شناسهٔ خبر: 22084339 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

برای نخستین بار و در راستای خروج از بنگاه‌داری انجام شد

ورود بخش خصوصی به گل‌گهر ۲

صاحب‌خبر -

کتایون ملکی: خروج از بنگاه استراتژی است که دولت دوازدهم از ابتدای کار خود آن را در دستور کار قرار داده است. حالا در راستای این هدف و برای نخستین بار در معدن گل‌گهر ۲، استخراج و فروش برجا سنگ‌آهن این معدن به کنسرسیومی از بخش خصوصی واگذار شده است.

اجرای استراتژی خروج از بنگاه‌داری
رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: این سازمان در راستای اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم، برای نخستین بار در معدن گل‌گهر ۲، استخراج و فروش برجا سنگ آهن این معدن را به کنسرسیومی از بخش خصوصی واگذار کرد.مهدی کرباسیان با یادآوری اینکه ایمیدرو از ابتدای دولت یازدهم استراتژی خروج از بنگاه‌داری را اجرایی کرده گفت: در قرارداد مشارکتی بین ایمیدرو و به نمایندگی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، گسترش صنایع و معادن ماهان و فولاد سیرجان، استخراج و فروش برجا ۱۲ میلیون تن سنگ آهن گل‌گهر ۲ واگذار شد.وی با بیان اینکه قرارداد یاد شده، یکی از اقدامات ایمیدرو در سپردن طرح‌های توسعه به بخش خصوصی است افزود: مدت این قرارداد مشارکتی ۴ ساله است که در صورت رضایت کارفرما، قابل تمدید خواهد بود. بر اساس این قرارداد، متوسط سنگ آهن استخراجی در هر سال، ۳ میلیون تن است و در مدت قرارداد، مجموع خاک و باطله‌برداری نیز به ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌رسد. به گزارش صمت، دولت دوازدهم سعی دارد که همچون دولت یازدهم، تعامل خود را با بخش خصوصی در بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش معدن و صنایع معدنی را بیش از گذشته کند اما بی‌شک شرط اصلی برای این اقدام اهلیت بخش خصوصی است. این بدان معنا است که دولت تلاش می‌کند در همکاری خود، با بخش خصوصی واقعی و با تجربه وارد کار شود. این موضوع در برخی پروژه‌ها از جمله شروع عملیات اجرایی معدن سرب و روی مهدی‌آباد قابل مشاهده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در سال‌های گذشته، این سازمان در قدم‌های نخست برای جلب مشارکت بخش خصوصی، پروژه‌ها را به صورت پیمانکاری به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کرد اما رویکرد ایمیدرو به ویژه از دولت دوازدهم و همراستا با برنامه ششم و بر مبنای اقتصاد مقاومتی، تلاش برای واگذاری صفر تا ۱۰۰ طرح‌ها به بخش خصوصی است. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) تاکید کرد: این قرارداد روز دوشنبه ۲۴ مهر با حضور نمایندگان قانونی و ناظران، امضا و تحویل کنسرسیوم شده است.


واگذاری برای مدت ۴ سال
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر درباره این موضوع به صمت گفت: قرار است معدن شماره ۲ گل‌گهر از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) به شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، گسترش صنایع و معادن ماهان و فولاد سیرجان واگذار شود. البته این واگذاری، انجام شده و مدت زمان آن ۴ سال است. ناصر تقی‌زاده اظهار کرد: براساس این قرارداد تمامی کار یعنی صفر تا ۱۰۰ آن از سوی این کنسرسیوم انجام می‌شود. درواقع این کنسرسیوم برداشت سنگ از معدن را انجام می‌دهد یعنی آنها پس از استخراج سنگ آن را فروخته و سهم دولت را پرداخت می‌کنند.وی درباره فروش سنگ استخراجی از سوی این کنسرسیوم، افزود: امکان فروش به غیر برای آنها وجود ندارد، زیرا همگی مصرف‌کننده هستند. برای نمونه ما خودمان خریدار سنگ هستیم یعنی سنگی که این کنسرسیوم تولید می‌کند را ما یا هلدینگ خاورمیانه(میدکو) خریداری می‌کند. در نتیجه تنها استخراج به این کنسرسیوم واگذار شده است.تقی‌زاده که عضو هیات مدیره شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان است، درباره سهم شرکت‌های حاضر در این کنسرسیوم، گفت: من به تازگی عضو هیات مدیره این شرکت شده‌ام اما فکر می‌کنم سهم این شرکت ۱۷ درصد باشد. سهم گل‌گهر نیز ۴۳ درصد است. به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، کار اجرایی این کنسرسیوم پس از پایان یافتن اقدامات مربوط به تغییر و تحول، آغاز خواهد شد.

نظر شما