شناسهٔ خبر: 21973605 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه:

ائمه جمعه هسته های مشاوره خانواده را تشکیل دهند

خرم آباد- رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: ائمه جمعه هسته های مشاوره خانواده را در دفتر خود و یا در نهادهای دیگر تشکیل دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید رضا تقوی صبح سه شنبه در همایش «مبانی تحکیم خانواده اسلامی» با اشاره به اینکه خانواده در نگاه ادیان یک نهاد مقدس است، بخش قابل توجهی از قوانین و احکام دین اسلام مربوط به خانواده است، اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی بنایی رفیع تر و خیمه ای شکوهمندتر از بنای خانواده نیست.

وی با بیان اینکه ما به تبعیت از رهنمودها و توصیه های رهبران معصوم دینی خود باید به خانواده توجه ویژه ای داشته باشیم، تصریح کرد: شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و معاون فرهنگی شورا زحمت کشیدند و حول محور این عنوان ما را اینجا جمع کرده اند که تشکر می کنم و امیدوارم این بحث ها نتیجه خوبی داشته باشد.

هدایت غریزه جنسی از طریق پیوند مبارک ازدواج

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به کارکرد های خانواده گفت:  اولین کارکرد خانواده تامین غرایز جنسی است، این غریزه از تولد به صورت خاموش در وجود انسان قرار داده شده و در شروع دوران بلوغ این غریزه شکوفا می شود و در ادامه رفتار فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد؛ وقتی انسان به این دوره قدم می گذارد رفتار و گفتارش با دوره قبل خیلی تفاوت می کند.

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه سه راه در برخورد با غریزه جنسی پیشنهاد می شود؛ سرکوب مطلق آن، آزادی مطلق، هدایت غریزه و کنترل آن تصریح کرد: اسلام راه سوم را قبول دارد، که باید این غریزه را مثل سایر غرایز هدایت کرد، نه رهاسازی و نه سرکوب را توصیه می کند بلکه از طریق پیوند ازدواج به اشباع این غریزه می پردازد.

وی دومین کارکرد خانواده را تامین آرامش دانست و افزود: دنیای فعلی امکانات آسایش را برای ما آورده اما آرامش را نمی بینیم، آسایش در ارتباط با خدماتی که ایجاد می شود به وجود می آید اما آرامش یک امر روانی است و ازدواج کارکرد اش هدیه آرامش به زندگی خانوادگی است.

«تامین آرامش» کارکرد ارزشمند خانواده

رئیس شواری سیاست گذاری ائمه جمعه کشور خاطر نشان کرد: در مورد صدیقه طاهره، علی(ع) می فرماید: هرگاه نگاه می کردم به چهره فاطمه غم ها و غصه ها را از فضای دل من می زدود.

حجت الاسلام تقوی یادآور شد: همه این مطالب دارد ما را به این سمت و به سمت کارکرد بسیار ارزشمند ایجاد آرامش خانواده هدایت می کند.

وی با اشاره به اینکه سومین کارکرد خانواده، تداوم نسل است، گفت: خانواده متصدی و متولی تداوم نسل است و نسل ها همه در دامن خانواده به وجود می آیند و تداوم پیدا می کنند.

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه خداوند انسان را با قدرت عاقله مجهز کرده ولی عاطفه و احساس هم دارد، این عواطف انسان چگونه باید ارضا شود؟ ارضای نیازهای عاطفی و احساسی انسان از کارکردهای دیگر خانواده است، تصریح کرد: حفظ دین پنجمین کارکرد خانواده است، یکی از بهترین راه ها برای حفظ دیانت مردم تشکیل مسئله خانواده و ازدواج است.

امروز «ازدواج» اولویت جوانان نیست

وی با تاکید بر اینکه تربیت نسل آینده از دیگر کارکردهای خانواده است، افزود: پیامبر با این مقام و عظمت وقتی جلوی در خانه صدیقه طاهره می رود؛ می ایستد و تعظیم می کند، یعنی این خانه منبع طهارت پاکی و پاکیزگی است؛ ادامه داد: کربلا چرا به این شکل جلوه کرد؟ به برکت خانه فاطمه(س) است، دامن صدیقه طاهره است که حسین را پرورش می دهد، پس کربلا با همه عظمت هایش شعبه ای از خانه فاطمه است.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه امروز خانواده به شدت مورد تهدید است، گفت: جهانی شدن، توسعه، انفجار اطلاعات و حضور اینترنت در زندگی، حاکمیت امواج بر زندگی بشر و ... همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده اما خانواده را بیشتر.

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه توسعه فضای مجازی، سبک زندگی انسان ها را دستخوش تغییر کرده است و تغییر روابط زن و مرد، چگونگی ازدواج، سن ازدواج، اشتغال زنان و ... نمونه هایی از این تاثیر پذیری است، تصریح کرد: از جلوه های عینی چالش ها، گسستگی خانواده است؛ در سال ۹۵ از هر چهار ازدواج یکی منجر به طلاق می شود و در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ بیش از ۱۲ درصد رشد طلاق داشته ایم.

ائمه جمعه آسیب های نهاد خانواده در منطقه خود را شناسایی کنند

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه امروز ازدواج اولویت اساسی جوانان نیست، دلیل اش این است سن ازدواج بالا رفته و بعضی هم زیر بار ازدواج نمی روند، افزود: در رابطه با ازدواج های سفید، آماری وجود دارد در تهران و شهرهای بزرگ که افراد صیغه عقدی ندارند و حاضر نیستند زیر بار تعهد ازدواج بروند و در کنار هم زندگی می کنند، این موضوع در کشور ما مرسوم شده و خانه های یک زن و یک مرد بدون پیمان ازدواج وجود دارد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه دختران و پسران زیر بار مسئولیت مادری و پدری نمی روند، ادامه داد: در کشور مهدکودک های فراوانی داریم؛ آیا این مهدکودک ها می توانند رسالت خانواده را به عهده بگیرند؟

حجت الاسلام تقوی خطاب به ائمه جمعه خاطرنشان کرد: موضوع خانواده و ازدواج را در اولویت خطبه های نماز جمعه قرار دهید، هسته های مشاوره خانواده را تشکیل و تقویت دهید؛ آسیب های نهاد خانواده را در شهر و منطقه خود شناسایی کرده و راه برخورد با آن را پیدا  کنید.

نظر شما