شناسهٔ خبر: 22054557 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آزموده را آزمودن خطاست

تجربه 20 ماهه اجرای برجام به ما می آموزد به جای معطل شدن برای مذاکرات با طرف بدعهد، به ظرفیت ها و توانایی داخلی خود اتکا کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حدودا 20 ماه از اجرای برجام می گذرد و آمریکا طبق اعلام رئیس پیگیری برجام در وزارت امور خارجه کشورمان در مسکو، نه تنها در موارد متعددی به روح و متن تعهداتش در برجام پایبند نبوده بلکه در مجامع عمومی نیز علیه برجام سخنرانی و زیاده خواهی های غیر برجامی خود از ایران را هم ابراز می کند.
عراقچی گفت: بزرگترین مورد تخلف از برجام مربوط به عدم پایبندی آن کشور به بندهای 26، 28 و 29 برجام است.

دانلود

بعد از گذشت دو سال از اجرای برجام ، اکنون بدعهدی آمریکا و نقض مکرر برجام برای همگان روشن شده و شاید بتوان گفت قبول نقض برجام بوسیله آمریکا، در داخل کشور، تبدیل به یک اجماع ملی شده است. در چنین شرایطی زمزمه های مذاکره مجدد برای برجام و یا مذاکره برای موضوعات غیر برجامی از جانب غربی ها به گوش می رسد.
مکرون رئیس جمهور فرانسه روز پنج شنبه 27 مهر ماه گفت: ما تصمیم گرفتیم به طور فعال با آمریکا همکاری کنیم تا مقامات این کشور را در مورد هر فرآیندی که به ادامه یافتن این توافق منجر می شود قانع کنیم. من تمایل دارم مذاکراتی را با ایران در خصوص فعالیت های بالستیکی و نفوذ منطقه ای این کشور آغاز کنم.
این زمزمه ها درحالی بلند می شوند که بعد از گذشت دو سال از برجام، طرف آمریکایی، هنوز تعهدات برجامی خود را انجام نداده اند.
تجربه گرانبهای مذاکرات و بعد هم توافق هسته ای نشان داد که بدعهدی و زورگویی طرف مقابل نه یک توهم ذهنی بلکه واقعیتی تاریخی است. تجربه ای که به ما می آموزد بجای معطل شدن برای مذاکرات با طرف بدعهد و غیر قابل اعتماد ، باید به ظرفیت ها و توانایی های داخلی خود اتکا کرد و بقول معروف هروقتی که جلوی ضرر گرفته شود، نفع است.

نظر شما