شناسهٔ خبر: 21974031 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارشی از پشت پرده استعفای جنجالی هادی خامنه‌ای

انصراف از شورای دست دوم؟

در راستای پیگیری علت انصراف هادی خامنه‌ای از پذیرش ریاست شورای هماهنگی حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تکذیب این خبر گفت: «انصراف هادی خامنه‌ای از پذیرش ریاست شورای هماهنگی یک شایعه است و هنوز معلوم نیست که ایشان انصراف داده باشد بلکه هفته آینده معلوم می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد که بعد‌ها به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تغییر نام داد پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات و متشکل از 18 حزب اصلاح‌طلب تشکیل و کار خودش را برای انتخابات مجلس و شورای شهر آغاز کرد. طی این مدت احزاب مختلفی از این شورا رفتند و برخی‌ نیز اضافه شدند و امروز شامل بیش از 20 حزب اصلاح‌طلب است. از بدو تشکیل این شورا محوریت اعلام مواضع و تصمیم‌گیری‌های جبهه اصلاحات تا قبل از انتخابات سال 94 برعهده آن بود.

در انتخابات پیشین مجلس با هدف ایجاد اجماع فراگیر و تعیین لیست ائتلاف اصلاحات شورایی تحت عنوان «شورای‌ عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» با حضور نمایندگان برخی احزاب حقوقی اصلاح‌طلب و اشخاص حقیقی اصلاح‌طلب که از سوی سیدمحمد خاتمی تعیین می‌شد، تشکیل شد که نهایتا خروجی آن در تهران و دیگر شهرها لیستی متشکل از کاندیداهای احزاب اصلاح‌طلب، جریان اعتدال و کاندیداهای نزدیک به علی لاریجانی به‌عنوان لیست گام دوم یا امید بود که به واسطه موج انتخاباتی‌ای که در کشور به راه افتاد توانست رای قابل قبولی کسب کند.

با گذر جریان اصلاحات از انتخابات، برخی انتظار داشتند که این شورای سیاستگذاری همان‌طور که در ابتدا نیز کار ویژه‌اش تهیه لیست ائتلاف انتخاباتی تعریف شده بود، تعطیل شده و مجددا کار هماهنگی اصلاح‌طلبان برعهده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار گیرد که نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب در آن حضور دارند.

با گذر زمان و تاثیر‌گذاری شورای عالی سیاستگذاری در تصمیمات شورای هماهنگی به شورای دست دو تبدیل شد و بیشتر اعضای شورای عالی با طرح بازسازی شورای عالی سعی کردند تا به دلیل پیروزی‌های انتخاباتی این دو شورا در انتخابات مجلس، شورای شهر و ریاست‌جمهوری به‌عنوان تنها مرجع اعلام مواضع و تصمیم‌گیری جریان اصلاحات شناخته شوند. هرچند اعضای شورای هماهنگی در ابتدای امر با صدور بیانیه و اعلام مواضع حزبی و گروهی خود با آن مخالفت کردند ولی در ادامه راه به شورای عالی سیاستگذاری نزدیک و بیشتر آنها با این شورا همراه شدند. موضوعی که روز گذشته با طرح مساله نپذیرفتن حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای مبنی‌بر ریاست شورای عالی به تقویت آنکه این شورا به شورای دست دوم این جریان بدل شده را در ذهن‌ها تبادر کرده است.

این خبر در ابتدا از سوی حبیبی، عضو حزب مردم‌سالاری مطرح شد. آرش حبیبی با اعلام خبر انصراف سیدهادی خامنه‌ای از ریاست دوره‌ای این شورا گفت: «دیروز که اولین جلسه دور جدید شورای هماهنگی برگزار شد آقای هادی خامنه‌ای در این جلسه حضور نیافت و به جای وی، حمید قزوینی به‌عنوان نماینده مجمع نیروهای خط امام(ره) در جلسه حضور یافت. افرادی در حال رایزنی با آقای خامنه‌ای برای بازگشت به ریاست این جبهه هستند ولی اگر ایشان این ریاست را نپذیرد حزب اسلامی کار به دبیرکلی حسین کمالی، رئیس شورای هماهنگی خواهد شد.»

 در راستای پیگیری علت انصراف هادی خامنه‌ای از پذیرش ریاست شورای هماهنگی حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تکذیب این خبر گفت: «انصراف هادی خامنه‌ای از پذیرش ریاست شورای هماهنگی یک شایعه است و هنوز معلوم نیست که ایشان انصراف داده باشد بلکه هفته آینده معلوم می‌شود. در جلسه آینده قرار است حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات شود که هنوز زمان آن فرا نرسیده است که بخواهیم پیشاپیش بگوییم انصراف داده یا کناره‌گیری کرده است.»

سخنان ضدونقیض حبیبی و حسین کمالی به‌عنوان دو عضوی که در جلسه اخیر شورای هماهنگی شرکت کردند ما را بر این داشت تا با سخنگوی مجمع نیروهای خط امام(ره) که به گفته حبیبی به نمایندگی حجت‌الاسلام خامنه‌ای در جلسه حضور داشت گفت‌وگو کنیم.

حمید قزوینی با تکذیب سخنان کمالی مبنی‌بر عدم انصراف هادی خامنه‌ای به «فرهیختگان» گفت: «ریاست شورای هماهنگی نوبتی است و نوبت به مجموعه نیروهای خط امام(ره) رسیده است و ما از دوستان خواستیم که این نوبت را به گروه بعدی واگذار کنند.»

اصرار دوستان بر ماندن هادی خامنه‌ای به‌عنوان ریاست این شورا نکته بعدی بود که سخنگوی مجمع نیروهای خط امام به آن اشاره کرد و افزود: «دوستان و دیگر اعضا بنا دارند با سیدهادی خامنه‌ای درباره پذیرفتن ریاست دوره‌ای این شورا صحبت کنند تا وی مجاب به پذیرش ریاست شود ولی هنوز موضوع به‌طور قطعی روشن نشده است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناراحتی‌ای بین هادی خامنه‌ای و اعضای شورای هماهنگی پیش آمده است، از خبرنگار ما خواست وارد جزئیات نشود.

سخنگوی مجمع در ادامه مصاحبه خود سعی کرد تکمله‌ای بر سخنانش بزند و بگوید که نظر انصراف هادی خامنه‌ای تصمیم جمعی اعضای مجمع پیروان خط امام(ره) بوده است.

البته او درخصوص سوال پایانی «فرهیختگان» مبنی‌بر اینکه آیا نپذیرفتن این مسئولیت از سوی مجمع در راستای حضور در شورای عالی سیاستگذاری بوده است نیز پاسخی نگفت.

 

* نویسنده : محمودرضا کریمی روزنامه نگار

نظر شما