شناسهٔ خبر: 21973511 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان:

۳۰ گونه پرنده شکاری مهاجر در جنوب سیستان و بلوچستان ‌زمستان‌گذرانی می‌کنند

R7843/P1486/S6,65/CT11

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: ۳۰ گونه پرنده شکاری مهاجر در جنوب سیستان و بلوچستان ‌زمستان‌گذرانی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، نیره پورملائی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر سال از اوایل مهرماه مهاجرت پرندگان شکاری به نوار ساحلی و مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود. بررسی آمار و تجربیات سال‌های گذشته نشان می‌دهد حدود 30 گونه پرنده شکاری مهاجر در جنوب استان زندگی و یا زمستان گذرانی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: همزمان با فصل مهاجرت این پرندگان زیبا، افراد سودجو و شکارچیان زنده‌گیری پرنده هم دست به کار شده و برای زنده‌گیری و فروش آنها به کشورهای حوزه خلیج فارس به ساخت کوخه در خورها و مناطق مسطح نوار ساحلی جهت به دام انداختن این پرندگان اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در طول این مدت که حدود 45 روز به طول می‌انجامد که از نیمه مهرماه تا پایان آبان ماه  هر سال است، فعالیت گشت و کنترل مأمورین یگان و کارشناسان محیط طبیعی در طول نوار ساحلی به صورت مستمر انجام می‌شود. سیستان و بلوچستان به دلیل تنوع زیستگاهی و مجاورت با کشورهای پاکستان و افغانستان در مرکز توجه سوء‌استفاده کنندگان برای مقاصد قوش‌بازی و دست‌آموز کردن غیر‌مجاز پرندگان شکاری قرار دارد.

پورملائی خاطرنشان کرد: برخی از گونه‌های پرنده شکاری در استان که مورد توجه شکارچیان برای زنده‌گیری هستند عبارتند از "دلیجه معمولی، دلیجه کوچک، بالابان، بحری و شاهین" که همگی از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض هستند و شکار آنها موجب می‌شود هر سال با تعداد کمتری به زیستگاه اصلی‌شان برگردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: متأسفانه روش‌های زنده‌گیری به نحوی هستند که در اکثر مواقع  منجر به قطع انگشت پرندگان، یا شکستن بال، کور شدن و وارد آمدن آسیب جدی به چشم‌ها و عفونت حاد اجزای حیاتی آنها شده، که این موضوع رهاسازی و بازگشت این پرندگان به طبیعت را با مخاطراتی رو به رو می‌کند و عملاً رهاسازی پرنده باعث تلف شدن آن می‌شود.

وی گفت: پرندگان شکاری در رأس یکی از هرم‌های غذایی چرخه طبیعت قرار دارند و حضور آنها در کنترل حشرات مضر و جوندگان بسیار مؤثر است و حذف آنها باعث اختلال در اکوسیستم‌های طبیعی وابسته به آنها می‎شود.

پورملائی بیان کرد: با توجه به مرز ساحلی گسترده استان که بیش از 540 کیلومتر است  و وجود مرز خشکی با کشورهای پاکستان و افغانستان که از عمده مناطق زنده‌گیری و قاچاق حیات وحش، از جمله پرندگان شکاری محسوب می‌شوند و نیز تعدد مبادی خروجی و اسکله‌ها، همواره سیستان و بلوچستان یکی از معبرهای قاچاق این پرندگان بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال جاری نیز با مکاتبات و رایزنی صورت گرفته با نهادهای مرتبط تلاش شده این اقدامات خلاف قانون به حداقل برسد. خوشبختانه نیروی انتظامی، گمرکات استان، پلیس فرودگاه، مرزبانی و واحدهای گشت دریایی سپاه پاسداران و دریابانی  تعامل و همکاری مناسبی با اداره‌کل حفاظت محیط زیست دارند و با حساسیت پرسنل خدوم این ارگان‌ها در بازدید از گلوگاه‌ها، اسکله‌ها و دیگر مناطق احتمالی تردد قاچاقچیان، ریسک اقدام به تخلف بالاتر رفته است.

وی افزود: با افزایش میزان جرائم ضرر و زیان به حیات وحش از 2 سال گذشته، جریمه زنده‌گیری و صید یک بهله دلیجه به 20 میلیون تومان و جریمه زنده‌گیری و صید هر بهله شاهین، بحری و بالابان به 60 میلیون تومان افزایش یافت که متخلفان علاوه بر پرداخت جرائم، محکوم‌ به جرائم کیفری و پیگرد قانونی نیز می‌شوند.

پورملائی خاطر نشان کرد: در چند روز اخیر نیز مأموران یگان  محیط زیست استان نسبت به تخریب 18 باب کوخه، جمع‌آوری 22 رشته تور زنده‌گیری و سایر ادوات شکار و صید در حوزه نوار ساحلی جنوب استان اقدام کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما