شناسهٔ خبر: 22077659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نگاهی به سفر هیات بلندپایه جنبش حماس به تهران

پشیمانی حماس از رفتار سینوسی ‌خود

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی‌: یک هیات بلندپایه از جنبش حماس به ریاست صلاح عاروری، نایب رییس دفتر سیاسی این جنبش و همراهی عزت رشق، محمد نصر، اسامه حمدان، زاهر جبارین و سامی‌ابوزهری و به منظور دیدار با مقامات کشورمان و مطلع کردن آنها از آخرین تحولات آشتی ملی فلسطین و اوضاع سرزمین اشغالی روز جمعه وارد تهران شدند.این سفر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های صهیونیستی نیز داشت. روزنامه عاروتص‌شوا نوشت: «صلاح العاروری» جانشین رهبر حماس روز شنبه اعلام کرد که این گروه هرگز قبول نمی‌کند که روابطش را با ایران قطع کند و هرگز نمی‌پذیرد از مبارزه مسلحانه به عنوان پیش نیاز مذاکره با اسرائیل دست بردارد. روزنامه عاروتص‌شوا رژیم صهیونیستی نوشت: «معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در دیدارهایی که در تهران داشت به شدت درخواست‌های اسرائیل برای قطع روابط با ایران را رد کرد و گفت هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهند شناخت».
بر‌اساس این گزارش، العاروری بارها اسرائیل را رژیم صهیونیستی خطاب کرده و آنها را به دخالت در امور فلسطین محکوم کرده است.
این روزنامه صهیونیستی که قبلا مدعی شده بود که حماس و ایران به دلیل اختلافاتی که درباره ابقای بشار اسد در سوریه داشتند دچار تنش‌هایی شده‌اند، نوشت: «تابستان گذشته اسماعیل هنیه رهبر حماس از ایران برای حمایت‌های بی‌دریغ و نامحدودش به تیپ القسام و همکاری‌های ایران برای توسعه ظرفیت‌های نظامی‌حماس تشکر کرد. این اظهارات نشان داد که شکاف میان این دو تمام شده است».
شمخانی یکی از مقامات ایرانی است که درخواست دیدار هیات حماسی را پذیرفت .دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی‌ایران از حضور چهره‌های جهادی و پایبند به هدف آزادسازی کامل فلسطین در حماس، چون گذشته حمایت می‌کند.به گزارش مهر، صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و در خصوص آخرین تحولات مربوط به مقاومت فلسطین با وی گفت‌وگو کرد.
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با استقبال از انتخابات اخیر در دفتر سیاسی حماس، این روند را نشانه وجود دموکراسی و پویایی در حفظ مسیر انقلابی این نهاد مردمی‌دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی‌ایران همواره در چارچوب مشی انقلابی و اسلامی‌خود از آرمان فلسطین دفاع کرده و بر این اساس از حضور چهره‌های جهادی و پایبند به هدف آزادسازی کامل فلسطین در حماس  چون گذشته حمایت می‌کند.
وی  مبارزه مستمر با رژیم صهیونیستی را سیاست اصولی و راهبرد غیرقابل تغییر جبهه مقاومت عنوان کرد واظهار داشت: اقدامات سیاسی و میدانی همواره به عنوان رویکردهای تاکتیکی در خدمت تحقق راهبرد اصلی که پایان دادن به اشغالگری صهیونیست‌هاست، از سوی گروه‌های مقاومت پیگیری می‌شود. دبیر شورای عالی امنیت ملی ابراز امیدواری کرد که حماس به عنوان نهادی پیشگام در محور مقاومت، ضمن حفظ رویکرد انقلابی و جهادی‌، جایگاه خود را در مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی حفظ کند. ‌شمخانی با ابراز تاسف نسبت به اقدامات غیر اسلامی‌و ضد انسانی گروه‌های تکفیری و برخی کشورهای حامی‌آنها در منطقه که موجب مشوش کردن چهره نورانی اسلام شده، خاطرنشان کرد: هر اقدامی‌که موجب خارج شدن موضوع فلسطین از اولویت اول جهان اسلام و یا تقویت‌کننده  مسیرسازش و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان باشد، خیانت به همه مسلمانان و غیرقابل بخشش است.
وی با تاکید بر ضرورت اجماع مجدد جهان اسلام در مسیر احیای ظرفیت‌های قابل فعال سازی در حمایت و دفاع از مقاومت مردم مسلمان فلسطین افزود: کنگره عظیم اربعین با توجه به محتوای ظلم ستیزانه و انسانی آن می‌تواند به مهمترین اجتماع آزادیخواهان جهان علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی مبدل شود.
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی از تغییر موازنه در منطقه به نفع مردم و دولت‌های درگیر مبارزه با تروریسم احساس تهدید کرده و با طرح بهانه‌های واهی چون جلوگیری از نفوذ منطقه ای ایران بدنبال محدود سازی مسیر مقابله با تروریسم هستند.
وی با اشاره به تاثیر راهبردی حضور جمهوری اسلامی‌ایران در عرصه مبارزه با تروریسم که با درخواست دولت‌های عراق و سوریه انجام شده است افزود: اتهامات و دروغ پردازی‌های آمریکا و رسانه‌های نظام سلطه برای مردم منطقه که از خطر تروریسم رها شده اند و ایران را حامی‌خود در برابر گروه‌های تکفیری می‌دانند، ارزشی ندارد.
صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران و ملاقات با مقامات عالی کشورمان اظهار داشت: در اولین سفر خارجی خود پس از انتخاب به عنوان رییس دفتر سیاسی حماس به ایران آمده ام تا ضمن سپاسگزاری از حمایت‌های تعیین‌کننده جمهوری اسلامی ‌ایران ازمردم مسلمان فلسطین بر عزم رهبران حماس برای تحکیم همکاری‌های این جنبش با ایران تاکید کنم. معاون رییس دفتر سیاسی حماس با محکوم کردن اقدامات خشن و غیرانسانی گروه‌های تکفیری که به نام اسلام بزرگترین لطمات را به جامعه مسلمانان و چهره نورانی  این آیین الهی وارد کرده‌اند افزود: این گونه اقدامات ضمن به حاشیه بردن مبارزات حق‌طلبانه مردم مظلوم فلسطین به طور قطع در مسیر تامین اهداف آمریکا، رژیم صهیونیستی و حامیان آنان است.
اختلافات با ایران به تاریخ پیوست
همچنین سامی‌ابوزهری از فرماندهان جنبش حماس در گفت‌وگو با المیادین ضمن اشاره به اینکه اختلافات ایران و جنبش حماس به تاریخ پیوست، گفت: روابط ما با ایران به حالت عادی خود بازگشت و ما به منظور خدمت به مساله فلسطین به دنبال تقویت روابط دوجانبه هستیم.
وی افزود: سفر هیاتی از حماس به تهران بازتاب دهنده روابط قوی جنبش با ایران و اصرار جنبش به ایجاد روابط با ایران و همچنین تقویت طرح مقاومت است.این فرمانده جنبش حماس با اشاره به اینکه آشتی ملی فلسطین به ضرر روابط محکم جنبش با هم‌پیمانانش نیست، افزود: چیزی که تهران را متمایز می‌کند حمایت صریح آن از مقاومت فلسطین است.
ابوزهری با اشاره به اینکه پیام حماس به تمام کشورهای منطقه اتحاد در مورد قضیه فلسطین است، گفت: تقویت روابط جنبش حماس با هم‌پیمانانش به معنای ورود این جنبش به محورها و مسائل و مشکلات منطقه نیست و جنبش حماس با تمام اطرافی که از قضیه فلسطین حمایت می‌کنند از جمله ایران هم‌پیمان می‌شود.این فرمانده حماس در رابطه با روابط جنبش با دمشق، گفت: روابط جنبش حماس با دمشق به تحولات داخلی سوریه بستگی دارد و امیدواریم اطراف سوری هر چه زودتر به توافق برسند تا روابط این کشور با حماس از سر گرفته خواهد شد.
همچنین یحیی سنوار رییس جنبش حماس در نوار غزه هم‌زمان با سفر هیاتی از جنبش حماس به تهران در دیدار با جمعی از جوانان فلسطینی، گفت: هر کس گمان می‌کند ما روابط‌مان با برخی کشورها را قطع می‌کنیم متوهم است و ایران بزرگ‌ترین حامی‌گردان‌های قسام است. وی افزود: «سخن گفتن در مورد خلع سلاح کردن جنبش حماس خواب و رویای ابلیس در بهشت است و هیچ دقیقه‌ای در روز و شب نمی‌گذرد مگر اینکه به توان و سلاح ما افزوده می‌شود».
وقتی سخنان علی شمخانی را در کنار مواضع  رهبران جدید حماس را در کنار هم می‌گذاریم به این گزاره می‌رسیم که ایران همانند گذشته به حماس اطمینان ندارد و به شدت از رفتارهای سینوسی آنها ناراحت است و حماسی‌ها نیز در تلاش اند تا اعتماد تهران را کسب کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما