شناسهٔ خبر: 22069700 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فلسطین: اگر انگلیس برای صدمین سالگرد معاهده بالفور مراسم بگیرد شکایت می‌کنیم

71496

وزیر خارجه فلسطین امروز (یکشنبه) تاکید کرد، در صورتی که انگلیس بر برگزاری مراسم به مناسبت صد سالگی بیانیه بالفور اصرار کند، پرونده‌ حقوقی علیه لندن به جریان خواهد انداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین در گفتگو با رادیوی "صدای فلسطین" اظهار داشت: طبق دستورالعمل‌های محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان برای بازگرداندن حقوق فلسطینی‌ها و تصحیح اشتباهات تاریخی علیه آنها، مقدمات برای به جریان انداختن پرونده‌های حقوقی علیه انگلیس در دست انجام است.

ریاض مالکی با اشاره به اینکه پیشرفت چشمگیری در موضعگیری‌های بین‌المللی در محکومیت شهرک‌سازی‌ها به ویژه از سوی کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود،‌ تاکید کرد: اکنون مطلوب آن است که از بیانیه‌های محکومیت به موضعگیری‌هایی قوی‌تر همانند توقف روابط با اسرائیل مادامی که به تعهدات خود در قوانین بین المللی پایبند نیست، برسیم.

وزیر خارجه فلسطین گفت: باید اقداماتی در راستای توقف شهرک‌سازی‌ها در پیش گرفته شده و لیست سیاهی از اسامی شهرک‌نشین‌ها تهیه شده و از ورود آنها به کشورهای مختلف ممانعت شود، همچنین باید به عنوان اولین گام لیست سیاهی نیز از اسامی شهرک‌ها و تولیدات آنها تهیه شود.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین پیشتر از انگلیس خواسته بود به جای جشن گرفتن صدمین سالگرد صدور بیانیه بالفور بابت این بیانیه که "مسیر را برای اشغال اراضی فلسطینی‌ها توسط اسرائیل فراهم کرد"، عذرخواهی کند.

زکریا الآغا، رئیس مرکز امور پناهجویان سازمان آزادی‌بخش فلسطین در بیانیه‌ای تاکید کرد، اینکه انگلیس از عذرخواهی طفره می‌رود و بر برگزاری مراسم جشنی با حضور مسئولان اسرائیلی اصرار دارد، موجب می‌شود که در آینده با اقدام رسمی فلسطین برای محاکمه در دادگاه‌های بین المللی مواجه شود.

گفته می‌شود دولت انگلیس مقدمات برگزاری مراسمی به مناسبت صدمین سالگرد صدور بیانیه بالفور را آغاز کرده است.

بیانیه بالفوردر سال ۱۹۱۷ میلادی از سوی آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا، خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشته شد و در آن حقوق ملی و تاریخی فلسطینی‌ها نقض شد.

انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوم نوامبر ضیافت شامی با ترزا می، همتای انگلیسی خود به مناسبت صدمین سالگرد صدور بیانیه بالفور داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما