شناسهٔ خبر: 22014145 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بزرگترین ضعف جشنواره های قرآنی ساختار مسابقات و آئین نامه ها است/لزوم برگزاری جشنواره تلاوت مجلسی در مازندران

خبرگزاری شبستان:داور رشته اذان دوازدهمین جشنواره مدهامتان با بیان این این جشنواره موازی کاری بابرخی ازمسابقات است، گفت:اگرکانون های مساجد قصدادامه برگزاری این جشنواره رادارند بایستی رویکردهای جدیدی رااعمال تاکشف استعدادهای قرآنی بهتری را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

سیدمحمدولی حجازی، داور رشته اذان در دوازدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان امروز(27مهر) با بیان اینکه از سال 67تاکنون در رشته تلاوت قرآن کریم فعالیت دارد به خبرنگار شبستان گفت: امسال برای سومین سال متوالی است که بعنوان داور در این جشنواره حضور می یابد.

 

وی درخصوص برگزاری این جشنواره اظهار داشت: برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای عرض اندام فعالان قرآنی در رشته های مختلف است که توفیق حضور و کسب مقام در مسابقات معتبرتر نظیر مسابقات اوقاف و امورخیریه را ندارند و یا کمتر در این مسابقات حاضر شدند.

 

 حجازی با بیان اینکه حضور در جشنواره های قرآنی کانون های مساجد می تواند انگیزه حضور در مسابقات کشوری را برای فعالان قرآنی فراهم آورد، گفت: با توجه به رشته هایی که در جشنواره مدهامتان مورد آزمون قرار می گیرد بایستی گفت که این جشنواره مقدرای شباهت با مسابقات آموزش و پرورش دارد و نوعی موازی کاری محسوب می شود که اگر ابتکار عمل در فرم جشنواره با ایجاد رشته های جدید و سبک های نو ایجاد شود قطعا خروجی بهتری را شاهد خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: اگر کانون های مساجد در سطح استان و کشور تلاش برای ادامه برگزاری چنین جشنواره های قرآنی دارند حتما بایستی رویکردهای جدیدی را اعمال نمایند تا تعدادشرکت کنندگان و کشف استعدادهای قرآنی بهتری را شاهد باشیم.

 

حجازی به جای خالی رشته های مداحی و دعاخوانی در این جشنواره اشاره کرد و افزود: در رشته قرائت و تلاوت نیز باید به شکل نوین مسابقات برگزار شود بدین صورت که قاری حداقل 0.5ساعت تا20دقیقه تلاوت کند تا بتواند بهتر توانایی های خود را نشان دهد و بدین روش سطح منتخبین نیز ارتقا می یابد.

 

وی با ابراز تاسف از محدودیت کرسی های تلاوت در مازندران، تصریح کرد: با توجه به اندک بودن کرسی های تلاوت، قاری ها نمی توانند بصورت مداوم تلاوت داشته باشند و این زیبنده مازندران با این تعداد زیاد استعدادهای قرآنی در رشته قرائت و تلاوت نیست.

 

حجازی خواستار برگزاری جشنواره تلاوت مجلسی در مازندران شد و گفت: اگر از متن این جشنواره یک مسابقه قرآنی برگزار شود آن وقت خروجی بهتری را شاهد خواهیم بود و همچنین در بین رتبه ها هم تغییراتی ایجاد خواهد شد.

 

وی درخصوص نقاط قوت و ضعف مسابقات و جشنواره های قرآنی در مازندران و کشور اظهار داشت: بزرگترین ضعف جشنواره های قرآنی را ساختار مسابقات و آئین نامه ها است چراکه بطور مثال تلاوت ها بایستی از حالت صرف مسابقه ای خواندن خارج شوندویا در تجوید به کلیات اکتفا شود و....

 

حجازی همچنین خواستار برگزاری مسابقات قرآنی ویژه قرائت های تقلیدی شد و افزود: بایستی به افرادی که بصورت تقلیدی از مشاهیر قرآنی تلاوت دارند نیز فرصت عرض اندام داده شود.

نظر شما