شناسهٔ خبر: 22046260 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دبیرکل وزارت پیشمرگه:

سلاحی که غرب به پیشمرگه داده بود در درگیری‌ها استفاده شد/ کاملا از کرکوک خارج شده‌ایم

دبیرکل وزارت پیشمرگه اعلام کرد، نیروهای کرد کاملا خارج از مرزهای کرکوک مستقر هستند. این اتفاق در پی تسلط کامل نیروهای عراقی بر کرکوک و استقرارشان در شهرک آلتون کوبری در شمال کرکوک بعد از درگیری‌های محدود با نیروهای وابسته به مسعود بارزانی بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگه اعلام کرد، نیروهای پیشمرگه ها به طور کامل در خارج از مرزهای کرکوک مستقر هستند.

جبار یاور اعلام کرد که پیشمرگه ها کاملا خارج از مرزهای کرکوک هستند و سلاحی که غرب به آن‌ها داده بود در درگیری‌ها به کار گرفته شده است.

وی افزود: پیشمرگه ها برای ممانعت از برخورد با نیروهای عراقی عقب نشینی کردند و دیگر هیچ گونه هماهنگی با این نیرو‌ها وجود ندارد.

یاور گفت: عملیات نظامی در طول مرزهای اقلیم کردستان با عراق ادامه دارد و ما نمی‌دانیم نیروهای عراقی بعد از کرکوک تا کجا تلاش خواهند کرد.

ارتش عراق و حشد شعبی وارد درگیری‌های محدودی در منطقه ترکمان نشین "التون کوبری" شد که بر آن تسلط یافت. این منطقه در شمال کرکوک و در ۴۰ کیلومتری جنوب اربیل واقع است.

عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات مشترک گفت: نیروهای عراقی بر مرزهای اداری کردستان تمرکز خواهند داشت و هرگز به سمت اربیل پیشروی نخواهند کرد و بر مناطق مورد مناقشه متمرکز خواهند بود.

کریم نوری یکی از رهبران حشد شعبی نیز به الحیاة گفت: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به نیروهای نظامی دستور داده تا از مرزهای کرکوک تجاوز نکنند و ما برنامه‌ای برای عبور از مرزهای کرکوک نداریم.

با تسلط بر منطقه التون کوبری نیروهای عراقی تسلط خود را بر مناطق مورد مناقشه در کرکوک و دیالی تقویت کرده و نیروهای پیشمرگ را وادار به بازگشت به مرزهای سال ۲۰۰۳ کردند. البته همچنان مناطق وابسته به مرزهای اداری استان دیالی در دست کردهاست.

همچنین خطاب عمر، رئیس پلیس استان کرکوک اعلام کرد: نیروهای امنیتی در منطقه‌ای مستقر هستند که در دو کیلومتری اربیل قرار دارد.

نیروهای ارتش عراق روز جمعه کنترل منطقه التون کوبری در شمال این استان را که آخرین منطقه تحت سیطره کرد‌ها محسوب می‌شد، در دست گرفتند.

علی الحسینی، سخنگوی رسمی حشد شعبی در محور شمال نیز اعلام کرد که نیروهای وابسته به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با ده‌ها خمپاره منطقه التون کوبری را هدف قرار دادند که به کشته و زخمی شدن تعدادی از غیرنظامیان منجر شد.

رسانه جنگ وابسته به فرماندهی عملیات مشترک روز جمعه اعلام کرد که نیروهای وابسته به مسعود بارزانی از موشک‌هایی که آلمان برای جنگ علیه داعش به آن‌ها داده بود علیه نیروهای دولتی در منطقه التون کوبری استفاده کرده‌اند.

به گفته منابعی در شهر کرکوک بعد از سیطره نیروهای عراقی بر منطقه التون کوبری، درگیری‌هایی میان دو طرف در مرزهای اداری بین کرکوک و اربیل در مرزهای شمالی جنوب اربیل رخ داد.

نیروهای وابسته به مسعود بارزانی مدعی شدند، این درگیری‌ها بعد از آن رخ داد که نیروهای عراقی و حشد شعبی برای پیشروی به سمت مرزهای اربیل تلاش کردند در نتیجه کرد‌ها این نیرو‌ها را هدف قرار دادند که به انهدام بخش عظیمی از پل بین کرکوک و اربیل منجر شد.

در همین حال نوزاد هادی، استاندار اربیل وجود هرگونه خطر علیه شهر اربیل را تکذیب کرد و گفت: تماس‌ها برای توقف پیشروی نیروهای عراقی به سمت مرزهای التون کوبری ادامه دارد.

وی گفت: نیروهای امنیتی و پیشمرگ‌ها در حالت آماده باش کامل قرار دارند ما امیدواریم درگیری‌ها متوقف شود.

وی افزود: هیچ گونه خطر امنیتی یا نظامی علیه اربیل وجود ندارد. دولت اقلیم کردستان عراق از مذاکره با بغداد برای حل اختلافات استقبال کرده است.

نیروهای کرد وابسته به مسعود بارزانی، نیروهای دولتی را به استفاده از سلاح آمریکایی در حمله به التون کوبری متهم کردند.

در همین راستا، یک منبع پزشکی در بیمارستان کرکوک اعلام کرد که این بیمارستان روز جمعه اجساد بیش از ۳۰ کشته از نیروهای عراقی و حشد شعبی و حدود ۱۰۰ زخمی را تحویل گرفت.

این در حالی است که اسود طالبانی، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق، ادعا‌ها درباره ارتکاب جنایت از سوی ارتش عراق و حشد شعبی در کرکوک را تکذیب کرد و گفت: نیروهای امنیتی و حشد شعبی هیچ گونه آسیبی به ساکنان نزدند و بین ساکنان تفاوت قائل نشدند.

وی طرف‌های خارجی را به ترغیب برخی رسانه‌های کرد از جمله شبکه روداوو و کردستان ۲۴ جهت مشکل آفرینی و بحران آفرینی بین بغداد و اقلیم کردستان متهم کرد.

طالبانی گفت: وضعیت استان کرکوک به روال عادی باز گشته است.

رسول قادر، مسؤول سابق اتاق عملیات جنوب کرکوک نیز اعلام کرد که اگر ما عقب نشینی نمی‌کردیم دست‌کم ۶۰۰۰ نیروی پیشمرگ کشته می‌شدند. ما با سه کشور و با مشارکت آمریکا می‌جنگیدیم.

وی افزود: تصمیم عقب نشینی از قبل گرفته نشده بود ما عقب نشینی کردیم به این دلیل که دو طرف هم کفو نبودند. ما در این جنگ ۲۶ شهید و ۶۷ زخمی و یک مفقود داشتیم.

از سوی دیگر فرماندهی عملیات مشترک توضیحی را درباره بیانیه پیشمرگ‌ها درخصوص استقرار نیروهای دولتی در منطقه التون کبری منتشر و تأکید کرد که بیانیه پیشمرگ‌ها پر از مغالطه و اکاذیب است.

در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق آمده است: برای روشن شدن حقایق باید توضیح بدهیم که بعد از استقرار نیروهای فدرال در کرکوک و مناطق مورد مناقشه، این نیرو‌ها بعد از درخواست ساکنان منطقه التون کبری برای آزادی آن به این منطقه رفتند چراکه این منطقه به مخفی گاه نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک. ک) و نیروهای کرد دیگر تبدیل شده بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: به محض نزدیک شدن نیروهای فدرال به این منطقه پیشمرگ‌ها با موشک‌های میلان آلمانی نیروهای ما را هدف قرار دادند که به کشته و زخمی شدن هفت تن از این نیرو‌ها و منفجر شدن پل التون کبری منجر شد. نیروهای ما بعد از این درگیری‌ها توانستند آرامش را در این منطقه برقرار کنند.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: نیروهای کرد همچنان درحال انجام حملات خمپاره‌ای و موشکی به سمت نیروهای ما هستند. نیروهای فدرال می‌توانند فورا این حملات را ساکت کنند، اما به خاطر حفظ جان پیشمرگ‌هایی که به نیروهای ما حمله نکردند، از این کار خودداری کردند.

در این بیانیه آمده است: نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم و پلیس فدرال و لشکر نهم زرهی وارد منطقه التون کبری شدند و بعد از تحقق اهداف لشگر ۲۰ ارتش عراق امنیت را در دست گرفت. نیروهای فدرال در برخورد با شهروندان مسئولانه و دقیق عمل کرده و وظایف قانونی و امنیتی خود را انجام می‌دهند.

نظر شما