شناسهٔ خبر: 22012477 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاندار خراسان جنوبی:

اخطار استاندار به شوراها برای تعیین شهرداران/ سهم دانش بنیان در تولیدات صنعتی استان پایین است

خبرگزاری شبستان: استاندار خراسان جنوبی با انتقاد از عدم تعیین پنج شهردار استان، به شوراها اخطار داد تا هرچه سریعتر نسبت به تعیین شهرداران اقدام کنند و گرنه استانداری مجبور به مداخله در این مهم می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، محمد مهدی مروج الشریعه شامگاه ( 26 مهر) در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: این شورا نمی‌تواند چیزی را مصوب کند که با قانون مغایرت داشته باشد لذا باید موارد کارشناسی و قانونی مطرح و در مورد آن بحث و گفتگو شود.

 

وی با اشاره به اینکه برای جذب سرمایه گذار باید پکیج کاملی تهیه شود، افزود: اگر پیشنهاد معافیت‌های جدید مالیاتی را بدهیم مخالف قانون برنامه ششم است و نمی‌شود معافیت‌های جدید پیشنهاد دهیم که نیازمند اصلاح قانون برنامه ششم با دوم سوم آرای نمایندگان مجلس است.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید بیشتر تصمیمات استانی در این شورا بگیریم، تصریح کرد: باید برای جذب سرمایه گذاران از مشوق های که در توان دولت و بر مبنای برنامه ششم است استفاده کنیم.

 

مروج الشریعه با اشاره به اینکه باید سقف کمک های فنی و اعتباری در استان از 20 درصد بیشتر شود، گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم تا با همین مکانیزم کمک‌های فنی و اعتباری به ما اجازه دهند با تنظیم آن مشوق‌های داخل استانی را انجام دهیم چرا که اکنون در این زمینه محدودیت داریم.

 

به گفته وی با کمک های فنی و اعتباری می توان مشوق مناسب و کاربردی مناسب برای سرمایه گذاران در بخش های مختلف بدهیم.

 

استاندار خراسان جنوبی در ادامه با انتقاد از عدم تعیین پنج شهردار استان، به شوراها اخطار داد تا سریعتر نسبت به تعیین شهرداران اقدام کنند و گرنه استانداری مجبور به مداخله و ورود می شود چرا که سرنوشت شهرستان ها و مرکز استان را نمی توان بیش از این به خاطر سلایق گوناگون منتظر و معطل گذاشت.

 

مروج الشریعه به گزارش ارائه شده توسط مدیرعامل شهرک های صنعتی استان از وضعیت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط اشاره کرد و افزود: بعد از آسیب شناسی و ارائه گزارش باید برنامه و راهکار کارشناسی در این خصوص پیشنهاد می شد تا مصوب کنیم اما اینکه تنها گزارشی خوانده و مرور شود و هیچ نتیجه‌ای حاصل نشود؛ هزینه پذیرایی همین مراسم به دست نمی‌آید.

 

وی با بیان اینکه چنین گزارشی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان انسان را متاسف می کند، ادامه داد: اینقدر کلمه توسعه نیافته را برای خراسان جنوبی بیان می کنیم که ملکه ذهنمان می‌شود و می پذیریم با شرایط موجود هر چه است در این محرومیت به سر ببریم و نسل در نسل این محرومیت را به عنوان افتخار قبول کنیم و پیش برویم! پس جای تحول و ریسک کجاست؟ اگر قرار است تا ابد توسعه نیافتگی بر پیشانی استان بماند پس تکلیف مزیت های استان و تغییرها و وظیفه ما مسئولان چیست؟

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نباید بر مشکلات و مصائب استان بایستیم، تاکید کرد: رسالت ما ایجاد تغییرات و تحول است و باید مدیریان در این مسیر و مدار حرکت کنند.

 

مروج الشریعه یاد آور شد: با محروم جلوه دادن چهره استان به هر میزانی که در اخذ اعتبارات سهم داشته باشیم به همان میزان دافعه برای جذب سرمایه گذار ایجاد کرده‌ایم.

 

مروج الشریعه با بیان اینکه سهم دانش بنیان در تولیدات صنعتی استان 3 درصد و بسیار کم است، گفت: پس جای پارک علم و فناوری در استان کجاست؟ اداره صنعت، معدن و تجارت استان برای اینکه واحدهای تولیدی استان را فناور و نیروهای فکور دانشگاهی را جمع‌آوری کند چه اقدامی انجام داده‌ است؟

 

وی با اشاره به اینکه اداره صنعت، معدن و تجارت استان و سازمان جهاد کشاورزی استان مکلف هستند در جلسه آینده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مدل اجرایی تغییر و تحول در واحدهای تولیدی استان را جهت رفع آسیب‌ها و خروج از بحران مطرح کنند.

 

استاندار خراسان جنوبی بیان داشت: همچنین دانشکده فنی و حرفه‌ای و دانشگاه صنعت استان مکلف‌ هستند در کوتاه ترین زمان نسبت به تبدیل نیروی انسانی هم تراز با سطح نیروی جهانی و تربیت دانشجویانی مجهز به دانش روزعلمی و کاربردی اقدام کنند.

 

مروج الشریعه از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند درخواست کرد همایشی برای واکاوی قانون رفع موانع تولید و تفهیم و بازخوانی اجزای آن برای صنعت‌گران برگزار کند.

 

وی خواستار تشکیل صندوق اعتباری صنعت و معدن در استان شد و گفت: باید از داشته های استان به شکل مناسب استفاده کنیم و تمام ما مسئولیت داریم تا امروز به داد واحدهای تولیدی استان برسیم و گرنه این مشکلات در آینده عمیق تر خواهد شد.

 

 

 

نظر شما