شناسهٔ خبر: 22075194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

سخني با مسئولان و پليس بد!

فرانسوي‌ها در دوران مذاکرات هسته‌اي نقش «پليس بد» را بازي کردند به طوري که فشار آنها باعث شد وضع «داده»ها و «ستانده»ها در تعهدات برجامي متوازن و نيز انجام تعهدات همزمان نباشد. اخيراً ماكرون رئيس جمهور فرانسه که نقش «پليس خوب» را در پسابرجام مي‌خواهد ايفا کند مطالبي گفته است که متاسفانه در داخل نيز برخي از آن استقبال کرده‌اند! يک هوش ديپلماتيک به ما گوشزد مي‌کند که جهان غرب در برابر ايران اهداف مشترک و سلايق متفاوت دارد. اتحاديه اروپا و به ويژه فرانسه به ترامپ توصيه کرد‌ه‌اند توافق هسته‌اي را بر هم نزند. رئيس جمهور فرانسه گفته است؛ «با آمريکا براي حفظ برجام توافق کرديم. من مخالف توسعه برنامه موشکي ايران هستم.» خب اگر برجام را حفظ کرده و به توافق پايبند هستند پس تداوم تحريم‌ها و عدم اجراي تعهدات به خاطر چيست؟

صاحب‌خبر -

اگر برجام را قبول دارند پس طرح زياده‌خواهي‌هاي اخير مبني بر گفتگوهاي منطقه‌اي و محدود کردن فعاليتهاي موشکي ايران براي چيست؟
فرانسوي‌ها اگر راست مي‌گويند به تعهدات خود عمل کنند. مگر توافق هسته‌اي يک توافق چندجانبه نيست؟ مگر قرار نبود تحريم‌ها برداشته شود. گيريم که آمريکايي‌ها نقض عهد کرده‌اند، پاريس چرا به تعهدات خود عمل نمي‌کند و اجازه نمي دهد يک شخصيت حقيقي يا حقوقي ايراني در بانک‌هاي فرانسه حتي يک شماره حساب عادي داشته باشد.
اتحاديه اروپا و فرانسه طوري حرف ميزنند که گويي آنها تعهدات خود را عمل کرده‌اند و فقط آمريکا مانده است.
آمريکايي‌ها ابله نيستند توافق را به هم بزنند. با همين توافق با تاسيسات هسته‌اي ايران کاري کردند که يک حمله هوايي تمام عيار به تاسيسات هسته‌اي ما نمي توانست آن کار را انجام دهد.
آنها بدون هيچ هزينه‌اي فعاليت‌هاي هسته‌اي ما را متوقف نمودند و آنچنان اشتها پيدا کرده‌اند که مي‌خواهند تعهدات زماندار ايران را در توافق هسته‌اي هميشگي و ابدي کنند. بعد هم علاوه بر اينکه به تعهدي که عمل نکرده‌اند يک ليست بلندبالا و بي‌شرمانه از مطالبات منطقه‌اي را جلوي ما گذاشته‌اند و مي‌خواهند همان بلايي که سر تاسيسات هسته‌اي ما آوردند روي ديگر مولفه‌هاي قدرت دفاعي ما از جمله برتري موشکي ايران در منطقه بياورند.
ماكرون با اين زياده‌خواهي چطور به خودش اجازه مي‌دهد براي آمدن به تهران سر مسئولان دولتي ما منت هم بگذارد.
عقل سليم و ديپلماتيک و هوش سياسي ما حکم مي‌کند ماکرون را به تهران راه ندهيم و اگر پاريس اصرار دارد بايد شروط زير را اول بپذيرد و بعد امکان اين را پيدا کند که تهران مجوز ورود به او بدهد.
1-اعضاي گروهک تروريستي منافقين را که دست‌شان به خون 17 هزار ايراني مظلوم و بي‌گناه آغشته است از پاريس اخراج شوند.
2-سهم پاريس در تعهدات برجامي تمام و کمال ادا شود و نقض پيمان نکند.
3-از دخالت در منطقه و بي‌ثبات‌سازي در کشورهاي اسلامي پرهيز کنند و بگذارند ملت‌هاي منطقه خودشان در مورد امنيت و مصالح ملي‌شان تصميم بگيرند.
4-عذرخواهي رسمي و پرداخت غرامت‌هاي مادي و معنوي به خاطر صدور خون‌هاي آلوده به «اچ آي وي» به ايران.
هيچ قانون و مقررات بين‌المللي وجود ندارد که در مورد پيشرفت‌هاي دفاعي دولت‌ها به ويژه در حوزه موشک‌ها محدوديت و منعي وضع کرده باشد. معلوم نيست آمريکا و اروپا به چه مستند حقوقي آن هم حقوق بين‌الملل معترض فعاليت‌ها و پيشرفت‌هاي موشکي ما هستند.
به نظر مي رسد دولت اگر بخواهد اقتدار خود را در برابر غرب به ويژه اروپا و به خصوص فرانسه نشان دهد بايد ماکرون را به تهران راه ندهد مگر اينکه شروطي که به آن اشاره شد اول عمل نمايد بعد شوراي عالي امنيت ملي تصميم بگيرد که آيا مي شود به او اجازه ورود به تهران را داد يا خير!
آمدن بي‌ثمر و بي‌نتيجه رهبران دنيا به تهران آن هم براي تحميل نظرات زورگويانه و سلطه‌طلبانه خسارت محض است و هيچ دستاوردي بر آن متصور نيست.
مقامات غربي به ويژه فرانسوي مرتب از قدرت روزافزون دفاعي ايران ابراز نگراني مي کنند و مي گويند ما دغدغه داريم. بايد از اينها پرسيد چطور تکيه زدن شما به زرادخانه‌هاي هسته‌اي، موشکهاي دوربرد و بالستيک، انبارهاي مملو از بمب‌هاي شيميايي براي ايران و مسلمانان جهان نگران‌کننده نيست و دغدغه ايجاد نمي کند اما افزايش قدرت متعارف دفاعي ما دغدغه و نگراني ايجاد مي کند؟!
آمريکا، انگليس و فرانسه توليد انبوه بمب‌هاي هيدروژني، اتمي و ... را براي کدامين نبرد تدارک ديده‌اند. آيا آنها را فقط براي دکور دفاعي خود مهيا کرده‌اند يا براي قتل عام ميليونها انسان بي‌گناه تدارک ديده‌اند. ميليونها انساني که در جنگ‌هاي جهاني اول و دوم توسط دولت‌هاي اروپايي و آمريکا به کام مرگ فرستاده شدند توسط همين زرادخانه‌هاي اتمي و غيراتمي بوده است.
کشورهاي دنيا و منطقه از اقدامات بي ثبات ساز آمريکا و اروپا در جهان نگران هستند. اين نگراني در کره شمالي يک طور بازتاب دارد و در ايران طور ديگر!
آمريکا و اروپا بايد دست از شرارت بردارند تا جامعه جهاني قدري طعم صلح را بچشد و کشورها به فکر رفاه و توسعه و امنيت مردم خود باشند.

نظر شما