شناسهٔ خبر: 2209187 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

دليل تراشي برخي كشورها براي كاهش توليد نفت

وزير نفت گفت: برخي كشورها كه در پي خروج چند كشور از مدار توليد نفت، توليد خود را افزايش داده بودند، هم اكنون براي آنها دشوار است كه براي ثبات بازار توليد خود را كاهش دهند و براي اقدام خود دلايل مختلفي مي تراشند.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، بيژن زنگنه درباره سفر هفته گذشته خود به كويت و قطر در آستانه اجلاس اوپك اظهار كرد: هدف از اين سفرها مشورت هاي متعارفي است كه معمولا هنگام خروج بازار از حالت عادي، اعضاي اوپك (چه بصورت تلفني چه بصورت حضوري)؛ بويژه در زمان نزديك به برگزاري اجلاس انجام مي دهند.
وي افزود: ديدار با امير قطر و امير كويت و همچنين مقام هاي نفتي اين دو كشور نيز همسو با اين هدف انجام شده است و در اين ديدارها دلايل كاهش قيمت نفت و راهكارهاي جلوگيري از آن بررسي شد.
به گفته زنگنه، وحدت و استحكام اعضاي اوپك براي تأمين منافع بلند مدت و كوتاه مدت از اهداف مهم اين سازمان است.
وزير نفت درباره اين كه در اين مذاكرات نظر ايران به چه ميزان به اين دو كشور نزديك بوده است، تصريح كرد: در اين ديدارها ديدگاه هاي مختلفي بحث و بررسي شد؛ به صورت درصدي نمي توان تخمين زد كه چند درصد ديدگاه هاي ايران به اين دو كشور نزديك بوده است؛ زيرا هم اكنون زمان تبادل نظرها است تا در اجلاس پيش رو درباره آن تصميم گيري شود.
وي درباره اجلاس 166 اوپك و حساسيت ويژه آن از نظر سياسي و اقتصادي گفت: در اوپك با كاهش قيمت نفت، حساسيت ها زياد مي شود.
وزير نفت درباره افزايش توليد نفت از ذخاير غيرمتعارف و تأثير آن بر تصميم گيري اعضا در اجلاس جاري اوپك گفت: قيمت پايين نفت قاعدتا ثبات و رشد توليد نفت از ذخاير غيرمتعارف را حداقل در ميان مدت به تأخير مي اندازد و اين موضوعي است كه همه به آن اذعان دارند، در نتيجه در اجلاس آتي اوپك بايد در زمينه تأثير توليد نفت از ذخاير غير متعارف بر بازار نفت بحث و گفت و گو شود.
زنگنه گفت: "آنچه مهم است اين كه برخي از كشورها به دليل خارج شدن برخي ديگر از كشورها از مدار توليد، توليد خود را افزايش دادند، هم اكنون براي آنها دشوار است توليدشان را كاهش دهند تا بازار نفت به يك وضع با ثبات برسد و براي اين تصميم خود دلايلي مي تراشند".

نظر شما