها را شروع کردند. واقعا صبری که امام و خانم ایشان داشت قابل توجه بود. با تمام این شرایط چشم دشمن کور شد و با این اتفاق پیروزی انقلاب اسلامی‌صددرصد شد به طوری که شهادت حاج آقا مصطفی تحرکی در ایران ایجاد کرد که به پیروزی انقلاب انجامید.موسوی بجنوردی گفت: شهادت حاج آقا مصطفی علت تامه‌ای برای پیروزی انقلاب اسلامی‌بود و در عین حال نقش حاج احمد آقا که به نحو احسن حوزه، امام و انقلابیون را اداره می‌کرد بسیار قابل توجه بود.
رژیم شاه مصطفی خمینی را خوب می‌شناخت
حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر محتشمی‌پور نیز  در این همایش گفت: بعضی انسان‌ها هم حیات‌شان در جامعه ایجاد تحول می‌کند و تاثیر مستقیم دارد و هم رحلت و شهادت‌شان دارای آثار شگرف در میان جوامع و انسان‌هاست که مرحوم شهید آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی انسانی است که حیات و شهادت مبارکی داشت. وی ادامه داد: حاج آقا مصطفی نمادی در همه عرصه‌ها بود و اگر امام وارد میدان مبارزه شد و رژیم شاه را مورد خطاب قرار داد به این دلیل بود که حاج آقا مصطفی کنار ایشان بود و سایه در سایه در کنار امام (ره) قرار داشت محتشمی‌پور ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نیز مقید بود تا در حرم امیرالمومنین هر شب هزار بار، «انا انزلنا» را قرائت کند. همچنین فراموش نمی‌کنم که در مسیر کربلا نیمه‌های شب بیدار بود و مراحل عبادت را قبل از اذان صبح به جا می‌آورد.
وی همچنین گفت: دو جریان حاج آقا مصطفی را خوب شناخت؛ یکی شخص حضرت امام بود که حاج آقا مصطفی را خیلی خوب می‌شناخت و جریان دیگر دشمن بود. رژیم شاه نیز این شخصیت بزرگ را خوب شناخت و علت اینکه حاج آقا مصطفی هدف جریان ساواک قرار گرفت این بود که آنها به این نتیجه رسیدند که امام ممکن است چند صباحی بیشتر زنده نباشد و آنچه برای آینده‌شان خطرناک است حضور حاج آقا مصطفی است چون او می‌تواند به خوبی رهبری مرجعیت جهان اسلام را بر عهده بگیرد.این عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: در عین حال ساواک این مشورت را به رژیم داده بود که موتور محرکه فعالیت‌های انقلابی حاج آقا مصطفی هستند. فکر می‌کردند اگر او را از بین ببرند امام را در نجف ساکت می‌کنند و خطر برای رژیم از بین می‌رود بنابراین ساواک برای ترور حاج آقا مصطفی برنامه‌ریزی قوی انجام داده بود. محمدعلی انصاری  نیز در این همایش با اشاره به نحوه درگذشت فرزند امام، اظهار کرد: همانطور که امام فرمودند این درگذشت از الطاف خفیه الهی بود و مانند صاعقه‌ای بود که باران به همراه داشت. البته در برخورد با خبر دو نوع قضاوت وجود داشت.
وی ادامه داد: یکی استقامت عموم مردم بود که فکر می‌کردند انقلاب امام به پایان راه نزدیک شده و ترس، بیم و اضطراب بسیاری را فرا گرفته بود. نگاه دیگر هم نگاه عالمانه و سالکانه برگرفته از ایمان که منحصر به امام بود و می‌فرمود این پایان راه نیست و خبرهایی در راه است که بعدها دیدیم همانطور شد که امام فرمودند.
 

نظر شما