شناسهٔ خبر: 22008006 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مراسم بزرگداشت «ابراهیم سلطان»، کاتب شیرازی قرآن در این شهرستان برگزار شد

خبرگزاری شبستان: مراسم بزرگداشت «ابراهیم سلطان»، کاتب شیرازی قرآن به مناسبت ششصدمین سالگرد درگذشتش امروز (۲۶مهر) در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، مراسم بزرگداشت «ابراهیم سلطان»، کاتب شیرازی قرآن به مناسبت ششصدمین سالگرد درگذشتش امروز (26مهر) در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، کوروش کمالی سروستانی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در این مراسم که با حضور اندیشمندان و هنرمندان عرصه خوشنویسی برگزار شده بود، گفت: فارسی ها نقش به سزایی در رشد خط عربی داشتند به نحوی که می توان از لحاظ خط شناسی قرآن را به 2 دوره قبل از «این ملقه» و بعد از آن تقسیم کرد.

 

وی با اشاره به اینکه این خطاط با تلفیقی از خطوط عراقی، کوفی، حجازی و مدنی، خطی جدید که در تحریر سهولت بیشتری داشت به نام «نسخ» را ابداع کند، اظهار داشت: «ابن ملقه» برای یک دست کردن خط و نگارش قرآن مصمم بود و این دوران را «ابراهیم سلطان» ادامه داد و به نحوی که قرن نهم و دهم شیراز مرکز کتاب های دست نویس بود.

 

کمالی سروستانی اظهار داشت: «ابراهیم سلطان» برگ زرینی به کار قرآن نویسی در ایران، افزود و خط وی اکنون بر بقعه های مختلفی همچون حرم مطهر حضرت علی بن حمزه (ع)، زینت بخش این بقاع متبرکه است.

 

 

نظر شما