شناسهٔ خبر: 21992797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادستان کل کشور:ضابطان حق استنکاف از دستور قاضی را ندارند

تهران - ایرنا - دادستان کل کشور با تاکید بر هم افزایی و تعامل بین دو دستگاه قضایی و نیروی انتظامی گفت: ضابطان قضایی در عین تعامل، حق استنکاف از دستور قاضی را ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حجت الإسلام و والمسلمین جعفر منتظری روز چهارشنبه در مراسم توزیع کارت ضابطان عام قضایی بصورت ویدئوکنفرانسی با سراسر کشور، افزود: دو مجموعه دستگاه های قضایی و انتظامی باید جلسات مستمر و هم افزایی برای تبادل اطلاعات و رفع نقیصه ها داشته باشند و جایی که دستور قضایی صادر می شود ، هیچ فردی در هیچ سمتی نباید در برابر این دستور قضایی ایستادگی کند و اگر اعتراضی است باید در چارچوب قانون اعتراض انجام شود؛ حتی ضابط قضایی حق استنکاف از دستور قضایی را ندارد.
وی ادامه داد: تعقیب و دستگیری مجرمان و تحقیق از متهمان عمدتا به نیروهای ضابط واگذار و اساس پرونده توسط ضابطان تشکیل می شود.

** آموزش دوره ای ضابطان قضایی موجب رفع اطاله دادرسی می سود
منتظری آموزش ضابطان قضایی را یکی از ضروری ترین کارهای قوه قضاییه و نیروی انتظامی عنوان و اظهارکرد: ضابطان به صورت دوره ای ، باید اطلاعات حقوقی و قضایی دریافت کنند و اگر ضابطان قضایی به امور حقوقی و قضایی آشنا باشند این امر موجب تسهیل و تسریع امور می شود و روی حقوق شهروندی هم تاثیر خواهد گذاشت و رافع أطاله دادرسی است.
به گفته وی، تا کنون حدود ٤٠ هزار اطلاعات ضابطان قضایی جمع آوری شد که این اطلاعات محرمانه است و در دست همگان نیست از حیث امنیتی و حفظ هویت اشخاص رعایت نکات امنیتی شده است.
دادستان کل کشور ادامه داد: حدود ٤٠ هزار کارت برای ماموران نیروی انتظامی تهیه و بین آنان توزیع می شود و کارتی هم بصورت نمادین به سردار اشتری اعطا می شود.
منتظری با بیان اینکه امروز در منطقه ای زندگی می کنیم که دور تا دور آن را آتش فتنه و جنگ در برگرفته، گفت: به برکت رهبر ، مردم، شهدا و ایثارگران و ماموران نیروی انتظامی و اطلاعاتی و سپاه کشور ما در امنیت کامل قرار دارد.
به گفته وی، پس از توزیع کارت ضابطی، هیچ نیرویی جز با داشت این کارت حق ضابطیت ندارد و مردم هم این را بدانند.
دادستان کل کشور گفت: قوه قضاییه به لحاظ وطیفه و مسئولیتی که برعهده دارد قطعا دستگاه انتظامی و سپس ماموران وزارت اطلاعات و سپاه از موثرترین بازوهای همکار آن، هستند و این قوه بدون همکاری ضابطان در ایفای وظایف خود موفق نخواهند بود؛ لذا با تعامل و هم افزایی و رعایت جایگاه قاضی این تعامل باید وجود داشته باشد و تقویت شود.
منتظری با بیان ماده 29 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92 درباره ضابطان عام وخاص قضابی گفت: اجرای این ماده قانونی به مقدماتی نیاز داشت که به دلیل مسایل امنیتی و اطلاعات ضریب امنیتی کار ، اجرای آن طول کشید.
وی ادامه داد: برای این تعامل و همکاری بیشتر با نیروی انتظامی، اداره کل نظارت بر ضابطین قضایی در دادستانی کل تشکیل شد تا تعامل و هماهنگی و همکاری را بین نیروی انتظامی و دادسراها تقویت کند.
اجتمام**٧٣٢٩ **1569
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*

نظر شما