شناسهٔ خبر: 22065838 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس شورای مدنی رقه: آینده شهر را ساکنانش تعیین می‌کنند

71592

به دنبال تخریب شهر رقه در اثر درگیری‌ها شورای مدنی این شهر با اعلام آمادگی جهت تحویل گرفتن اداره آن، خواهان بازسازی این شهر و سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در آن برای ادامه زندگی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، لیلا مصطفی، رئیس شورای مدنی رقه اعلام کرد، این شورا آماده است تا اداره این شهر را از نیروهای هم‌پیمان آمریکا که داعش را از این شهر راندند، تحویل بگیرد.

مصطفی درخصوص جدول زمانی تحویل گرفتن اداره رقه گفت: جدول زمانی خاصی برای تحویل گرفتن این شهر از نیروهای "سوریه دموکراتیک" وجود ندارد که در حال حاضر به اجرای عملیات پاکسازی، جستجوی نیروهای متواری، باندهای زیرزمینی وابسته به داعش و خنثی سازی مین‌هایی می‌پردازند که توسط این گروه تروریستی در محله‌ها و خیابان‌های این شهر کار گذاشته شده است.

وی گفت: ما در شورای مدنی به دنبال حفظ جان غیرنظامیان و بازگشت امن آنها هستیم، زیرا مطلع شدیم که گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف رقه بمب‌ها و مین‌هایی کار گذاشته است.

در خصوص پیوستن رقه به مناطق فدرالی در شمال سوریه، رئیس شورای مدنی رقه گفت: پیروزی بر داعش به لطف همبستگی و پشتیبانی مردم سوریه زیر پرچم نیروهای "سوریه دموکراتیک" و مرجعیت شورای ما که همان شورای سوریه دموکراتیک و نماینده شورای مدنی رقه در همه محافل بین‌المللی، نشست‌ها، دیدارهاست، محقق شده است. اما تصمیم پیوستن این شهر به نظام فدرالی شمال سوریه را مردم آن پس از بازگشت مشخص خواهند کرد.

این مقام مسؤول در ادامه افزود: ما شورای مدنی را بازسازی می‌کنیم تا همه اشخاص دارای صلاحیت و متخصصان رقه به عضویت آن درآیند تا رقه مناسب زندگی شود و ما تا این زمان به تصمیمات شورای "سوریه دموکراتیک" پایبند هستیم.

پیشتر نیروهای "سوریه دموکراتیک" در این باره در بیانیه‌ای اعلام کردند: "ساکنان رقه آینده این استان را مشخص خواهند کرد. ساکنان این استان زیر نظر نیروهای "سوریه دموکراتیک" غیرمتمرکز در قالب فدرالی به اداره امور خود می‌پردازند".

وی درخصوص حمایت از بازسازی رقه گفت: در این زمینه چند هفته پیش با حضور ۱۱ کشور عربی و غربی و نمایندگانی از اتحادیه اروپا نشستی در رم برگزار شد. کشورهای حاضر تمایل داشتند که با شورای مدنی درخصوص بازسازی رقه همکاری داشته باشند؛ هلند یک و نیم میلیون یورو و اتحادیه اروپا یک میلیون یورو کمک مالی برای خنثی سازی مین‌ها ارائه دادند، همچنین آمریکا کمک مالی برای خرید ماشین‌های سنگین جهت عملیات بازسازی که فقط هشت عدد از آن به دست ما رسیده، ارائه کرده است و مابقی کشورها متعهد شدند که حمایت مالی به ما ارائه دهند.

مصطفی با اشاره به مسؤولیت‌های ائتلاف بین‌المللی گفت: مردم رقه به نیابت از همه مردم جهان با گروه تروریستی داعش جنگیدند و میزان تخریب این شهر مانع از بازگشت غیرنظامیان به آن است و در صورت عدم ارائه حمایت مناسب، بازگشت آنها ماه‌ها طول خواهد کشید.

ر ئیس شورای مدنی رقه در ادامه از همه کشورها خواست که به وعده‌های خود عمل کرده و برای تسریع حرکت چرخه اقتصاد و بازسازی رقه به سرمایه‌گذاری در این شهر بپردازند.

شهر رقه واقع در کرانه شمالی رود فرات پس از کنترل سه و نیم ساله داعش بر آن هجدهم ماه میلادی جاری به کنترل نیروهای هم‌پیمان آمریکا درآمد. براساس ارزیابی‌های سازمان ملل بیش از ۸۰ درصد این شهر تخریب  شده و غیرقابل سکونت است.

شورای مدنی رقه در ماه آوریل به ریاست لیلا مصطفی و شیخ محمود شواخ برسان ایجاد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما