شناسهٔ خبر: 22047628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حکایت گذر ایام در سرای سالمندان/برکت های خانه را فراموش نکنیم

خبرگزاری شبستان: بزرگتر های هر خانواده به عنوان منشأ خیر و برکت باید مورد تکریم باشند و حکایت غریبی است که چشم انتظار فرزندان خود در سرای سالمندان ایام را بگذرانند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان: چین و چروک نقش بسته بر صورتشان از گذر ایام حکایت دارد، ایامی که می تواند در کنار فرزندان و اقوام برایشان خوشایند باشد، قهرمانان زندگی هر فردی هستند که گذر زمان نمی تواند نقش آنها را در زندگی کمرنگ کند.

 

سالمندان برای جامعه بشری سرمایه های ارزشمند هستند که در دین و فرهنگ ایرانی ما مورد توجه بسیار و جایگاه والایی دارند و تکریم آنها در آیات و روایات قرآنی نیز به چشم می خورد.

 

به عنوان کسانی که برکت خانه محسوب می شوند نیازدارند در کنار خانواده های خود باشند و به دور از هرگونه دغدغه ای مانند تنهایی در خانه سالمندان و چشم انتظاری فرزندان زندگی بانشاطی را داشته باشند.

 

 

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان اجتماعی سونامی سالمندی در ایران نگران کننده است و جلوگیری از آن نیازمند سیاست گذاری های مناسبی است و آمار سالمندی در دو دهه اخیر بسیار افزایش داشته به طوری که بیش از 8 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند.

 

*وجود بیش از 165 هزار سالمند در استان کرمانشاه

 

دکتر امید قادری مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار شبستان می گوید: 165 هزار و 315 سالمند دارد و در حال حاضر 9 مرکز نگهداری سالمندان در استان به این قشر مهم خدمات رسانی می کنند.

 

وی با بیان اینکه نرخ رسد سالمندی در استان کرمانشاه 8.5 درصد است، اضافه کرد: کرمانشاه دوازدهمین استان دارای سالمند کشور است.

 

*فعالیت مرکز خیریه سالمندان در کرمانشاه

 

دکتر قادری، با بیان اینکه در استان کرمانشاه سه مرکز نگهداری-مراقبتی شبانه روزی و چهار مرکز خدماتی روزانه ، یک مرکز جامع توانبخشی همراه با خدمات مختلف کاردرمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، ویزیت و مراقبت در منزل، خدمات روانشناسی، روانپزشکی، مددکاری فعالیت دارند، افزود: یک مرکز خیریه نیز به همت افراد خیر با حضور رئیس سازمان بهزیستی در کرمانشاه به بهره برداری رسید که بدون هیچ گونه اعتبار دولتی به سالمندان بزرگوار خدمات رسانی می کند.

 

*حرفه آموزی سالمندان در مراکز روزانه بهزیستی

 

دکتر قادری تصریح کرد: سالمندان در چهار مرکز روزانه ما از صبح تا ظهر در مراکز فعال استان از برنامه های مختلف فرهنگی، آموزشی و اوقات فراغت بهره مند می شوند و در حرفه های مختلف نیز آموزش می بینند.

 

*تشکیل شورای سالمندی در استان کرمانشاه

 

وی از تشکیل شورای سالمندی در استان و شهرستان های تابعه خبر داد که در این شورا سعی می شود مشکلات و مسائل سالمندان شناسایی، بررسی و برنامه ریزی های لازم برای برطرف کردن آن انجام شود و 17 دستگاه نیز عضو شورای سالمندی هستند.

 

*اجرای طرح غربال گری و توانمندسازی سالمندان

 

به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، به زودی در کشور طرح غربال گری و توانمندسازی سالمندان در حوزه سلامت اجرایی می شود که این امر می تواند تضمین سلامت این قشر مهم جامعه را به دنبال داشته باشد.

 

وی عنوان کرد: افراد سالمندی که به طور مستقل و بدون هیچ گونه مساعدت از طرف دیگران زندگی می کنند، بایستی از لحاظ ارتقای ایمنی در منازل مورد توجه باشند، چراکه در صورت سقوط در معرض آسیب های جدی و ناتوانی های بلندمدت قرار می گیرند و در تحقیقات این واقعیت به اثبات رسیده است که سالمندان متعلق به خانواده های برخوردار از عمر طولانی در مقایسه با سایر سالمندان، بیشتر عمر کرده و البته برای فرد سالخورده(سنین 75 تا 80 سال به بعد)، داشتن طول عمر بیشتر، بیش از هر چیز به دریافت مراقبت های اصولی در زمینه بهداشت، تغذیه و برخورداری از تجارب عاطفی لذت بخش ربط دارد.

 

گفتنی است، نباید تصور کنیم که سالمند نقطه بن بست روابط اجتماعی و مرحله خروج از کار و تلاش است، سالمندانی که در جامعه نقش مفیدتری ایفا می کنند و توانایی های خود را به طرق شایسته ابراز می دارند، پس سالمند را فردی مفید تلقی کنیم، مسئولیت های متناسب با توانایی های سالمند را به وی محول کنیم و به شأن انسانی آنها احترام بگذاریم.

 

گزارش: سهیلا شعبانی

 

نظر شما