شناسهٔ خبر: 22001668 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنگره نوزدهم چین، بیم و امید رقبا و دوستان

پکن - ایرنا - چین این روزها در حال برگزاری کنگره نوزدهم حزب کمونیست است، این رویداد به ظاهر داخلی نگاه دنیا را به خود جلب کرده است نگاهی که دوستان این کشور را امیدوار و رقبای غربی و آمریکایی را نگران کرده است.

صاحب‌خبر -

در این کنگره که روز چهارشنبه با سخنرانی 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری و دبیرکل حزب کمونیست چین در محل کنگره خلق و با ترتیبات امنیتی شدید آغاز شد و دو هفته ادامه خواهد داشت، مقدرات پنج سال آینده این کشور تعیین خواهد شد.
در پایان این نشست ها تداوم دبیرکلی 'شی' که جا پای 'دنگ شیائوپینگ' رهبر فقید و معمار اصلاحات نوین چین گذاشته است، یا مورد تایید قرار می گیرد یا نمایندگان رای به تغییرش خواهند داد.
'دنگ ژیائوپینگ' سیاست‌مدار و رهبر چینی، در دهه ۱۹۲۰ به حزب کمونیست چین پیوست. در دوران انقلاب فرهنگی چین او مورد تصفیه قرار گرفت اما در دوران 'چو ان-لای' به عنوان معاون نخست وزیر برگزیده شد گرچه دوباره در سال ۱۹۷۶ برکنار شد.
با آغاز رهبری 'تنگ شیائوپنگ' بر حزب کمونیست چین، سیاست‌ درهای باز و اصلاحات در چین آغاز شد، اگرچه جنبش دانشجویان چین در میدان 'تیان آن من' در سال ۱۹۸۹ در دوران او روی داد اما مدرنیزه شدن کشاورزی، صنعت و ارتش چین از دستاوردهای دوران قدرتمداری او به حساب می‌آید.
پس از مرگ 'مائو' او کم کم جای خود را در مرکز قدرت دوباره بدست آورد، در سال ۱۹۷۸ 'تنگ شیائوپنگ' با سیاست مدرنیزه کردن کشاورزی، صنعت، قوای دفاعی، علم وصنعت باعث تحول عظیمی در چین شد و مسیر این کشور را به کلی تغییر داد.
او رهبری واقع بین بود که منافع مردم کشورش را به ایدئولوژی ترجیح می‌داد، طی مدت ۲۰ سال خدمت به عنوان رهبر عالی چین 'تنگ شیائوپنگ' توانست بعضی از صدماتی را که مائو بر کشورش در دوران انقلاب فرهنگی چین وارد آورده بود جبران کند.
وی سیاست ایدئولوژی در راس مائو را به اقتصاد در راس مبدل کرد و با این کار خود چین را در مسیر پیشرفت قرار داد به نحوی که چین فعلی موفقیت‌های خود را مدیون این سیاست وی است.
'دنگ ژیائوپینگ' پس از دستور حمله به میدان تیان آن من، از آخرین مقام خود در سال ۱۹۸۹ استعفا داد، او در ۱۹ فوریه ۱۹۹۷ در سن ۹۲ سالگی درگذشت.
'شی جین پینگ' که با رای نمایندگان در کنگره هجدهم حزب کمونیست قدرت را به دست گرفت، دو برنامه اساسی، یکی اقتصادی و دیگری اجتماعی را مطرح و دنبال کرد.
او در برنامه اقتصادی، طرح 'یک جاده یک کمربند' یا جاده ابریشم جدید را که جاده ابریشم 2 نیز خوانده می شود، مطرح و بجد دنبال کرد و در گام نخست برای این منظور مبلغ یکصد میلیارد دلار اختصاص داد و برآورد می شود که این مبلغ تا پایان برنامه پیش بینی شده از مرز یک هزار میلیارد دلار فراتر رود.
اقتصاد چین از اواخر دهه هفتاد قرن 20 بسرعت تغییر کرد و سبب شد این کشور دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان و یک بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی شود.
این کشور که هم اکنون عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا را یدک می کشد، در واقع قصد دارد از رویکردهای اقتصادی و ثروتش برای ساخت نوع جدیدی از جهانی ‌سازی استفاده کند و آن را به جای قوانین کهنه‌ غربی ارائه دهد، که اگر این طرح موفقیت‌آمیز باشد، کشورها و شرکت‌های مختلف به نوعی به دور محور چین خواهند چرخید.
طرح جاده ابریشم با عنوان «یک کمربند - یک جاده» ایجاد کریدورهای اقتصادی در گوشه و کنار قاره آسیا، توسعه نظامی، ایجاد ساختارهای صنعتی و خدماتی و راه اندازی مراکز فرهنگی از جمله تحرکات چین است که گفته می شود همین مقدار می تواند برای اجرای ایده تغییر چهره جهان کافی باشد و پشت سرگذاشتن آمریکا و غرب را عینیت خواهد بخشید.
به باور رهبر چشم بادامی ها و خالقان اسطوره اژدهای سرخ، اجرای کامل این برنامه، ابرقدرتی چین را تضمین خواهد کرد و دنیا را بدون شلیک حتی یک گلوله به تسخیر در خواهد آورد.
چین طبیعتا به باور بسیاری، از سرمایه هایی که در طول سال های متمادی توسعه و اصلاحات و درهای باز بدست آورده است برای نگارش صفحه نوینی در تاریخ بشریت تلاش می کند.
برنامه پرطرفدار جاده ابریشم جدید که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین ایده آن را مطرح کرده است، امروز طرفداران بزرگی در دیگر کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی دارد.
توسعه رو به رشد چین غرب و به ویژه آمریکا را به دست و پا انداخته تا از قافله رقابت عقب نمانند اما گویا فاصله رقیب شرقی روزبروز بیشتر می شود و غرب راه هوچی گری را بجای رقابت سالم در پیش گرفته است.
نمونه ای از این هوچی گری، متهم کردن چین به نقض حقوق بشر و بروز مشکل در کشورهای پیرامونی این کشور مانند کره شمالی و شبه جزیره کره و برجسته کردن اختلافات در دریای جنوبی و شرقی چین است.
پکن البته پیوسته این اتهامات را رد کرده و در سالهای اخیر اقدام به افشاگری علیه واشنگتن و بیان مصداقی نقض حقوق بشر در آمریکا کرده است اما از آنجایی که اردوگاه غرب همچنان امپراتوری رسانه ای را در اختیار دارد، از فرصت تک صدایی برای انحصار اطلاعاتی، وارونه کردن حقایق و سانسور بهره می برد اما به نظر می رسد این نابرابری نیز با گسترش رسانه های مجازی در حال از بین رفتن است.
برنامه بعدی شی جین پینگ که در کنگره هجدهم ارائه کرد و سبب اقبال نمایندگان به تفکرش شد ، مبارزه با فساد است و برای اجرای آن، دادگاه این کشور در طول پنج سال گذشته صدها نفر از مقامات بلند پایه تا سطح وزیر و فرماندهان ارشد ارتش را محاکمه و به مجازات های سنگین محکوم کرده است.
این برنامه ها با استقبال مردمی مواجه شده و محبوبیت 'شی' را افزایش داده است و به نظر می رسد که مورد تحسین نمایندگان قرار گرفته و او را تشویق به ادامه مسیر کنند.
اینک کنگره نوزدهم آغاز شد و تجربه پنج سال گذشته گروه حاکم و عملکردش در معرض قضاوت نمایندگان قرار دارد و آنان مسیر پنج سال آینده را با چشم باز ترسیم خواهند کرد.
آنچه چین را نسبت به بقیه ملل متفاوت کرد، برنامه جامع و جدیت در اجرای آن ، نگاه همه جانبه کشورهای مختلف دنیا و فتح سنگر به سنگر حوزه های اقتصادی و تا حدودی سیاسی و فرهنگی از رقبایش بوده و امیدوار است که دنیا و مخصوصا رقبایش شرایط جدید را باور کنند و بجای خصومت، راه رقابت و همکاری را در پیش گیرند.
به گزارش ایرنا ، بیش از دو هزار و 280 نماینده از سراسر چین به پکن آمده و در این همایش که برنامه و سیاست های پنج سال آینده کشور را در عرصه های مختلف فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی تعیین می کند ، شرکت کرده اند.
نزدیک به سه هزار و 100 خبرنگار از چین و 134 کشور دنیا پوشش خبری این دوره از کنگره را برعهده دارند و مهمترین دستور کار آن تعیین شی جین پینگ به عنوان دبیر کل حزب برای پنج سال آینده است.
نزدیک به 24 درصد از کل نمایندگان شرکت کننده در اجلاس زن هستند و همچنین اعلام شده است که این حزب با 90 میلیون عضو بزرگترین حزب دنیا می باشد که کنترل پر جمعیت ترین کشور دنیا و دومین اقتصاد جهان را در اختیار دارد.
استماع گزارش هجدهمین دوره کنگره ، بررسی گزارش کار کمیسیون انضباطی حزب از دوره قبل تاکنون ، اعلام اصلاحات قانون اساسی حزب و تایید و تصویب آن ، تصویب اندیشه ها و راهبردهای شی جین پینگ دبیر کل حزب در قانون اساسی حزب و استماع و بررسی چهار هزار و 700 طرح پیشنهادی سازمان ها و ارگان های مدنی چین مهمترین دستور کارهای این دوره از کنگره است.
همچنین در این دوره شرکت کنندگان برنامه های اصلاحاتی اقتصادی چین را مورد رایزنی و تصویب قرار می دهند و دولت و حزب تاکید دارند که اصلاحات اقتصادی با قدرت ادامه خواهد یافت.
آساق**1577**گزارش: حسن حسین زاده**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما