شناسهٔ خبر: 22071495 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نگاهی بر خبر‌های کوتاه دنیای کتاب و نشر

برگزیده شدن ترجمه یک اثر ایرانی در کتاب سال ارمنستان، چاپ رمان برکت و چاپ پنجم رمان تکفیری و برپایی نمایشگاه کتاب در کربلا و نجف از مهمترین خبرهای کوتاه از دنیای نشر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزیده شدن ترجمه ارمنی گزیده شعر ایرانی در کتاب سال ارمنستان، چاپ چهارم برای ماجراهای طلبه جوان، برپایی نمایشگاه کتاب در بین‌الحرمین کربلا و نجف و چاپ پنجم رمان تکفیری از عناوین خبر‌های کوتاه از دینای نشر هستند.

ترجمه ارمنی گزیده شعر ایرانی در کتاب سال ارمنستان برگزیده شد

ترجمه ارمنی گزیده شعر معاصر ایران که به همت مرکز ترجمه حوزه هنری انتخاب و منتشر شده بود، به عنوان کتاب سال جمهوری ارمنستان انتخاب شد.

ترجمه ارمنی گزیده شعر معاصر ایران که به همت مرکز ترجمه حوزه هنری انتخاب و منتشر شده بود، به عنوان کتاب سال جمهوری ارمنستان انتخاب شد.

دکتر سعیده حسینجانی، مدیر مرکز ترجمه حوزه هنری با اعلام این خبر افزود: گزیده شعر معاصر ایران که توسط آقایان علیرضا قزوه، مصطفی علی‌پور و محمدجواد آسمان انتخاب شده و توسط مترجم توانای ایرانی ـ ارمنی «سوسیاس هاکوپ کورکجیان (واراند)» به زبان ارمنی ترجمه و در ایروان ارمنستان با عنوان «نگین‌های پرتلألؤ» منتشر شده بود، به عنوان کتاب سال جمهوری ارمنستان انتخاب شد و مترجم این کتاب به نمایندگی از مرکز ترجمه حوزه هنری جایزه این عنوان را از دست رئیس جمهور ارمنستان دریافت نمود.

مرکز ترجمه حوزه هنری تاکنون گزیده شعر معاصر ایران را به زبان‌های انگلیسی، اردو، ایتالیایی، فرانسه، هندی، اسپانیایی، ترکی استانبولی، روسی، ارمنی، عربی و کُردی ترجمه و در کشورهای مقصد منتشر نموده است.

«کتابستان معرفت» منتشر کرد؛

«برکت» به کتابفروشی‌ها بازگشت/ چاپ چهارم برای ماجراهای طلبه جوان

رمان «برکت» کاندیدای جایزه ادبی جلال آل‌احمد توسط نشر «کتابستان معرفت» برای چهارمین مرتبه تجدید چاپ شد.

رمان «برکت» اثر ابراهیم اکبری دیزگاه از سوی نشر کتابستان معرفت برای چهارمین مرتبه تجدید چاپ شد.

رمان «برکت» داستان طلبه جوانیست که در ایام ماه مبارک رمضان، برای تبلیغ به روستایی به نام میان‌رودان می‌رود. از رفتار نامناسب مردم روستا و واکنش‌های یونس برکت نسبت به آنها، موقعیت‌ و خرده موقعیت‌های متعدد داستانی‌ای خلق می‌شود که برای مخاطب جذاب و خواندنی است.

در این کتاب خواننده با حالات درونی یک طلبه و اتفاقاتی که در زندگی شخصی او افتاده روبرو می‌شود و تصویری واقع‌گرایانه‌تر از این قشر را به مشاهده می‌نشیند. این تصویر تا جایی پیش می‌رود که خواننده روحانیتی را می‌بیند که خود گاهی حواسش به خویش نیست و گاهی تلنگری که مردم به او می‌زنند سبب می‌شود به خودش بیاید.

یکی از بارزترین نکاتی که در مورد این رمان می‌توان ذکر کرد به تعبیری نقدی است که بر نظام تبلیغ و ترویج حوزه علمیه وارد می‌کند.

 دیالوگی که بارها از زبان اهالی روستا شنیده می‌شود این است که «روحانی قبلی چنین گفته بود و شما چنان گفتید» و این نشان می‌دهد در تبلیغ مشی و روش ثابتی وجود ندارد و روحانیون که عازم روستاها و مناطق دیگر می‌شوند به تعبیری خود اجتهاد می‌کنند و همین مسئله کار را بر سایر روحانیون که پس از آنها پا در منطقه می‌گذارند دشوار می‌کند. از این حیث شاید بتوان گفت که رمان «برکت» در واقع نظام تبلیغی حوزه علمیه را به نقد کشیده و تلنگری زده است.

رمان «برکت» را انتشارات کتابستان معرفت منتشر کرده و توانسته بود در بخش رمان نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد کاندیدا شود و همچنین در بخش آزاد جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور نیز به عنوان کاندیدا معرفی شده بود.

انتشارات کتابستان معرفت، چهارمین چاپ رمان «برکت» را روانه بازار کتاب کرد. انتشارات شهرستان ادب از این نویسنده در سال جاری رمان «شاه‌کشُی» را روانه بازار کتاب کرده است.

 برپایی نمایشگاه کتاب در بین‌الحرمین کربلا

 سیصد ناشر کتاب‌‌های مذهبی در  نمایشگاه کتاب کربلا در بین‌الحرمین   عرضه  کرده‌اند

این نمایشگاه از شهادت امام سجاد تا امروز پایان محرم در بین الحرمین برپا شده است و در‌ آن سیصد ناشر مذهبی شرکت کرده‌اند.

از ایران نیز جامعه‌المصطفی با عرضه کتاب‌های مذهبی حضور پیدا کرده است که در میان آنها کتاب‌هایی که پیرامون امام خمینی و رهبر انقلاب نوشته شده است به چشم می‌خورد.

این نمایشگاه از اول صفر فردا در نجف اشرف دایر  شده است.

سنایی؛ نماینده‌ی دوره‌ گذار

 سنایی در دوره‌ای زندگی می‌کند که شرق ایران به لحاظ فرهنگی در حال انتقال از یک پارادایم به پارادیم دیگر است. در پاردایم نخست، مولفه‌هایی نظیر خردگرایی، دنیاگرایی، ایرانی‌گرایی، اصالت و اولویت دارد و در پارادایم دوم این مولفه‌ها به حاشیه‌ می‌روند و عناصر دیگری جایگزین می‌شوند. سنایی شاعری است که بهتر از هر شاعر دیگری توانسته ویژگی‌های دوره‌ی گذار را در شعرش تبدیل به کدهای زبانی کند. بخشی از شاکله‌های معنایی پیچیده و تضادها و تناقض‌های موجود در آثار او معلول همین زیستن فکری در دوره‌ی انتقال پارادایمی است

دومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی سنایی در روز چهارشنبه سوم آبان ساعت ۱۶:۳۰ به بررسی و تحلیل «سنایی نماینده‌ی دوره‌ی گذار» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر سیدمهدی زرقانی (عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و سنایی‌پژوه) در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

روایت نفوذ نیروهای اطلاعاتی داعش تا تهران به چاپ پنجم رسید

رمان «تکفیری» که روایتی از نفوذ نیروهای اطلاعاتی داعش تا قلب پایتخت ایران است برای پنجمین مرتبه تجدید چاپ شد.

رمان «تکفیری» اثر مهدی دریاب که انتشارات کتابستان معرفت آن را منتشر کرده، با چاپ پنجم رسید.

داعش یکی از نیروهای زبده خود را برای انجام سلسله ماموریت‌هایی تروریستی را در پوشش یک بیمار به ایران اعزام کرده تا پس از شناسایی و گردآوری اطلاعات بتواند به جمهوری اسلامی ایران که محور مقاومت در خاورمیانه است ضربه بزند.

«منصور» آن نیروی زبده اطلاعاتی است که با پیشنهاد عبدالقادر اُردنی به بهانه درمان نارسایی کبد راهی ایران می‌شود و با ظاهر یک شیخ عرب به عنوان توریست درمانی وارد خاک ایران می‌شود که پس از پا گذاشتن به کشور عناصر موجود در ایران با او مرتبط می‌شوند و عملیات شناسایی طرح‌ریزی می‌شود.

مهدی دُریاب در رمان «تکفیری» فضایی را رقم زده که در آن خواننده بین خیال و واقعیت معلق است و به خوبی این بخش‌ها را با هم تلفیق کرده است. شهید علی اکبر پیرویان شخصیتی است که مرز بین واقعیت و تخیل را در این رمان به وجود آورده و همین سبب می‌شود در بخش‌هایی شخصیت «منصور» که در دوره حمله ارتش شوروی به افغانستان با این شهید آشنا شده واقعی و مستند جلوه کند.

نویسنده رمان با اطلاع کافی از خاستگاه اندیشه‌ای جریان انحرافی «داعش» پرده از واقعیت این جریان تروریستی که این روزها در خاورمیانه در حال مکیدن خون مردم بی گناه عراق و سوریه است برداشته است. او به خوبی توانسته خاستگاه فکری دو جریان تروریستی در سال‌های اخیر در خاورمیانه را به هم ربط دهد که پُر بی‌راه نیز نگفته است.

طالبان و داعش به عنوان دو گروه محارب که دست به اسلحه کشیدند تا زیر پرچم اسلام ساختگی اربابان خود، این دین را در منطقه حاکم کنند دو جریان و اندیشه‌ای هستند که در این رمان تا حدودی معرفی می‌شود و نگاه آنها به مسلمین به خوبی تبیین می‌شود.

«منصور» که از طلاب علوم دینی در مدارس وابسته به وهابیت در افغانستان و پاکستان بوده به خاطر نبوغ مثال زدنی‌اش پله‌ها و مدارج علمی را به خوبی طی کرده و به زیر و بم جریان وهابیت که منادی اسلامی آمریکایی در منطقه است آشنایی دارد و در این سفر که به ایران آمده بسیاری از آنها در قالب شبهه مطرح می‌شود و او مستاصل از مسائلی است که از سوی ایرانیان بیان می‌شود./۹۹۸/ پ۲۰۴/ش

نظر شما