شناسهٔ خبر: 21983623 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه پاکستانی: لغو برجام، خاورمیانه را بار دیگر نا امن می کند

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا روزنامه 'داون 'پاکستان در سرمقاله خود با عنوان 'لغو معاهده هسته ای ایران و احتمالات پیش رو' می نویسد: شاید 'بی پروا' یا 'عاری از حس مسئولیت ' بهترین کلمه ای باشد که بتوان اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره برنامه جامع اقدام مشترک مرتبط با برنامه هسته ای ایران را بیان کرد.
هر چند دیگر کشورهای غربی و سازمان های مرتبط بین المللی اعلام کردند که ایران به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بوده است، دونالد ترامپ در سخنرانی خود تصمیم گرفت که پایبندی ایران به برنامه جامع مشترک هسته ای را تایید نکند.
با اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا حالا این کنگره است که باید تصمیم بگیرد آیا دولت آمریکا تحریم ها را علیه ایران دوباره اعمال کند یا خیر.
روزنامه داون در ادامه آورده است: از سوی دیگر اتحادیه اروپا از جمله آلمان که معاهده مشترک هسته ای را با ایران به امضاء رسانیده است تایید می کند که ایران بر برجام کاملا پایبند بوده است.
سازمان بین المللی انرژی اتمی نیز بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران بر برجام مهر تایید زده اند و همین طور دولت های فرانسه و انگلیس نیز هر یک در موضع محکم پابندی ایران بر برجام را تایید کرده اند.
سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای جداگانه پیروی کامل جمهوری اسلامی ایران بر مفاد برجام را مورد تایید قرار داده اس .
این روزنامه در ادامه نوشت: تنها عربستان سعودی ، اسرائیل (رژیم اشغالگر قدس) و امارات متحده عربی بودند که از اقدام ترامپ به گرمی استقبال کردند، موضعی که نشان می دهد این سه کشور به شدت با اقدامات ایران در منطقه خاورمیانه اختلاف نظر دارند.
از سوی دیگر دونالد ترامپ در سخنانش ضمن حمله لفظی به ایران، جمهوری اسلامی ایران را مسئول ناامنی و بی ثباتی در منطقه دانست و بر مهار این کشور تاکید کرد.
وی خواستار تحریمهای گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران شد و سخنان ترامپ نشان می داد که وی در صدد آن است که ایران به این سخنان و اقدامات واکنش نشان دهد.
روزنامه انگلیسی داون در ادامه می نویسد: اقدامات عجیب و غریب ترامپ در قبال ایران تکرار اقدامات بوش در قبال عراق قبل از حمله گسترده به این کشور از سوی آمریکا در سال 2003 میلادی است زمانی که بوش عراق را به داشتن سلاحهای کشتار جمعی متهم می کرد.
نتیجه این سیاست ماجراجویانه سرنگونی رژیم صدام و پیداشدن گروه های به شدت افراطی همچون داعش در عراق و منطقه بود.
اما در زمان کنونی با وجود اتهامات شخص ترامپ تمامی کشورهای متحد آمریکا یکصدا پایبندی ایران به برجام را تایید می کنند و موضع واحدی را در این قبال اتخاذ کرده اند.
اما سخنان ضد ایرانی ترامپ نشان می دهد که وی و همفکرانش در صدد ایجاد اشوب در منطقه این بار از طریق مقابله و سیاست رودرو با جمهوری اسلامی ایران هستند .
داون نوشت : در زمان کنونی امید است که آمریکایی ها با احساس مسئولیت از اقدامات تحریک امیز علیه ایران بپرهیزند در غیر این صورت اروپاییها که همگی در کنار ایران قرار دارند باید آمریکا را به مدارا دعوت کنند چون ممکن است این نوع اقدامات ضد ایرانی از سوی آمریکا باعث شود تا جمهوری اسلامی ایران واکنش سختی نشان دهد امری که می تواند امنیت و ثبات منطقه بار دیگر مورد تهدید قرار گیرد.
آساق **6125 ** سیدبهادر حسینی**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما