شناسهٔ خبر: 22043301 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

5.5 میلیارد تومان، منابع مالی صندوق‌های خرد روستایی قلعه گنج

نمایندگی کرمان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: هم‌اکنون 5.5 میلیارد تومان منابع مالی صندوق‌های خرد روستایی است که 2.5 میلیارد تومان آن منابع مردمی هستند، که نکته قابل تأمل این منابع در این است که بخش عمده آن از محل یارانه‌هاست، ضمن آن‌که 5500 فرصت شغلی از این محل ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر «جعفر رودری» ظهر امروز 29 مهرماه در جمع خبرنگاران استان کرمان گفت: استان کرمان یکی از استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی کشور است.

وی با اشاره به اقدامات اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی در سطح استان کرمان، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی آن مردمی کردن آن اقتصاد است تا بتوان از این وسیله از توان آحاد مردم استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان اقتصاد مقاومتی را مبتنی بر مردمی بودن آن دانست و تصریح کرد: برای این‌که از ظرفیت مردم در استان استفاده کنیم استان را به هشت منطقه اقتصادی تقسیم کردیم و در هر منطقه یک موسسه اقتصادی که سواد مالی، تجربه اقتصادی و توانایی شناسایی محدودیت‌ها و فرصت‌ها را داشتند، مدیریت مناطق را برعهده گرفتند تا این مهم محقق شود.

وی اقتصاد مقاومتی اجرا شده در شهرستان‌های قلعه گنج و گلباف را دو الگوی موفق در اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مهم‌ترین حلقه مفقوده در برنامه‌های اقتصادی کشور اجرای برنامه‌های توسعه‌ای مردم بود که در این راستا اقداماتی لحاظ کردیم.

رودری به تشریح اقداماتی که در راستای مردمی کردن اقتصاد در شهرستان گلباف صورت گرفته، پرداخت و تصریح کرد: تأمین مالی پروژه‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در اجرای پروژه‌ها بود که از طریق تشکیل صندوق‌های خرد، این دغدغه را تا حدودی رفع کردیم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 5.5 میلیارد تومان منابع مالی صندوق‌های خرد روستایی می باشد که 2.5 میلیارد تومان آن منابع مردمی هستند، که نکته قابل تأمل این منابع در این است که بخش عمده آن از محل یارانه‌هاست، ضمن آن‌که 5500 فرصت شغلی از این محل ایجاد شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان به نتیجه اقدامات اقتصادی مقاومتی که در شهرستان قلعه‌گنج صورت گرفته، اشاره کرد و افزود: در سال 90 نرخ بیکاری در شهرستان قلعه‌گنج در حدود 26 درصد بود که پس از اجرای اقتصاد مقاومتی در این شهرستان، در سال گذشته نرخ بیکاری آن به 7.5 درصد رسیده است، قابل ذکر است که اکنون شاهد مهاجرت معکوس به شهرستان های قلعه گنج و گلباف هستیم.

وی ایجاد خانه‌های توسعه‌ای در شهرستان گلباف را یکی از موثرترین اقدامات در جهت مردمی کردن اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: خانه‌های توسعه در شهرستان گلباف تعریف شده که براساس فرآیند چرخه تولید و ارزش کار، فعالیت می‌کنند، به‌گونه‌ای که از تولید یک کالا تا عرضه آن به بازار برنامه‌ریزی می شود و در این راستا هم‌اکنون 134 فرصت شغلی از این محل ایجاد شده و پیش‌بینی می‌کنیم که برای 500 نفر اشتغال ایجاد کند که برابر با جمعیت کل بیکاران منطقه است.

رودری مجموع بیکاران و افراد دارای اشتغال ناقص استان را 190 هزار برشمرد و افزود: در استان کرمان 117 هزار نفر بیکار و 74 هزار نفر اشتغال ناقص وجود دارد، علاوه‌بر آن سالانه حدود 32 هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند که عمده آن‌ها دارای تحصیلات عالی هستند، که در بهترین حالت سالانه می‌توانیم برای 10 درصد آن‌ها اشتغال ایجاد کنیم.

وی توان دولت برای ایجاد اشتغال را کمتر از 4000 نفر در سال دانست و گفت: مهم‌ترین مسأله برای برطرف کردن معضل بیکاری، تغییر تفکر جستجوی کار و پشت میزنشینی به کارآفرینی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از حمایت دولت برای افراد کارآفرین سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: دولت تسهیلات خود اشتغالی مناسبی در این زمینه اختصاص داده‌ است، ضمن آن‌که استان کرمان نیز از افراد کارآفرین حمایت لازم را خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما