شناسهٔ خبر: 21973483 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون مرکز مطالعات افغانستان در گفت‌وگو با فارس:

برخورد مغرضانه «ترامپ» با برجام به دلیل شکست مزدوران واشنگتن در سوریه است

معاون رئیس مرکز مطالعات افغانستان در تاجیکستان، برخورد ترامپ با برجام را سیاسی دانست و بر افزایش نگرانی متحدان واشنگتن در منطقه از شکست تروریست‌ها در سوریه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

«رحمت الله عبدالله اف» معاون رئیس مرکز مطالعات افغانستان و منطقه در تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه در خصوص بیانیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفت: برخورد ترامپ با برجام سیاسی است.

وی ادامه داد: صحبت‌های ترامپ در خصوص برجام غیر منتظره نبود و این انتظار وجود داشت که آمریکا علیه این توافق بین‌المللی موضع‌گیری کند.

عبدالله اف گفت: قبل از اینکه به دلایل این اقدام ترامپ پرداخته شود می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که برجام یکی از دستاوردهای مهم جامعه جهانی در سال‌های اخیر است و بیش از اینکه این موضوع به طور خاص به جمهوری اسلامی ایران و اهداف استفاده از انرژی هسته‌ای بازگردد، برجام چارچوبی مطلوب و منطقی برای استفاده صلح آمیز سایر کشورها از انرژی هسته‌ای را فراهم کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه ادامه داد: آمریکا از سرسخت‌ترین مخالفان برنامه هسته‌ای ایران بود و در مذاکرات نیز حداکثر تلاش خود را به خرج داد تا محدودیت‌های فراوانی بر ایران اعمال شود.

وی  افزود: امضای برجام نتیجه 12 سال مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران می‌باشد و امروز تحت سوال قرار دادن آن به معنای تحت سوال قرار دادن فعالیت و صلاحیت اتحادیه اروپا و گروه 5+1 و همچنین سایر نهادها و سازمان‌ها از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

عبدالله اف با بیان اینکه مخالفت واشنگتن با برجام به معنای مخالفت با جامعه جهانی است، اظهار داشت: طرف‌های مذاکره کننده ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای همگی کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای می‌باشند، آنها جدی ترین ناظران بر موضوع ساخت و دسترسی کشورها به سلاح‌های هسته‌ای بوده و ضمن مذاکرات با ایران نیز حداکثر توان و ظرفیت‌های اطلاعاتی و فنی خود را به کار بردند تا نسبت به صلح آمیز بودن اقدامات «تهران» اطمینان پیدا کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: به عبارت دیگر صدها نهاد و مؤسسه تخصصی این کشورها از تیم‌های مذاکره کننده خود حمایت کردند تا در سند نهایی هیچ نقضی راه نیابد اما امروز رئیس جمهور آمریکا اینگونه صحبت می‌کند که گویا انعقاد برجام عجولانه صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: در تهیه متن توافق نهایی و مبانی فنی اجرایی شدن آن کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که نهاد تخصصی سازمان ملل متحد می باشند، مشارکت کردند و همواره از تأسیسات مورد نظر خود در ایران بازرسی کردند یعنی از نظر فنی هیچ بهانه‌ای برای شک و تردید کشورها و سازمان‌های مذاکره کننده نسبت به اقدامات ایران باقی نمانده بود.

عبدالله اف تصریح کرد: اگر موردی وجود می‌داشت به هیچ وجه آمریکا و کشورهای غربی با امضای برجام موافقت نمی‌کردند، دیگر اینکه طی بیش از 2  سالی که از امضای برجام می‌گذرد هیچ موردی از نقض برجام توسط ایران به ثبت نرسیده که این موضوع را دیروز و امروز مقامات عالی و رسمی کشورهای غربی و اروپایی تائید کردند و گفتند که ترامپ حق ندارد به صورت یکجانبه اقدام به لغو برجام کند.

معاون رئیس مرکز مطالعات افغانستان و منطقه با تأکید بر این نکته که برجام توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تائید شده، اظهار داشت: در یکی از بندهای برجام به صراحت گفته شده که که هیچ یک از طرف‌ها به صورت یکجانبه حق خروج از این توافق را ندارند که از این نظر بیانیه ترامپ در مغایرت با سندی قرار گرفته است که در زیر آن امضای وزیر خارجه آمریکا وجود دارد.

عبدالله در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با فارس، نگرانی‌های ترامپ را نه به برنامه هسته‌ای ایران بلکه با تغییر وضعیت در خاورمیانه مرتبط دانست و بیان کرد: بسیار روشن است که تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی خاورمیانه و به خصوص تضعیف و شکست گروه‌های تروریستی در سوریه منجر به تقویت جایگاه دولت «بشار اسد» و در کل جبهه مقاومت خواهد شد که از این موضوع هم واشنگتن و هم متحدانش در خاورمیانه و خلیج فارس بسیار ناراحتند و می‌خواهند از هر طریقی که شده دست به اقدامات به اصطلاح تلافی جویانه بزنند که طرح موضوع برجام یکی از آنها است.

 انتهای پیام/ح

نظر شما