شناسهٔ خبر: 22049495 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشستی مطرح شد:

تامین جابجایی ایمن پیاده و سواره در محدوده کارگاه های ساختمانی

مطالعات تامین تردد و جابجایی ایمن و روان برای سواره و پیاده در محدوده کارگاه های ساختمانی و به حداقل رساندن اثرات نامطلوب فعالیت‌های عمرانی بر حمل‌ونقل شهری انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی- تخصصی "ضوابط و مقررات مدیریت ترافیک در زمان احداث ساختمان‌ها و بناهای شهری" با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، معماری و شهرسازی و فنی عمرانی و همچنین مدیران و کارشناسان حوزه‌های مرتبط در مناطق ۲۲ گانه، نمایندگان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، پژوهشگران و علاقه‌مندان به مباحث مدیریت شهری در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

   محمد حسین نوروزی، مدیر مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات با اشاره به صدور بیش از ۸۷۰۰ پروانه ساختمانی، این امر را نشانه برپایی همین تعداد کارگاه و ایجاد محدوده های عملیات عمرانی در سطح شبکه معابر دانست و گفت : فقدان ضوابط و مجموعه دستورالعمل های ترافیکی جامع، یکپارچه و همه جانبه نگر در فرآیند احداث ساختمان ها و بناهای شهری عاملی است که علاوه بر ایجاد مخاطرات ایمنی، مزاحمت های فراوانی به دلیل ایجاد تاخیر و راهبندانهای ترافیکی برای شهروندان بوجود آورده است.

وی ادامه داد: به لحاظ تعدد نقش و مسئولیت سازمانها و دستگاههای مرتبط با موضوع ترافیک باعث شده بود که به صورت پراکنده و بخشی در زمینه ساماندهی و مدیریت ترافیک در محدوده های کارگاهی اقدام شود که کارآیی و اثر بخشی لازم را نداشته باشد و لذا مرکز مطالعات بر اساس ضرورت اقدام به انجام پروژه پژوهشی با عنوان "تدوین ضوابط و مقررات مدیریت ترافیک در زمان احداث ساختمان‌ها و بناهای شهری" کرده است.

مدیر مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات تامین تردد و جابجایی ایمن و روان برای سواره و پیاده در محدوده کارگاه های ساختمانی و به حداقل رساندن اثرات نامطلوب فعالیت‌های عمرانی بر حمل‌ونقل شهری را از اهداف انجام این طرح پژوهشی برشمرد و گفت :  تهیه مجموعه ضوابط فنی راهنما و دستورالعمل‌های چک لیست های مورد نیاز در مراحل قبل، حین و پس از اجرای عملیات، تعیین افراد مسئول در اجرای پروژه های عمرانی و دستگاههای مرتبط به منظور مدیریت ترافیک در زمان احداث بناها به تفکیک بیان شده است.

در ادامه صفی الله عبدی، معاون اداره کل ایمنی و مهندسی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک نیز به بیان مسائل و مشکلات موجود درتهیه پلان ایمنی و عدم توجه به شرایط محلی و خصوصیات کارگاه، تکیه بر پلان های تیپ و حتی بدون بازدید محلی اشاره کرد و گفت: این کار صرفاً هزینه ای را بر شهروندان تحمیل کرده اما خروجی مناسب و تأثیر گذاری ندارد و لذا تصمیم به توقف آن گرفته شده است.  

سلطانی مدیر پژوهشکده حمل و نقل پژوهشگاه طراحان پارسه با بیان مراحل انجام پروژه مطالعاتی، تجربیات مشابه داخلی و بین المللی و مجموعه ضوابط و چک لیست های تهیه شده را ارائه و دستور العمل های در نظر گرفته شده برای پیاده سازی آنها در شرایط قبل و بعد از تصویب و ابلاغ مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان را تشریح کرد.

در پایان تشابهات و تمایزات ضوابط تدوین شده و مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان، بحث و بررسی شد که نشان دهنده مکمل بودن این دو مجموعه و لزوم به کارگیری هر دو به صورت همزمان و موازی یکدیگر بود.

نظر شما