شناسهٔ خبر: 22078448 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

نیروهای سوریه دموکراتیک کنترل مهم‌ترین میدان نفتی سوریه را در دست گرفتند

عملیات‌های موازی در ديرالزور

صاحب‌خبر -

هنوز یک هفته از پیروزی نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها در رقه، پایتخت خودخوانده داعش در سوریه، نگذشته که این نیروهای مورد حمایت ایالات‌ متحده که ائتلافی از نیروهای کرد و عرب هستند، توانستند بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه را از چنگ داعش بیرون بیاورند. در ادامه عملیات‌های ضدداعش این گروه در شرق سوریه، روز گذشته این نیروها اعلام کردند که در ساعات اولیه روز یکشنبه، موفق شده‌اند میدان نفتی العمر واقع در کرانه شرقی رود فرات در استان دیرالزور را تحت کنترل خود درآورند. به‌ گفته سخنگوی عملیات، نیروهای دموکراتیک سوریه توانسته‌اند این میدان را بدون آسیبی جدی آزاد کنند. آن‌طور که این سخنگو گفته هم‌زمان با عملیات نیروهای سوریه دموکراتیک، داعشی‌ها در ساختمان‌های مناطق اطراف میدان نفتی جمع شده بودند.
میدان نفتی العمر در استان دیرالزور تا پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011، روزانه حدود 30 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد؛ اما از سال 2014 و پس از کنترل داعش بر این میدان نفتی، به یکی از منابع اصلی درآمد این گروه تروریستی تبدیل شد. به گزارش ائتلاف ضدداعش به‌رهبری آمریکا، جنگنده‌های ائتلاف سال 2015 و پس از آنکه تخمین‌زده شد سود فروش نفت برای داعش ماهانه چیزی بین 1.7 میلیون تا 5.1 میلیون دلار است، این میدان نفتی را تخریب کردند.
بر اساس گزارش‌ها، هم‌زمان نیروهای نظامی سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه عملیات جداگانه‌ای را علیه داعش در استان نفت‌خیز دیرالزور در مرز شرقی سوریه با عراق پیش می‌برند و اکنون در فاصله سه‌‌کیلومتری با این میدان نفتی قرار دارند. پیش‌تر اعلام شده بود که ارتش سوریه و نیروهای متحد با آن در تلاش هستند کنترل میدان العمر را در دست بگیرند و سپس به سمت شرق، یعنی به سوی مرزهای عراق با سوریه، پیشروی کنند.
آنها با بازپس‌گیری شهرک زیبان در حوالی المیادین، به نزدیکی العمر رسیده بودند. ائتلاف به‌رهبری آمریکا و ارتش روسیه برای جلوگیری از درگیری میان جنگنده‌ها و نیروهای خود، نشست‌های متعددی برگزار کرده بود، با وجود این، در برخی مواقع درگیری‌هایی میان این دو گروه گزارش شد.
داعش بخش زیادی از قلمروهای خود در سراسر سوریه را از دست داده و حالا آخرین سنگرش نیز در بیابان‌های دیرالزور و دره‌های نزدیک فرات هدف حمله قرار گرفته است. نیروهای سوریه دموکراتیک شنبه ۹ سپتامبر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند عملیات این گروه با پشتیبانی آمریکا علیه گروه داعش در دیرالزور آغاز شده است.
آنها از شرق رود فرات در استان دیرالزور پیشروی کرده‌اند. این عملیات در حالی پیش می‌رود که این هفته نیروهای سوریه دموکراتیک پیروزی خود را علیه داعش در شهر کلیدی رقه اعلام کردند. ماه گذشته هم این نیروها کنترل یکی از مهم‌ترین میدان‌های گاز طبیعی سوریه را در دست گرفتند. میدان نفتی العمر که روز گذشته تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه قرار گرفت، در 10کیلومتری شمال شهر المیادین واقع شده؛ همان شهری که نیروهای دولتی سوریه و هم‌پیمانان آنها، آن را اوایل ماه جاری میلادی تحت کنترل خود درآودند. این شهر که آن را پایتخت نظامی داعش می‌خواندند، پس از آغاز عملیات نیروهای سوریه دموکراتیک در رقه، به یکی از پایگاه‌های اصلی نیروهای داعش تبدیل شده بود و بسیاری از رهبران این گروه پس از فرار از رقه در این شهر سکونت داشتند.
نگرانی ترکیه از تسلط کردها بر  رقه
آزادی رقه از سوی نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها، هراس ترکیه را همراه داشته است. روز گذشته فکری ایشیک، معاون نخست‌وزیر ترکیه، هشدار داد اینکه آمریکا مدیریت شهر رقه سوریه را به حزب اتحاد دموکراتیک کردها بسپارد، می‌تواند موجب آغاز جنگی نژادی شود. معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت نیروهای این حزب نباید هیچ‌گونه مسئولیتی در مدیریت رقه که ۹۰ درصد ساکنان آن را عرب‌ها تشکیل می‌دهند، داشته باشند. این در حالی است که نیروهای سوریه دموکراتیک روز جمعه در بیانیه‌ای به‌ مناسبت بازپس‌گیری شهر رقه از دست داعش، اعلام کردند: «آینده این استان به دست ساکنان آن در یک سوریه غیرمتمرکز، فدرال و دموکراتیک تعیین می‌شود و مردم استان مسئول امور خود خواهند شد». در همین ‌حال، هلال هلال، معاون دبیرکل حزب بعث سوریه، برای اولین‌بار پس از اینکه نیروهای سوریه دموکراتیک کنترل شهر رقه را به دست گرفتند، اعلام کرد: ارتش شهر رقه را پس خواهد گرفت و استان رقه به‌زودی به لطف اقدامات ارتش به کشور بازخواهد گشت. این مسئول سوری در ادامه توضیح نداد آیا ارتش وارد درگیری‌های نظامی علیه نیروهای سوریه دموکراتیک برای بازپس‌گیری رقه خواهد شد یا خیر.

نظر شما