شناسهٔ خبر: 22047673 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای الیوم: عربستان این بار روی برگ کردهای سوریه سرمایه گذاری می کند

تهران- ایرنا- روزنامه رای الیوم در تحلیلی در خصوص سفر «ثامر السبهان» وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خلیج فارس به شهر رقه سوریه نوشت: عربستان با شکست همپیمانان خود در سوریه در جناح سیاسی و نظامی و دستاوردهای گسترده ارتش سوریه در خاک این کشور درحال طرح ریزی یک استراتژی جدید در قالب حمایت از کردهای سوریه است.

صاحب‌خبر -

به نوشته امروز (شنبه) روزنامه رای الیوم، دیدار ناگهانی 'ثامر السبهان' از شهر رقه سوریه که داعش آن را مرکز خود در این کشور خوانده بود، به همراه 'برت مک گورک' نماینده آمریکا در ائتلاف بین المللی علیه داعش، سوالات بسیاری را در این باره بخصوص در شرایط فعلی جنگ سوریه برانگیخته و نشان از موضع گیری دولت عربستان در مرحله آینده سوریه پس از شکست داعش و مطرح شدن دوباره مساله جدایی کردها دارد.
این روزنامه چاپ انگلیس می افزاید: ثامر السبهان سفیر اخراج شده عربستان از عراق به دلیل انتقادش از ایران و مقامات عراقی از شخصیت های نزدیک به 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان و خاندان سعودی است و انتخابش برای این ماموریت بی دلیل نیست.
روزنامه رای الیوم دلایل سفر السهبان به رقه را چند دلیل می داند از جمله:
نخست: بررسی امکان پس گرفتن 50 شهروند عربستانی که به داعش پیوسته اند و پس از تسلط نیروهای کرد بر مناطق مختلف شهر رقه تسلیم آنها شده اند؛ همچنان که نمایندگانی از کشورهای انگلیس، فرانسه و کشورهای دیگر به منظور پس گرفتن شهروندان خود از نیروهای کرد به سوریه رفته اند.
دوم: رساندن پیام هایی به ترکیه و ایران مبنی براینکه عربستان از کردهای سوریه و نیروهای دمکراتیک کرد که کنترل رقه را بدست گرفته اند و تحت پشتیبانی زمینی و هوایی آمریکا هستند، حمایت می کند.
سوم: تلاش برای ایجاد پل ارتباطی با قبایل سنی منطقه رقه و حومه آن است؛ در همین راستا السبهان با اعضای شورای محلی این منطقه، روسای عشایر آن و احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه که مجموعه ای از عشایر سنی را برای نبرد در صفوف نیروهای دمکراتیک کرد (قسد) به توصیه آمریکا متحد کرده بود، دیدار کرد.
چهارم: حمایت از استراتژی جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تایید نکردن توافق هسته ای با ایران و متهم کردن تهران به حمایت از تروریسم و برهم زندن امنیت منطقه.
پنجم: تلاش به منظور ایجاد نقشی برای عربستان در سوریه جدید تحت پوشش مشارکت در عملیات بازسازی این کشور و استفاده از برگ کردها با این حساب که قوی ترین برگه در زمان کنونی برای مواجهه با ایران و ترکیه است، پس از اینکه مخالفان مورد حمایت آنها در جناح سیاسی و نظامی از هم پاشیدند.
این روزنامه عرب زبان نوشت: مقامات عربستان به نظر می رسد، تصمیم گرفته اند تا در اردوگاه کردها در مواجهه با ایران و ترکیه که از قطر در بحران ریاض با این کشور پشتیبانی کردند، قرار گیرند و از استراتژی جدید آمریکا در منطقه حمایت کنند، بخصوص آنچه ضد ایران است تا از نفوذ تهران در منطقه و موفقیت های متوالی آن در سوریه و عراق ممانعت به عمل آوردند.
این روزنامه می افزاید: اگر فرض کینم که جنگ آینده در سوریه میان ارتش سوریه و نیروهای دمکراتیک کرد بر سر شهر رقه باشد می توانیم به دلیل سفر ناگهانی ثامر السبهان وزیر عربستانی به شهر رقه که برخلاف سیاست همیشگی عربستان مبنی بر دیپلماسی آرام و دوری تا قدر ممکن از مناطق میدانی مورد متشنج و حساس و عمل در پشت پرده است، پی برد.
رای الیوم در پایان مطلب خود نوشت: معلوم نیست که ثامر السبهان و دولت عربستان و آمریکا در شهر رقه درحال پختن چه آشی هستند، اما هر چه هست بسیار مهم است و اقدامی است که پاسخی مستقیم و غیر مستقیم از سوی ایران و ترکیه و چه بسا طرف سوری خواهد داشت. باید دید آیا عربستان که در حال حاضر غرق در باتلاق جنگ یمن بوده و همپیمانانش در سوریه شکست خورده اند، قادر به پاسخگویی و مواجهه با این واکنش خواهد بود؟
خاورم**9366**1275
مترجم: صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری

انتهای پیام /*

نظر شما