شناسهٔ خبر: 22077218 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

وقتی یک کارگردان اتهام پولشویی به سینمای ایران می‌زند

صاحب‌خبر -

شهروند| سینمای ایران با رقابت شدیدی که میان فیلمسازانش برای ادامه حیات حرفه‌ای وجود دارد، بیش از یک عرصه هنری به میدان مبارزه‌ای بی‌رحمانه می‌ماند. میدانی پر از اتهام و گلایه؛ بی‌هیچ پاسخ و بی‌هیچ پیگیری. نمونه‌اش اتهامات تند حسین شهابی، کارگردان فیلم سینمایی آزاد به قید شرط، به یکی دیگر از فیلم‌های روی پرده که به نقل از فارس با هم می‌خوانیم. اتهاماتی که باید پیگیری شوند؛ در صورت صحت سینمای ایران را از چنین مسائلی پاک کنند و در صورت اثبات‌نشدن اتهام نیز گویندگان را از این بازی ناجوانمردانه. به‌ هر حال بی‌هیچ قضاوتی صحبت‌های حسین شهابی را درباره سینمای ایران می‌خوانیم. حسین شهابی می‌گوید فعالیت تبلیغاتی یک فیلم سینمایی که شهر پر شده از بیلبوردهای آن شبیه پولشویی است. او می‌گوید هزینه هر بیلبورد شهری نزدیک به 500‌میلیون تومان است و به همین دلیل برای فیلمی که تا این اندازه هزینه می‌کند، بازگشت سرمایه از گیشه اهمیتی ندارد.
حسین شهابی، کارگردان فیلم آزاد به قید شرط، درباره شرایط اکران فیلمش می‌گوید: چند روزی است فیلم‌هایی که اسپانسر دارند مخاطب را به سمت دیدن فیلم‌های دیگر هدایت می‌کنند گاهی بلیت هم در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و او را به دیدن یک فیلم خاص دعوت می‌کنند. حتی دیده شده، سانس فیلم‌ها را هم اشتباه می‌گویند تا به بهانه‌های مختلف مخاطب را از دیدن فیلم مورد علاقه‌‌اش محروم کنند. البته این نوع کارها در پردیس‌های بزرگ صورت نمی‌گیرد و بیشتر در سالن‌هایی که دو سالنه یا سه سالنه هستند، رخ می‌دهد. شورای صنفی نمایش، اتحادیه تهیه‌کنندگان و کانون پخش‌کنندگان باید به این موضوع وارد شوند و به این نوع رفتارهای غلط پایان دهند. البته ما از امروز تیم نظارتی در سالن‌های سینما گذاشتیم تا به این موضوع رسیدگی کنیم.
شهابی همچنین عوامل آن فیلم را که حدس‌زدن نامش چندان دشوار نیست، به پولشویی متهم می‌کند: برخی از فیلم‌ها هم اسپانسرهایی در اختیار دارند که در زمان تولید و تبلیغات هزینه‌های هنگفتی کردند و اگر دقیق شوید، شهر پر از تبلیغات یک فیلم شده است. این هزینه از کجا آمده؟ متاسفانه دیده می‌شود که در این حوزه پولشویی صورت می‌گیرد. برای فیلمی که این همه هزینه تبلیغات و نصب بیلبورد انجام داده است، فروش در گیشه اهمیت ندارد؛ اما سینما روشی شده که کارهایی شبیه به پولشویی صورت گیرد و این برای سینما مضر است. هزینه هر بیلبورد بیش از 500‌میلیون تومان است. این فیلم‌ها هر قدر فروش کنند هزینه تبلیغات خود را نمی‌توانند با گیشه تأمین کنند. این موضوع در حوزه سینما نگران‌کننده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما