شناسهٔ خبر: 22056974 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اجرای «گالیله» برای ادای دین به حمید سمندریان

دنیایی که خرد جایگزین اسطوره می‌شود

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگی- الهام درفشی: این شب ها نمایش گالیله نوشته برتولت برشت به کارگردانی علی پویان در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود. این نمایش به گفته کارگردان ادای دینی است به استاد حمید سمندریان.
امیر یل ارجمند در این نمایش نقش گالیله را ایفا می کند وحمیدرضا سنگیان، ژاکلین آواره، بنیامین بخشی زاده، بابک قادری، فاطمه امینی، شاهین علایی نژاد، شاپور کلهر، سعید داوودی، شبیر پرستار، صادق توکلی، امیر مولوی و بهروز سرو علیشاهی دیگر بازیگران این نمایش هستند. 
داستان نمایش، همان داستان معروف رویارویی گالیله و کلیسای مسیحیت است. گالیله که به مدد دستیابی به ابزار نوین (تلسکوپ) قادر می شود، ثابت کند که زمین برخلاف تفکر کلیسا، مرکز عالم نیست، در مواجهه با حکم رسمی، به انکار تحقیقات خود دست زده و توبه نامه می نویسد. اما آنچه را که به دیده در آمده، انکار را بر نمی تابد و آگاهی تازه به گذر زمان بر جهل و تحجر پیروز می شود. داستان گالیله در این نمایش نه قهرمانی اسطوره‌ای است و نه انسانی که بر سر آرمان ها و اهدافش می ایستد و هویتی متفاوت دارد.
به گفته علی پویان کارگردان نمایش «گالیله» دلیل انتخاب این نمایش این بود که  38 سال پیش استاد سمندریان قصد آن را داشت که «گالیله» را روی صحنه ببرد ولی به دلیل شرایط متن اجازه اجرای آن هیچ‌گاه به ثمر ننشست و نمایش «گالیله» با کارگردانی حمید سمندریان به صحنه نرفت. من پیش از این قصد داشتم نمایش «کوریولانوس» را به صحنه ببرم ولی به این نتیجه رسیدم که باید ادای دینی به استاد داشته باشم.و به همین دلیل  این کار را با تیم جدید شروع کردم و گالیله به روی صحنه رفت. وی درباره تغییرات متن این نمایشنامه با نوشته برتولت برشت گفت: به دلیل اینکه تماشاگر حوصله 4ساعت نمایش را ندارد با همکاری حسن باستانی دراماتورژ آگاه و متواضع کار طی جلساتی که با هم داشتیم این نمایشنامه را کوتاه تر کردیم ولی تمام پیام برشت در این اثر وجود دارد و تمام لحظاتی را که دغدغه استاد سمندریان بود رعایت کردیم.
 بزرگ‌ترین آسیب وارد به نمایش گالیله علی پویان را باید در طراحی صحنه نمایش در نظر گرفت زیرا زمان و شرایط شکل‌گیری رویدادهای نمایش تأثیر زیادی در میزان باورپذیری تماشاگر با اثر دارد، در این زمینه کارگردان اثر میگوید که به دلیل اینکه نمیخواهم مخاطب لحظه ای ذهن و تمرکزش از گالیله جدا شود از به کار بردن صحنه های شلوغ  در این نمایش پرهیز کردیم.  پویان همچنین در خصوص انتخاب بازیگران می‌گوید علت استفاده نکردن از بازیگران حرفه ای و پیشکسوت در این نمایش این بود که من به بازیگران پیشکسوت پیشنهاد همکاری دادم ولی آن ها توان همکاری در این نمایش را نداشتند و خودشان اعلام کردند که انرژی لازم برای اجرای گالیله را ندارند و در این حین من با امیر یل ارجمند آشنا شدم که هم با موسیقی آشنا است و هم ریتم را می شناسد و نسبت به برشت و تئاتر فهیم است.  
همچنین من از تمامی بازیگران این نمایش بسیار راضی هستم و در نتیجه بهترین تیم را برای اجرای گالیه بدست آوردم. این مدرس و کارگردان با سابقه تئاتر در پایان با تاکید بر این که ایجاد فکر و اندیشه در مخاطب یکی از دغدغه‌های اصلی من است خاطر نشان کرد: برای من اندیشه‌ای که از سالن نمایش بیرون می رود خیلی مهم است. مانند تفکر برشت و استاد سمندریان که تمام دغدغه شان این بود که مخاطب اندیشه را با خود بیرون ببرد. و من افتخار میکنم که برای ساعتی در مخاطب تفکر و اندیشه ای ایجاد کردم. نمایش «گالیله» به کارگردانی علی پویان ساعت ۱۸ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می شود.

نظر شما