شناسهٔ خبر: 21975857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاندار خراسان جنوبی:

ضرورت تشکیل صندوق اعتباری توسعه معادن در استان/ خام فروشی مواد معدنی مصیبت است

خبرگزاری شبستان: استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت تشکیل صندوق اعتباری توسعه معادن در استان، گفت: باید از خام فروشی موادمعدنی و صادارت آن جلوگیری شود و تمام سیاست ها براساس حداکثر فرآوری معادن برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی تنظیم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، محمد مهدی مروج الشریعه امروز (25 مهر) در اولین جلسه شورای معادن خراسان جنوبی اظهار کرد: بالاترین مزیت توسعه استان معادن هستند و پهنه قابل توجهی از خراسان جنوبی در برگیرنده سننگ های معدنی با ارزش است که کاربردهای مختلفی برای مصارف داخل کشور و افزایش سهم سبد صادراتی استان دارد.

 

وی با بیان اینکه باید معادن خراسان جنوبی به بهترین شکل در راستای معیشت و رفاه مردم به کار گرفته شود، افزود: سرمایه گذاری خارجی بسیار برای استان مغتنم است و دبیرخانه شورای معادن استان مکلف است فهرست جامعی از طرح های قابل سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی را تهیه و چاپ کند تا در مواجهه با سرمایه گذاران این طرح ها در اختیارشان قرار گیرد.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه شورای معادن استان باید از هر اختیاراتی برای تعیین و تکلیف دارندگان پهنه های اکتشافی که امتیاز استخراج از معادن استان دارند اما به هر دلیلی فعالیت آنان راکد است استفاده کنند، گفت: همچنین باید معادن استان و صنایع معدنی آسیب شناسی شوند و در این شورا برای رفع آن تصمیم گیری شود.

 

مروج الشریعه  بیان داشت: براساس قانون گردش آزاد اطلاعات و حقوق شهروندی مکلف هستیم تمام واگذاری های معدنی را در چرخه آزاد و از طریق راه اندازی سایتی برای شفاف سازی و واگذاری پهنه های معدنی در اختیار همه مردم قرار دهیم.

 

وی با تاکید بر اینکه باید از خام فروشی موادمعدنی و صادارت آن جلوگیری شود، تصریح کرد: خام فروشی مواد معدنی یک مصیبت است چرا که ارزش های آن را بقیه می برند و تنها مسائل و خسارت های زیست محیطی آن برای منطقه باقی می ماند.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید از خام فروشی معادن و صدور آن پیشگیری شود، گفت: باید حداکثر مواد معدنی در استان فرآوری شود و تمام سیاست ها را براساس این مهم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی تنظیم می کنیم.

 

مروج الشریعه ادامه داد: برای اینکه معادن در حداکثر تسهیلات لازم با آرامش به استخراج و صنایع تبدیلی بپردازند جهت گیری لازم از اعتبارات را به سمت معادن در نظر می‌گیریم تا زمینه ایجاد راه و برق رسانی به معادن فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه برخی از محصولات معدنی داخل استان را می توان با فرآوری و تغییر الگوی مصرف در خود استان به کار گیریم، تصریح کرد: به شهرداری هایی که برای معابر از محصولات معادن استان استفاده کنند تشویق های اعتباری اختصاص می باید تا این مهم الگوسازی شود.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه های تخصصی در استان، گفت: در راستای معرفی مزیت معادن استان باید تلاش شود تا قبل از پایان سال جاری نمایشگاهی تخصصی برگزار شود و همچنین باید خراسان جنوبی در نمایشگاه های بزرگ داخلی و خارجی با قوت و قدرت شرکت کند.

 

مروج الشریعه با تاکید بر اینکه دولت و سرمایه گذاران باید ملزم شوند عرصه های از منابع طبیعی را که برای توسعه معادن مجبور به تخریب هستند تا چند برابر آن مجدد احیا کنند، افزود: باید در شورای معادن استان از نخبگان و خبرگان معدن در بخش خصوصی دعوت شود تا در این جلسه محوریت تفکر آنان را نیز داشته باشیم.

 

وی بر ضرورت تشکیل صندوق اعتباری توسعه معادن در استان تاکید کرد و گفت: از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی درخواست می شود برای توسعه کشور کمک هایفنی و اعتباری را گسترش دهند و به استان ها اجازه دهند خودشان از منابع استانی در قالب کمک های فنی و اعتباری اقدام کنند.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بی تعارف سرمایه خارجی نجات دهنده کشور است، ادامه داد: هیچ راهی برای حمایت از بخش خصوصی نیست مگر از طریق سرمایه خارجی و استفاده از کمک های فنی و اعتباری.

 

مروج الشریعه با اشاره به اینکه باید در خصوص بازاریابی محصولات معدنی و صنایع معدنی استان خراسان جنوبی حساس باشیم، بیان کرد: باید در استان ورود و خروج هیات های خارجی را برای بحث بازاریابی ساماندهی کنیم.

 

 

 

نظر شما