شناسهٔ خبر: 22095212 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

پارلمان در روزی که گذشت

نگاه مثبت مجلس به وزیران پیشنهادی

سرانجام گمانه‌زنی‌ها درخصوص دو وزیر باقی‌مانده حسن روحانی به پایان رسید و وزرای نیرو و علوم با نامه رییس‌جمهوری به مجلس معرفی شدند. حال، منصور غلامی و رضا اردکانیان با حضور در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس در هفته جاری باید به ارائه برنامه‌های‌شان بپردازند. این درحالی است

صاحب‌خبر -

 تشکیل کمیته بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی علوم و نیرو 

 جلسه رای اعتماد یک‌شنبه آینده

سرانجام گمانه‌زنی‌ها درخصوص دو وزیر باقی‌مانده حسن روحانی به پایان رسید و وزرای نیرو و علوم با نامه رییس‌جمهوری به مجلس معرفی شدند. حال، منصور غلامی و رضا اردکانیان با حضور در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس در هفته جاری باید به ارائه برنامه‌های‌شان بپردازند. این درحالی است که روزگذشته سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو در این فراکسیون خبر داد. بهرام پارسایی با اشاره به جلسه فراکسیون امید مجلس افزود: در این جلسه کمیته بررسی صلاحیت وزیران تشکیل شد که بنا شد این کمیته امروز نخستین جلسه خود را برگزار کند. وی اظهار کرد: بنده به همراه محمدرضا تابش و عبدالکریم حسین‌زاده عضو این کمیته هستیم، پس از برگزاری و جمع‌بندی، جلسات فراکسیون امید مجلس با وزیران پیشنهادی علوم و نیرو برگزار و نظر نهایی ما اعلام می‌شود. به گزارش ایرنا، نماینده شیراز در مجلس افزود: در این جلسه همچنین روسای کمیته‌های زیرمجموعه فراکسیون امید مجلس گزارشاتی را برای کمک به تصویب طرح‌ها و لوایح و همچنین ارائه طرح‌های مختلف به مجلس ارائه کردند.

بهارستانی‌ها در صحن علنی دیروز همچنین طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری درخصوص اجرای علنی دادرسی درباره جرایم اقتصادی را به‌عنوان دستور کار جلسه مورد بررسی قرار دادند. طرح الحاق یک تبصره به ماده ۲۳ قانون شوراهای حل اختلاف، لایحه موافقتنامه الحاق دولت ایران به موافقتنامه‌های نیس و لوکارنو، طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی و لایحه الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا از دستور کارهای دیروز مجلس بود. نمایندگان طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت و طرح یک فوریتی الزام سازمان تامین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت را در دستور کار داشتند. هر چند توضیحات نوبخت درباره عملکرد بودجه ۹۶، اعلام وصول نامه معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو و اعلام وصول سوال از وزرای صنعت و کشور مهم‌ترین اخبار روزگذشته پارلمان بودند.

 نگرانی برخی نمایندگان از گزینه وزارت علوم

معرفی وزرای پیشنهادی روحانی مخالفان و موافقان خودش را دارد اما از اظهارنظرهای نمایندگان کاملا مشخص است که مجلس نظری مساعد به آن دو دارد. با اعلام علی لاریجانی قرار است جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی علوم و نیرو یک‌شنبه آینده برگزار شود. در همین راستا نایب‌رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس نگاه منفی به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو ندارد، اظهار کرد: فراکسیون مستقلین روز چهارشنبه با وزرای پیشنهادی علوم و نیرو تشکیل جلسه خواهد داد و برنامه و دفاعیات آنها را استماع خواهد کرد. همچنین پیش از جلسه علنی یک‌شنبه آینده در فراکسیون درباره آقایان غلامی و اردکانیان رای‌گیری خواهیم کرد و در بیانیه‌یی نظر رسمی فراکسیون را اعلام می‌کنیم. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با تاکید بر اینکه اعضای فراکسیون مستقلین درباره وزرای پیشنهادی به‌صورت فراکسیونی تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: واقعیت این است که در وزارت نیرو بحث اصلی مربوط به آب است و آقای اردکانیان برنامه‌های خوبی در این حوزه دارد، البته باید ببینیم نوع نگاه ایشان به این مساله سخت‌افزاری است یا نرم‌افزاری و برنامه‌های ارائه شده از سوی ایشان را به‌طور دقیق بررسی کنیم. وی ادامه داد: حتما آقای روحانی محدودیت‌ها و فشارهایی داشته که مجلس سعی می‌کند آن را جرح و تعدیل کند. طبیعتا فردی که به مجلس معرفی می‌شود از سوی نمایندگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. نماینده رشت درباره طولانی شدن زمان معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو نیز گفت: طولانی شدن این روند برای رییس‌جمهور آن هم در دوره دوم خوب نبود اما اگر احیانا این گزینه‌ها رای نیاورند مشکل خاصی از این جهت وجود ندارد. وی در پایان درباره رویکرد مجلس به گزینه‌های پیشنهادی دولت، خاطرنشان کرد: من امروز استمزاجی کردم و به نظرم این‌طور که شما فکر می‌کنید اوضاع وزرای پیشنهادی خراب نیست. ممکن است من نظر مخالفی داشته باشم اما مجلس نسبت به این دو وزیر گارد منفی ندارد.

محمدرضا تابش هم در حاشیه جلسه علنی صبح دیروز در جمع خبرنگاران درباره معرفی غلامی و اردکانیان به‌عنوان وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، گفت: بعد از برگزاری جلساتی با آقایان و استماع برنامه آنها درباره وضعیت‌شان به جمع‌بندی خواهیم رسید، البته ما از نظر کلیت کار معذوریت‌ها و محدودیت‌های دولت را می‌دانیم. رییس‌جمهور هم قاعدتا در انتخاب گزینه‌ها توجه خود را به مسائل کلان ملی و منطقه‌یی معطوف داشته و امیدواریم هر دو گزینه از مجلس رای اعتماد بگیرند.

نایب‌رییس فراکسیون امید در پاسخ به اینکه واکنش‌های منفی نسبت به وزیر پیشنهادی علوم وجود دارد، گفت: هنوز مجلس ایشان را ارزیابی نکرده اما آن‌طور که شنیدم آقای غلامی گزینه بیستم به بعد آقای روحانی است. به هر حال طبیعی است که هر کس معرفی شود عده‌یی با او مخالف و عده‌یی با او موافقند، مهم منطقی است که افراد در دفاع از خود ابراز می‌کنند و نهایتا نظر نمایندگان تعیین‌کننده خواهد بود. تابش رای‌آوری غلامی را منوط به دفاعیات وی در مجلس عنوان و خاطرنشان کرد: ایشان در دوره آقای خاتمی دو دوره مسوولیت دانشگاه همدان را برعهده داشته و اکنون هم در دوره آقای روحانی این مسوولیت را دارند و انجام وظیفه می‌کنند. ما باید انتظارات‌مان را متناسب با وضع حاکم بر کشور، دولت و دانشگاه‌ها سامان دهیم. نماینده اردکان در مجلس اضافه کرد: آقای اردکانیان هم یک شخصیت ملی و بین‌المللی ممتاز در حوزه آب است. ایشان هم نسبت به کار کلان ملی اشراف دارند و هم کارکردی که در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی داشتند، باعث شده یک شخصیت ایرانی ممتاز در عرصه بین‌المللی جلوه‌گری کند. ایشان فرد مدیر و مدبری است، تحصیلات خود را دارد و مجموعا فرد شایسته‌یی است که مبنای کارش علم و تخصص است. البته ملاحظاتی هم هست که حاکمیتی است و همه وزرا باید آن را مدنظر قرار دهند.

الیاس حضرتی نماینده تهران نیز در واکنش به معرفی وزرای پیشنهادی در توییتر خود نوشت: «همان‌قدر که از معرفی اردکانیان برای وزارت نیرو خرسندم از روند معرفی وزیری که نگرانی و دلخوری دانشجو را تشدید کرده است، متاسفم.»

 اعلام وصول سوال از وزرای صنعت و کشور

در ادامه جلسه علنی و نشست‌های فراکسیون روز گذشته پارلمان، رییس سازمان حفاظت ‌ محیط‌زیست نیز با حضور در فراکسیون ولایی درباره وضعیت زیست محیطی کشور توضیحاتی را ارائه کرد. عیسی کلانتری با اشاره به جدی بودن مشکل آب در کشور اظهار کرد: محیط‌زیست متعلق به نسل فعلی نیست و برای آیندگان نیز هست و با این رفتاری که ما با محیط‌زیست داشته‌ایم برای خودمان نیز پاسخگو نخواهد بود چه برسد به نسل‌های آینده که باید امانتدار آنها باشیم.

در ادامه سوال ملی سیدفرید موسوی نماینده تهران از وزیر کشور درباره ساز و کار انتخاب و نحوه نظارت بر عملکرد شرکت بیمه زائران اربعین اعلام وصول شد.

همچنین با تصویب مجلس و در صورت تایید شورای نگهبان نام متهمان اقتصادی درصورت تشخیص دادگاه منتشر می‌شود. نمایندگان مجلس در جلسه امروز کلیات و جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری درخصوص اجرای علنی دادرسی درباره جرایم اقتصادی را تصویب کردند.

محمدعلی وکیلی در نشست علنی از اعلام وصول سوال از وزرای صنعت و کشور سخن گفت و اظهار کرد: طرح تشکیل مجازات جرایم خشن ارتکابی علیه بزه‌دیدگان خاص و طرح اصلاح تبصره ماده 26 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست اعلام وصول می‌شود. نماینده تهران بیان کرد: همچنین سوال سیدفرید موسوی از وزیر کشور درباره نحوه تعیین ساز و کار انتقال و نحوه نظارت و عملکرد شرکت بیمه زائران اعلام وصول شد. وکیلی متذکر شد: سوال ملی سیدعلی ادیانی از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت عدم ارسال لایحه وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس اعلام وصول شد. عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین اصلاحیه دولت درخصوص لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری صنعتی و

 12 منطقه اقتصادی اعلام وصول می‌شود.

در ادامه مسعود پزشکیان که اداره جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، در پایان جلسه علنی مجلس سالروز شهادت جمعی از هموطنان در حمله هوایی رژیم صدام به شهرستان مسجدسلیمان را تسلیت گفت و نماینده ایذه و باغملک نیز در اخطاری نسبت به تصمیم صدا و سیما برای پخش مجدد سریال سرزمین کهن انتقاد کرد و گفت که صدا و سیما تصمیم دارد این سریال را تحت نام سرزمین مادری پخش کند آن هم در شرایطی که کشور به آرامش نیاز دارد. تذکرات کتبی نمایندگان به مسوولان اجرایی کشور نیز توسط اکبر رنجبرزاده در جلسه علنی قرائت شد.

 

 

نظر شما