شناسهٔ خبر: 22035721 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اربیل می‌خواهد پیش‌دستی کند

خبرهای ضد و نقیض از درگیری در مرز اقلیم

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل، مانیاشوبیری: گویا آرامش کرکوک، آرامش پیش از طوفان بوده است، بار دیگر خبرهای رسیده از اقلیم حکایت از آغاز تنش‌های میان نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق دارد. این بار اما درگیری به اربیل رسیده است و پیش‌مرگ‌ها در جنوب این شهر به روی ارتش عراق آتش گشوده‌اند.
از سوی دیگر صدور حکم بازداشت معاون بارزانی موجب خشم وی شده است و دادگاه عراق را به یک دادگاه سیاسی متهم کرده است. اما در این میان اقدام شرکت نفت روسیه در عقد قرارداد با اربیل در میان همه کشمکش‌ها از نکات جالب است.
نماینده «آیت‌الله سیستانی» از رهبران کرد خواسته است تا براساس قانون اساسی با بغداد به همکاری بپردازند. به گزارش سومریه نیوز، «عبدالمهدی الکربلائی»، نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کربلا تأکید کرد که ورود نیروهای امنیتی به این مناطق پیروزی برای یک طرف و شکست برای طرف دیگر نیست بلکه پیروزی برای تمامی عراقی‌هاست.
وی خواهان کاهش تنش در مناطق مورد مناقشه شد و نسبت به برخورد انتقام جویانه هشدار داد و از رهبران کرد خواست متحد شده و براساس قانون اساسی برای حل بحران کنونی، با بغداد به همکاری بپردازند. آیت الله سیستانی تأکید کرد که دولت عراق باید برای جلب اطمینان و اعتماد شهروندان کرد و حمایت از آن‌ها اقدامات بیشتری را اتخاذ کنند.
توقف رفت و آمد مابین کرکوک و اربیل
روز گذشته منابع عراقی اعلام کردند که نیروهای دولتی این کشور وارد آخرین منطقه‌ تحت سیطره کردها در استان کرکوک شده‌اند.
به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز، نیروهای ارتش و دستگاه مبارزه با تروریسم عراق بعد از درگیری‌های شدید با پیشمرگ‌ها وارد منطقه التون کوبری، آخرین منطقه تحت سیطره کردها در استان کرکوک شدند. به دنبال درگیری‌های شدید میان دو طرف رفت‌ و آمد بین اربیل و کرکوک متوقف شده است.
تهاجم پیشمرگ ها به ارتش عراق
درحالی که نیروهای ارتش فدرال عراق در چارچوب تصمیم دولت فدرال به بازگشت به مناطق مورد منازعه که پیش از ظهور داعش در آنها مستقر بود، روز گذشته وارد شهرک آلتون کوبری (بردی) در جنوب اربیل شده بودند، به یکباره با تهاجم پیشمرگه‌های وابسته به حزب دموکرات مواجه شدند. همزمان با نزدیک شدن ارتش عراق به این شهرک، نیروهای پیشمرگ‌ها وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق به روی آنها آتش گشوده و با آنها درگیر شدند.
خبرها از احتمال اقدام ارتش عراق در بازگشت به آلتون کوبری در ساعات آینده و درگیر شدن نیروهای کرد با آن حکایت دارد. بغداد بارها اعلام کرده مصمم است کنترل خود را بر کلیه مناطق موردمنازعه با اربیل موضوع ماده 140 قانون اساسی دوباره برقرار کند و به وضعیت پیش از حمله داعش بازگرداند. ارتش فدرال عراق براساس دستورات صادر شده از بغداد باید به خطوط تماس در سال ۲۰۱۴ میلادی باید بازگردد.
درهمین حال یکی از نیروهای پیشمرگه به یک رسانه کردی در کردستان عراق گفته است که آنها براساس دستورات صادر شده از وزارت پیشمرگ مانع از پیشروی نیروهای ارتش عراق خواهند شد.
«جبار یاور» سخنگوی کل نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق به دواروژ با تایید این درگیری‌ها اعلام کرد نیروهای ارتش عراق در تلاش برای بازگشت به خطوط سبز هستند و به همین دلیل این نیروها درگیر شده‌اند. اما شواهد حاکی از این است که اقدام اصلی ارتش در ورود به این شهرک هنوز آغاز نشده است.
به گفته یک منبع آگاه، نیروی عمل‌کننده اصلی در ورود به این شهرک، پلیس فدرال است و ارتش نیز بعنوان نیروی پشتیبان در منطقه حضور دارد. این منبع تاکید کرده است که نیروهای پیشمرگ با کاتیوشا و خمپاره به سوی پلیس فدرال آتش گشوده‌اند. منابع اخبار منتشره درباره حضور نیروی الحشد الشعبی و نیز مورد حمله قرار گرفتن خودروهای ارتش در این منطقه را رد کرده‌اند. از سوی دیگر اما برخی رسانه‌های کُرد درحالی سعی در القای فضای تنش و درگیری در مناطق مختلف تحت کنترل ارتش ملی عراق دارند اما شواهد حاکی از از برقراری شرایط آرام و سیطره پلیس فدرال بر اوضاع منطقه است.
ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق نیز در دیدار با سفیران کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرده است که جامعه جهانی با همه‌پرسی منطقه کردستان مخالف است و با این که همه مقامات کرد مخالفت جامعه جهانی را تایید کرده اند، بر اجرای آن اصرار می کنند.
صدور حکم بازداشت معاون بارزانی
به گزارش اسپوتنیک، سیستم قضایی عراق دستور بازداشت «کوسرت رسول» معاون «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق را چند ساعت از سخنان وی مبنی بر اینکه نیروهای عراقی اشغالگر هستند صادر کرده است. دادگاه عراق این سخنان را اهانت به نیروهای مسلح و اقدام تحریک‌آمیز علیه آنها تلقی کرده است. حکم حبسی که علیه وی صادر خواهد شد بیشتر از هفت سال نخواهد بود.
بارزانی اما در واکنش به این اقدام سکوت نکرده است و اعلام کرد که تصمیم دادگاه عراق یک تصمیم سیاسی است که به وضوح ذهنیت حاکم در بغداد را نشان می‌دهد. وی اعلام کرده است که آن‌ها معتقدند که اگر مردمی نظر خود را به صورت مسالمت آمیز بیان کردند باید تحریم‌های دسته جمعی علیه آن‌ها اعمال شود. این ذهنیتی است که باعث می‌شود هیچ کسی نتواند با آن‌ها همزیستی داشته باشد.
به گزارش اسکای نیوز، بارزانی تاکید کرده است که بگذارید مسئولان بغداد آزاد باشند و هر دستوری می‌خواهند صادر کنند اما باید بدانند که هرگز نخواهند توانست کوسرت رسول و مبارزان دیگر را بازداشت کنند.
قرارداد نفتی روسیه و اربیل
در حالی که تمامی کشورهای منطقه از جمله ترکیه و ایران، کردستان عراق را به دلیل برگزاری همه پرسی تحریم کرده‌اند و از سوی دیگر بغداد شرکت‌های جهانی را از هرگونه عقد قرار داد با اقلیم کردستان منع کرده ‌است،‌ اما شرکت نفت روسیه اعلام کرده که توافقی را با اقلیم کردستان عراق برای راه‌اندازی خط لوله صادرات نفت در منطقه کردستان به امضا رسانده است.
به گزارش اسکای نیوز، سهم روس نفت در این پروژه به 60 درصد می‌رسد و سهم گروه (کی ای آر) که خط لوله انتقال نفت را راه‌انداز‌ی می‌کند 40 درصد است.

نظر شما