شناسهٔ خبر: 22008543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر نروژ در تهران: اسلو به تعهدات خود در قبال برجام متعهد است

صاحب‌خبر -

به گزارش این رادیوی فرانسوی، لارس نوردروم سفیر نروژ در ایران، در حاشیه مراسم امضای قرارداد همکاری ساخت صفحات خورشیدی میان اسلو و تهران، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: 'نروژ به تعهدات خود در قبال توافق جامع اتمی با ایران که راه را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران هموار کرد، پایبند خواهد بود. به زودی سرمایه‌گذاری‌های دیگری در همین کشور انجام خواهد شد.'
ار. اف.ای گزارش داد: یک موسسه نروژی، قرارداد سرمایه‌گذاری با ایران برای تولید و نصب صفحات خورشیدی را امضا کرد.
این صفحات خورشیدی قابلیت تولید 2 گیگاوات برق را خواهند داشت. این قرارداد سرمایه‌گذاری، به ارزش دو ونیم میلیارد دلار میان شرکت 'ساگا انرژی' از نروژ و شرکت ایرانی 'توسعه‌دهندگان امین انرژی'، برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، به امضا رسید.
'قرارداد میان نروژ و ایران، تنها چند روز پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در محل اطراف کویر مرکزی ایران منعقد شد. این قرارداد، در مراسمی، در محل سفارت نروژ در تهران به امضا رسید.'
بر اساس این قرارداد، نیازهای مالی این طرح را یک کنسرسیوم متشکل از سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی در اروپا تامین می‌کند و دولت ایران آن را ضمانت کرده است. اجرایی شدن این قرارداد منوط به نهایی شدن تضمین‌های اقتصادی ارائه شده از سوی ایران است که در طی بازه زمانی 5 ساله ظرفیت تولید 2 گیگاوات برق را ایجاد خواهد کرد.
قرار است در فاز نخست این طرح 180 مگاوات انرژی خورشیدی تولید شود و پیش‌بینی می‌شود که برق تولیدی این طرح أواخر سال 97 خورشیدی وارد مدار شود. این طرح در استان‌ها مختلف از جمله خراسان رضوی، کرمان و یزد به اجرا در خواهد آمد.
اروپام**9041** 1908
مترجم: منوچهر جعفری** ناشر : افشار دارابی

انتهای پیام /*

نظر شما