شناسهٔ خبر: 22069192 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مریم کاظمی مطرح کرد:

نمی توان انتظار معجزه داشت

خبرگزاری شبستان: دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه سطح همکاری سازمان های استان همدان با جشنواره کم شده است، گفت: من در برابر مشکلات نمی توانم انقلاب کنم و نمی توان انتظار داشت معجزه ای رخ بدهد؛ اما تلاش می کنم، جشنواره پیشرفت نسبی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر شبستان، مریم کاظمی دبیر بیست و چهارمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن کنفرانس مجموعه‌ی تئاتر شهر برگزار شد، درباره‌ی بخش های مختلف این رویداد توضیح داد.

 

وی با بیان اینکه برگزاری یک جشنواره خارج از تهران، موجب خوشحالی من است، گفت: تمرکز زدایی و برگزاری جشنواره در شهرستان ها به شناخت هنر، فرهنگ و تاریخ استان های مختلف کشور کمک می‌کند. حضور جشنواره در استان ها به نوعی باعث می شود تا مردم از زندگی روزمره‌ فاصله بگیرند و در این جشن بزرگ سهیم باشند. برگزاری رویداد فرهنگی در هر شهری، باعث می شود مردم شناخت بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

 

کاظمی درباره‌ی آمار بخش های مختلف جشنواره توضیح داد: شصت و هفت نمایشنامه به بخش مسابقه‌ی نمایشنامه نویسی ارسال شد که پس از بررسی هیات داوران متشکل از محمد چرمشیر، عباس جهانگیریان و سید حسین فدایی حسین، ده اثر برگزیده انتخاب شدند. این نمایشنامه ها زیر نظر اساتید راهنما در حال بازنویسی هستند تا به سطح کیفی بالاتری برسند. در بخش خیابانی ۱۶۹ طرح نمایشی به دست ما رسید که در نهایت ۸ طرح به انتخاب نیما بیگلریان، سامان خلیلیان و منوچهر اکبرلو انتخاب شدند. در بخش مسابقهی خردسال، ۷۳ طرح ارائه شد که در بازبینی نهایی هفت اثر انتخاب شده و در بخش کودک ۶۴ و در بخش نوجوان ۴۸ اثر نمایشی متقاضی شرکت در جشنواره بوده اند که نتایج نهایی آن، اعلام می شود.

 

وی درباره‌ی آثار بخش بین الملل جشنواره‌ی بیست و چهارم، گفت: حدود ۱۲۰ نمایش خارجی، برای حضور در جشنواره معرفی شده‌اند که با برخی از صاحبان اثر مذاکراتی داشته ایم. هماهنگی هایی با برخی دیگر از گروه‌ها انجام شده که به زودی به نتیجه می‌رسد. روند دعوت و حضور تعدادی از متقاضیان بین المللی هم قطعی شده است.

 

این کارگردان تئاتر ایران با بیان اینکه رشد آمار کمی، کیفیت جشنواره را بالا نمی برد؛ تاکید کرد: کوشش ما رشد کیفی جشنواره‌ی کودک و نوجوان است. بالا رفتن تعداد متقاضیان حضور در جشنواره به شکل غیر مستقیم روی کیفیت نهایی اثر می گذارد چون دایره‌ی انتخاب گسترده تر شده و امکان انتخاب از میان آثار بیشتری ممکن می شود.

 

کاظمی درباره‌ی مشکلات برگزاری جشنواره که از گذشته وجود داشته، توضیح داد: همیشه مشکلاتی در مسیر اجرایی وجود دارد اما باید صبور بود و مشکلات را حل کرد. ما مشکلات را با مسئولین استانی مطرح کردیم و از جمله اینکه سطح همکاری های ارگان ها نسبت به سال های گذشته پایین آمده. البته به هرجایی مراجعه می‌کنیم، مسئله‌ی بودجه را پیش می‌کشند که شخصا برای من قانع کننده نیست.

 

مریم کاظمی با بیان اینکه شعار جشنواره‌ی امسال «کودکی همسفر قصه‌ها» است. تاکید کرد: من در برابر مشکلات نمی توانم انقلاب کنم و نمی توان انتظار داشت معجزه ای رخ بدهد؛ اما من تلاش می کنم، جشنواره پیشرفت نسبی داشته باشد. 

نظر شما