شناسهٔ خبر: 22024115 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد؛

اختصاص ۲۳ میلیارد ریال اعتبار برای احیاء قنات‌های قم

قم - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از اختصاص ۲۳ میلیارد ریال اعتبار برای احیاء قنات‌های قم خبر داد و گفت: ۶۶۴ رشته قنات در این استان وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان جهاد کشاورزی قم، محمدرضا طلایی اظهار داشت: قم دارای ۶۶۴ رشته قنات است که در همین راستا در سال جاری ۲۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای احیای قنات های استان درنظر گرفته شده است.

وی افزود: در سه سال گذشته ١٤٥ قنات احیا شد و امسال ١٧٠ قنات دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه در گذشته ۲ هزار قنات در قم وجود داشته و امروز تنها ۶۶۴ قنات باقیمانده است، بیان داشت: تاریخچه حفر قنات در استان قم به طور دقیق مشخص نیست زیرا قنات ثبت شده که مشخص کننده قدمت قنات باشد وجود ندارد.

وی در خصوص امکان احیای قنات‌های متروکه افزود: امکان احیای بسیاری از قنات‌های متروکه و خشک شده که در دشت‌ها قرار گرفته‌اند به دلیل حفر چاه‌ها و افت سطح آب زیرزمینی وجود ندارد.

طلایی گفت: به طور میانگین سالانه هشت هزار لیتر آب از قنات‌ها در استان قم استفاده می‌شود که این میزان با توجه به بارندگی و در فصول مختلف سال متفاوت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: در فصل‌های اوج نیاز آبی محصولات کشاورزی میزان آب موجود در قنات‌ها کاهش می‌یابد و همچنین هنگام بارش برف میزان آب موجود در قنات‌ها افزایش می‌یابد زیرا برف بیشتر از باران قنات‌ها را تغذیه می‌کند.

وی با بیان اینکه احداث استخرها برای حصر آب قنات‌ها بخشی از کم آبی قنات‌ها در زمان اوج مصرف آب را جبران می‌کند، افزود: با توجه به نوع کشت محصول، مساحت کشت و میزان حق آبه کشاورز حجم استخرها متغیر هستند.

طلایی ادامه داد: در صورتی که قبل از احداث استخر مجوز لازم را دریافت نکنند از مصادیق تغییر کاربری محسوب شده و با آن برخورد قانونی می‌شود.

وی بیان کرد: افراد متقاضی دریافت مجوز ایجاد استخر می‌توانند به مرکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه کرده و درخواست مجوز دهند تا پس از بررسی در صورت نیاز مجوز لازم را ارائه دهند.

نظر شما