شناسهٔ خبر: 21975613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

در نشست خبری محمدعلی نجفی مطرح شد

بدهی 10 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری تهران

شهردار تهران گفت: بدهی دولت به شهرداری تهران 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده و دولت نیز در این خصوص نقطه‌نظرات خود را اعلام کرده است، ولی بعید می‌دانم با وضعیتی که دولت دارد، امسال بتواند پولی به شهرداری تهران پرداخت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، محمدعلی نجفی، شهردار تهران در اولین نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص میزان بدهی 10 هزار میلیاردی دولت به شهرداری و انکار این رقم از سوی شهردار گفت: «نگفته‌ام که دولت به شهرداری بدهی ندارد. بدهی دولت به شهرداری تهران 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده و دولت نیز در این خصوص نقطه‌نظرات خود را اعلام کرده است، ولی بعید می‌دانم با وضعیتی که دولت دارد، امسال بتواند پولی به شهرداری تهران پرداخت کند.»

وی بیان داشت: «طرحی برای بافت فرسوده در چهار سال آینده تهیه و به رئیس‌جمهور ارائه می‌شود تا بتوانیم براساس این طرح از توانایی بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده استفاده کنیم.»

شهردار تهران افزود: «بعضا نباید بافت فرسوده تخریب شود و ساختمان جدیدی در آن بسازیم، بلکه می‌توان با اصلاح بافت و اقدامات تعمیری و با هماهنگی میراث فرهنگی آن بافت را اصلاح کرد.»

نجفی گفت: «ایده نمایشگاه شهر آفتاب دور از تهران و دسترس مردم بهتر است یا اینکه با مرمت بافت‌های فرسوده شرایطی را در داخل شهر ایجاد کنیم تا شهروندان بتوانند در آن محیط قدم بزنند، کتاب ببینند و خرید کنند؟ آیا ایده دوم انسانی‌تر، مردمی‌تر و فرهنگی‌تر نبوده است؟»

 علاقه‌ای نداریم دوستان در مجموعه همشهری بیکار شوند

وی درباره مجلات همشهری نیز افزود: «بخش زیادی از فعالان رسانه به صورت مکتوب به ما در رابطه با مجلات همشهری اعتراض داشته‌اند و عنوان کرده‌اند ضررهای زیادی به بخش خصوصی در همین بخش وارد آمده است. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته، کمتر از 20 درصد مجلات همشهری مورد استفاده قرار گرفته است و بالای 80 درصد آن برگشت داده می‌شد.»

نجفی ادامه داد: «اگر از مردم هم بپرسید، راضی نیستند که ما از آنها عوارض بگیریم و یارانه تولید مجله بدهیم که 80 درصد آن بازگردد.» وی بیان داشت: «براساس بررسی‌های صورت‌گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که مجلاتی را که زیر 20 درصد فروش و استفاده داشتند، تعطیل کنیم. هرچند ما هیچ علاقه‌ای نداریم که دوستان در مجموعه همشهری بیکار شوند، ولی ادامه این روند فقط ضرر روی دست ما می‌گذاشت و کار عقلانی این بود که تعطیل شود.»

در ادامه نشست خبری، نجفی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر انتصابات صورت‌گرفته و مبارزه با فساد در شهرداری تهران بیان داشت: «دو بخشنامه جلوگیری از فساد در شهرداری تهران را در روزهای آغاز به کار صادر کردیم و یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های فساد در شهرداری را نشانه گرفته‌ایم و شاهد آثار مثبت هر دو بخشنامه بوده‌ایم، ولی متاسفانه بعضی از رسانه‌ها که با ما همسو نیستند، اشاره کوتاهی به این بخشنامه‌ها هم نکردند، اما این اقدام در جهت مبارزه با فساد صورت گرفته است.»

وی افزود: «طی دو ماه آینده طرحی را اعلام می‌کنم تا مدیران حرفه‌ای به صورت فراخوان در شهرداری انتخاب شوند، چراکه از میان 800 نفر مدیر در شهرداری تنها حدود 80 نفر مدیران عالی و راهبردی هستند و سایر مدیران را مدیران حرفه‌ای تشکیل می‌دهند که بسیاری از آنها سابقه کار و مدیریت در شهرداری دارند. یکی از شرایط مدیران حرفه‌ای قبول برنامه‌ای است که از سوی شورا و شهرداری برای اداره شهر تهران مطرح شده است.»

 شهرداری به قرارگاه خاتم بدهکار است

شهردار تهران درباره قرارگاه خاتم گفت: «این قرارگاه طرف شهرداری بوده است و ما از قرارگاه و شرکت‌هایش با شهرداری راضی هستیم. همین الان براساس صورت وضعیت‌های تاییدشده مقدار زیادی طلب دارند، اما کماکان با ما همکاری می‌کنند. اجرای برخی پروژه‌ها را به خوبی انجام داده‌اند، اما این همکاری به صورت شفاف ادامه پیدا می‌کند. توجیه ما این است که پروژه‌ها به جای اینکه به صورت انحصاری در اختیار بخشی قرار گیرد، به صورت مناقصه عمومی مطرح شده و در قالب رقابتی سالم پیمانکار نهایی معرفی شود. برنامه استفاده از توانایی‌های قرارگاه برای پروژه‌های شهرداری ادامه خواهد داشت، اما به شکل شفاف‌تر.»

 قصد تعدیل و اخراج نیروهای شهرداری را نداریم

نجفی ادامه داد: «هیچ شکی نیست که این تعداد پرسنل زیاد است و شهرداری متورم است. ما 16 هزار پرسنل رسمی داریم، این در حالی است که لندن حدود 15 هزار نفر و شیکاگو حدود 28 هزار نفر پرسنل دارد. کنگره‌ای تحت عنوان C40 در کره وجود دارد که قرار است دو روز دیگر در آن شرکت کنیم. از این رو آمار کلانشهر‌های دنیا را داریم و به هیچ عنوان قصد تعدیل و اخراج نداریم. البته اگر کسانی اهل کار نباشند یا معلوم شود با زد و بند وارد سیستم شده یا در محل کار نبوده و حقوق می‌گرفتند، حساب آنها جدا است، اما باید از سایر کارکنان استفاده بهینه کنیم.»

 لزوم ارزیابی مراکز بهاران

وی در مورد جمع‌آوری معتادان متجاهر و انتقال آنان به مراکز بهاران شهرداری و نیز بازگشت معتادان به اعتیاد بعد از ترک بیان کرد: «می‌گویند تنها هفت درصد از معتادان متجاهری که جمع‌آوری می‌کنیم، بعد از معالجات و آموزش‌ها از اعتیاد دست می‌کشند و 93 درصد برمی‌گردند. معلوم است که یک جای کار اشکال دارد. در روزهای اول مسئولیت در شهرداری تهران جلسه‌ای با وزیر کار و مسئولان بهزیستی داشتیم. کمیته مشترکی برای کنترل ناهنجاری‌های مختلف تشکیل دادیم که یکی از بخش‌های آن کمیته پرداختن به معتادان متجاهر و کنترل اعتیاد است.»

 برنامه روشنی برای معتادان متجاهر ندارم

شهردار تهران افزود: «به نظرم می‌آید باید تجدید نظر اساسی کنیم، اما اینکه چه کاری باید بکنیم، الان برنامه روشنی برای این موضوع ندارم. شهرداری در گذشته بخشی از این مراکز را به بخش خصوصی واگذار کرده است که برخی موفق و برخی ناموفق بودند و نیاز به ارزش‌گذاری دارند. تعدادی سازمان مردم‌نهاد وارد کار با شهرداری شده‌اند، اما در مواردی بیشتر جنبه مالی داشته است تا حل مشکل. باید ارزیابی مجدد وسیع انجام دهیم و سیستم را برای مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی دوباره بازیابی کنیم.»

نظر شما