شناسهٔ خبر: 22067087 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

کاهش تولید کاغذ در پی افزایش قیمت ارز/ تقاضا برای کاغذ ایرانی نداریم

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا در مورد علت کم شدن تولید داخلی کاغذ تصریح می‌کند: «کارخانه‌های داخلی به قیمت ارز وابسته هستند چون برخی از لوازم مورد استفاده‌شان را باید وارد کنند. مساله دیگر این است که از تولید داخل حمایتی نمی‌شود. کارخانه محصولات را تولید می‌کند اما عرضه و تقاضایی وجود ندارد که آن محصول را بفروشد. برای همین این کارخانه‌ها به دلیل صرفه اقتصادی تولیدشان را کم کرده‌اند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، قیمت کاغذ در دو هفته اخیر افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت شامل کاغذ تحریر و روزنامه و همچنین کاغذ بسته‌بندی بوده است. مطمئنا این افزایش قیمت برای مصرف‌کننده کاغذ و حتی تولیدکننده مناسب نیست و این در حالی است که بازار کاغذ در این چند ساله دچار رکود بوده است.

ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، مدیرعامل سابق کارخانه کاغذ مازندران درباره گرانی قیمت کاغذ می‌گوید: «قیمت کاغذ تحریر و روزنامه و کاغذ بسته بندی در این چند هفته افزایش داشته است. علت بالا رفتن قیمت کاغذ بسته‌بندی به این خاطر است که صادرات در این چند ماه افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل کاغذ بسته بندی بسیار مورد استفاده قرار گرفته اما قیمت کاغذ تحریر و روزنامه به خاطر افزایش قیمت ارز بالا رفته است. یک علت دیگر این اتفاق، این است که کارخانه‌های داخلی، تولید کاغذ را کاهش داده‌اند همین دو عامل باعث شده است تا قیمت کاغذ بالا برود.»

وی در مورد علت کم شدن تولید داخلی کاغذ تصریح می‌کند: «کارخانه‌های داخلی به قیمت ارز وابسته هستند چون برخی از لوازم مورد استفاده‌شان را باید وارد کنند. مساله دیگر این است که از تولید داخل حمایتی نمی‌شود. کارخانه محصولات را تولید می‌کند اما عرضه و تقاضایی وجود ندارد که آن محصول را بفروشد. برای همین این کارخانه‌ها به دلیل صرفه اقتصادی تولیدشان را کم کرده‌اند.»

این فعال صنعت کاغذ می‌افزاید: «نکته مهم این است که ما کاغذهای خوبی در این چند سال تولید کرده‌ایم. کارخانه کاغذ پارس که تعطیل بود اما توانست با مدیریت جدید در زمینه کاغذ تحریر تولید خود را به 30 هزار تن برساند. کارخانه کاغذ مازندران هم که توانست تولید خود را در همین زمینه از 50 هزار به 120 هزار تن برساند. اما همین کارخانه‌ها الان تولیدشان را کاهش داده‌اند چون به صرفه نیست.»

وی در پاسخ به این سوال که چه کاری باید انجام دهیم که دیگر با کاهش تولید کاغذ روبه‌رو نباشیم؟ می‌گوید: «نکته مهم این است که دولت باید حمایت کند. تعرفه‌ها باید اصلاح شود. همین موضوع تعرفه 9 درصد هم اصلاح شود. بسیاری از مشکلات از همین تعرفه‌هاست. دولت اگر به این مساله ورود کند و تعرفه‌ها را اصلاح کند، بسیاری از مشکلات کارخانه‌های داخلی حل می‌شود. اما دولت در مورد این مساله هنوز کاری نکرده است و ما با این مشکل مواجه می‌شویم که همین تعداد کارخانه داخلی مجبور می‌شوند تولیدشان را کم کنند.»

 

* نویسنده : زهرا جعفری خبرنگار فرهنگ و هنر

نظر شما