شناسهٔ خبر: 22033353 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از شهرستان‌ها

صاحب‌خبر -


صادرات انار
ساری - خبرنگار کیهان: 8 هزار تن انار ایران به کشورهای عراق، هلند، ارمنستان، امارات، ترکمنستان و روسیه صادر می‌شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: استان‌های فارس و مرکزی هر یک با 10 و 20 هزار هکتار در جایگاه اول و دوم تولید انار قرار دارند و مازندران بدون احتساب 12هزار هکتار درختان خودرو انار ترش شبه‌جزیره میانکاله در مقام دوم کشور ایستاده است.
محمدتقی شکوهی گفت: سالانه یک‌ونیم میلیون تن انار در دنیا تولید می‌شود که ایران با تولید 750 هزار تن انار نیمی از میوه پاییزی دنیا را تولید می‌کند و در جایگاه اول قرار دارد.
صدور اسناد هویتی
71 کودک فاقد هویت در استان مازندران جهت صدور اسناد هویتی در سال تحصیلی به فرمانداری‌ها معرفی شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران گفت: 230 نفر از کودکان بازمانده از تحصیل این استان در سال تحصیلی جاری شناسایی و جذب مدارس شدند.
سیدعلی قاسمی توزیع 43 هزار و 500 برگ گواهینامه دوره پیش‌دبستانی با هدف یکپارچه کردن مدیریت پیش‌دبستانی و انجام فرایند سنجش بدو ورود برای بیش از 18 هزار نوآموز پیش‌دبستانی استان را از دیگر کارهای انجام شده برشمرد.
اهدای کتاب به مناطق محروم
شهرکرد - خبرنگار کیهان: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح دوازدهمین نمایشگاه کتاب در شهرکرد، مبلغ 500 میلیون ریال بابت خرید کتاب و ارسال آن به مناطق محروم چهارمحال و بختیاری اهدا کرد.
سیدهادی حسینی گفت: باید تا می‌توان در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کرد و این سرمایه‌های غنی گذشتگان را به نسل حاضر و نسل‌های بعدی انتقال داد.
وضعیت بد پارک بانوان
اهواز - خبرنگار کیهان: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اهواز گفت: وضعیت نگهداری و بهره‌برداری از دو پارک بانوان، 74 زمین ورزشی و یک سرای محله نه‌تنها مطلوب نیست بلکه تاسف‌برانگیز است.
جاسم موسی‌پور با اشاره به وضعیت تاسف‌برانگیز برخی پروژه‌های شهری اهواز، اظهار داشت: وضعیت نگهداری و بهره‌برداری از دو پارک بانوان، 74 زمین ورزشی و یک سرای محله نه‌تنها مطلوب نیست بلکه تاسف‌برانگیز است.
وی با تاکید بر ضرورت مدیریت و نظارت جدی‌تر شهرداری بر بحث خدمت‌رسانی به زوار حسینی شد و تصریح کرد: با وجود همت مدیریت شهری، سرعت کافی برای خدمت‌رسانی وجود ندارد در حالی‌که مدیریت شهرداری اهواز باید ضمن بسیج همه نیروها، حماسه‌ای در زمینه کمک به زوار حسینی خلق کند.
بازدید دانشجویان روسی از موزه مردم
بوشهر - خبرنگار کیهان: مدیر موزه‌های استان بوشهر گفت: دانشجویان روسی در بازدید از موزه مردم‌شناسی بوشهر با فرهنگ‌های ایرانی، آیین‌ها و رسوم مردم استان بوشهر و تاثیر موسیقی بر زندگی و معماری مردم استان آشنا شدند.
مهدی بسیارده افزود: همچنین این گروه از دانشجویان روسی در جریان پیشینه فرهنگی و علمی ایران و نقش استان بوشهر در گذشته و تمدن جهانی قرار گرفتند.
این دانشجویان روسی که روی پروژه ایران کار می‌کنند، ایران را سرزمینی زیبا با فرهنگی غنی معرفی کردند.
از ابتدای سال‌جاری تاکنون 375 توریست از کشورهای روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان از استان بوشهر و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این استان بازدید کردند.
اعزام کاروان اربعین
کیش- خبرنگار کیهان: معاون امور حمل و نقل عمومی سازمان منطقه آزاد کیش از اعزام کاروان عاشقان امام حسین(ع) سالار شهیدان با دو پرواز شرکت هواپیمایی کیش‌ایر خبر داد.
علیرضا عادلی گفت: این کاروان با ثبت‌نام هر نفر یک میلیون و سیصدهزار تومان هزینه بلیط رفت و برگشت از جزیره کیش به نجف و مبلغ 200 هزار تومان هزینه ویزا انجام می‌شود.
 وی تصریح کرد: این کاروان اعزامی به کربلا با نخستین گام فرهنگی و حمایت مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد و همکاری شرکت هواپیمایی کیش ایر انجام می‌شود.
معاون حمل و نقل عمومی کیش با بیان اینکه اعزام این کاروان از تاریخ 13 لغایت 20 آبان به مدت 7 روز می‌باشد دوستداران، علاقه‌مندان و عاشقان حسینی می‌توانند در جزیره کیش با توجه به محدودیت تعداد نفرات برای ثبت‌نام و اعزام مراجعه کنند.
راه‌اندازی مجهزترین آزمایشگاه
بابل - خبرنگار کیهان: سرپرست شهرداری بابل اظهار داشت: مجهزترین آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شهرداری‌های شمال کشور در کارخانه آسفالت شهرداری بابل با اعتباری بالغ بر 100 میلیون تومان از منابع درآمدهای شهرداری تاسیس و به بهر‌ه‌برداری رسید.
خداداد ادامه داد: در فاز اول این کارخانه با راه‌اندازی این آزمایشگاه فنی در حوزه تخصصی فرآورده‌های آسفالتی تعیین وزن مخصوص مقاومت فشاری و تغییر شکل نسبی آسفالت به صورت علمی اقدام خواهد کرد.
استفاده از تسهیلات مالی خارجی
اهواز- خبرنگار کیهان: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان از صدور مجوز شورای اقتصاد برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) درخصوص احداث تصفیه‌خانه‌های پنج شهر آبادان، خرمشهر، بندر امام خمینی(ره)، ماهشهر و شادگان خبر داد.
امید حاجتی گفت: براساس مجوز صادر شده از شورای اقتصاد در راستای احداث تصفیه‌خانه پنج شهر استان، سقف استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) حداکثر 50 میلیون یورو بوده که از آن میزان حدود 39 میلیون یورو به عنوان اصل تسهیلات و مبلغ 11 میلیون یورو به عنوان هزینه‌های تبعی شامل سود، کارمزد، بیمه و سایر هزینه‌ها از محل مجوز بند (1-33) قانون بودجه سال 92 کل کشور تعیین می‌شود.
افتتاح پل ولایت
* معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز گفت: پل ولایت در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
محمد صفری گفت: عملیات ساخت پل به پایان رسیده است و فقط لوپ جنوب‌غربی باقی مانده است. عملیات کوه‌بری و عملیات خاکی مسیر نیز به پایان رسیده است و فعلا در مرحله روسازی قرار داریم وی گفت: امیدواریم در 3 ماهه آینده کار به جایی برسد که آماده آسفالت شود و بتوانیم در دهه فجر از این پروژه بهره‌برداری نماییم.
راه‌اندازی اورژانس دریایی
ساری- خبرنگار کیهان: راه‌اندازی اورژانس دریایی در طول نوار ساحلی مازندران موجب کاهش آمار تلفات جانی در سواحل و افزایش خدمات اورژانس به موقع به مسافران می‌شود.
رئیس اورژانس 115 شهرستان محمودآباد گفت: محمودآباد با 30 کیلومتر ساحل آزاد و قابل دسترس عموم همه ساله در ایام تعطیلات شاهد حضور گسترده مسافران از اقصی نقاط کشور است که عدم آشنایی با فن شنا و شنا در مناطق ممنوعه موجب غرق شدن گردشگران می‌شود.
حمیدرضا فرنیا افزود: عدم  استقرار تاسیسات اورژانس در کنار سواحل به منظور امدادرسانی به موقع برای مصدومان موجب افزایش شمار غریق‌ها در این شهرستان می‌شود.
وی نشان کرد: در داخل شهر محمودآباد و جاده ساحلی ما شاهد ترافیک سنگین در ایام تعطیل هستیم که مانع حضور به موقع آمبولانس می‌شود و اورژانس دریایی با توجه به اینکه محمودآباد تنها شهر در مازندران بوده که از بیمارستان ساحلی بهره‌مند می‌باشد، می‌تواند کمک زیادی در نجات جان حادثه‌دیدگان داشته باشد.

نظر شما