شناسهٔ خبر: 22065835 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"سوریه دموکراتیک" بزرگترین میدان نفتی سوریه را به کنترل خود درآورد

71430

نیروهای تحت حمایت آمریکا اعلام کردند که کنترل میدان نفتی عمر، بزرگترین میدان نفتی سوریه را به دست گرفته‌اند؛ اقدامی که گفته می‌شود با توافق‌های پنهان میان این نیروها و داعش محقق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، نیروهای سوریه دموکراتیک که تحت حمایت آمریکا قرار دارند می‌گویند صبح امروز(یک‌شنبه) توانسته‌اند این میدان نفتی استراتژیک در استان دیرالزور در شرق سوریه را از کنترل گروه تروریستی داعش خارج کنند.

این میدان نفتی که در شرق رود فرات قرار دارد از سال 2014 در کنترل داعش بوده و مهمترین منبع درآمد این گروه تروریستی محسوب می‌شد.

روز گذشته ارتش سوریه با یک پیشروی چشمگیر توانست به نزدیکی این میدان نفتی برسد اما ساعاتی بعد حملات گسترده داعش که با اعزام نیرو از مناطق هم‌جوار همراه بود باعث شد ارتش سوریه عقب نشینی کند. منابع محلی می‌گویند برخی جناح‌های درگیر در جنگ سوریه از جمله آمریکایی‌ها در این اعزام نیرو کار را برای داعشی‌ها تسهیل کرده‌اند که باتوجه به کنترل نیروهای تحت امر آمریکا بر این میدان نفتی مهم آن هم تنها ساعاتی پس از عقب‌نشینی ارتش سوریه، این فرضیه قوت می‌گیرد.

بنا به گفته شبه‌نظامیان سوری داعش این میدان نفتی را بدون درگیری و در قالب یک توافق تسلیم نیروهای تحت امر آمریکا کرده است و اکنون نیروهای ویژه آمریکایی و نیروهای سوریه دموکراتیک در آن مستقر شده‌اند.

چنین توافق‌هایی میان نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش بی‌سابقه نیست و هفته گذشته نیز این نیروها در توافقی با تروریست‌های داعش در رقه، بیش از 300 تن از آنها را به همراه خانواده‌هایشان از شهر رقه به جنوب دیرالزور منتقل کردند.

استان دیرالزور تاکنون در امتداد رود فرات میان سوریه دموکراتیک(زرد) و ارتش سوریه(قرمز) تقسیم شده است. (توسی) مناطق تحت کنترل داعش تا دیروز (21 اکتبر)

نیروهای تحت امر آمریکا و ارتش سوریه هر دو بر سر کنترل بر مناطق تحت تصرف داعش در دیرالزور رقابت دارند. گفته می‌شود در توافقی میان روسیه و آمریکا، مقرر شده است استان دیرالزور که رود فرات آن را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کرده، میان دو طرف تقسیم شود. بر این اساس، بخش شرقی دیرالزور به نیروهای سوریه دموکراتیک می‌رسد و کرانه غربی رود نیز توسط ارتش سوریه از وجود داعش پاکسازی می‌شود.

تاکنون جز در دو نقطه محدود در مجاورت شهر دیرالزور، مرکز استان و المیادین که ارتش سوریه به کرانه شرقی رود فرات پا گذاشته، در عمل این توافق چه صحت داشته باشد و چه نه تا حد زیادی اجرا شده است.

دو منطقه‌ای که ارتش سوریه از رود فرات عبور کرده و مناطقی را از وجود داعش پاکسازی کرده است

انتهای پیام

نظر شما