شناسهٔ خبر: 21968833 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

ولایتی:

اقتدار امروز مدیون ابداعات راهبردی رهبر انقلاب است

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: ایران در طی چند صد سال گذشته هیچگاه به اقتدار امروز نبوده و بخش مهمی از این مساله حاصل رهبری آقا و امام(ره) و حمایت مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش زعیم ذوفنون که شامگاه دوشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران برگزار شد، گفت: در زمان رهبری رهبر معظم انقلاب از بعد  نیمه او سلسله صفویه چنین اقتداری ایران نداشته است، پایه این کار از سوی امام(ره) بوده و پس از 11 سال رهبری امام خمینی(ره) و 29 سال رهبری آقا را شاهد هستیم.

وی افزود: امروز با استشهاد از گفته های دوستان و غیر دوستان جمهوری اسلامی مقتدرترین کشور در کل منطقه و تاثیرگذارترین در کشورهای دنیاست که این معلول برخی از سیاست هایی است که  انجام شده و به فرموده رهبری 50 درصد کار دولت مربوط به خارج از کشور بخش بزرگی از این مساله به سیاست خارجی بر می گردد.

ولایتی ادامه داد: در سیاسیت خارجی ایشان راهبری دارند. رهبری در زمان مبارزات ترجمه هایی از  کتاب سید قطب دارند که وی نوعی بین الملل اسلامی را تبلیغ می کرد و  نفس اقدام به این ترجمه جهان بینی رهبری را نشان می دهد.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کتاب نقش مسلمانان در آزادی هند که تالیف ایشان است، اظهار داشت: پس از انقلاب رهبری دیدگاه هایی داشتند که همان ها بطور کلی مطرح شده و ما به آن سمت می رویم، تقویت استقلال کشور، یعنی تبلور شعار نه شرقی و نه غربی.

وی ادامه داد: امروز شوروی وجود ندارد و تبلور این شعار کلمه استقلال است، حفظ استقلال کشور پس از 200 سال ایجاد شده است، ایران مستعمره نبود ولی تحت نفوذ بوده است، یکی از آرمان های مردم در زمان مشروطه استقلال بوده است.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: نگاه به شرق اختصاصا از سوی رهبری مطرح شد و امروز به سمت آن میرویم.دیدگاه غرب گرایانه از جنگ جهانی اول به بعد در ایران رشد کرد حتی بسیاری از روشنفکران ما تصور می کردند باید تماما غربی شویم که تقی زاده این بیان را داشت. اینکه به تدریج این فرهنگ در ایران جا افتاد به طوری که فردی به نام آل احمد با اثر خویش با این موضوع مبارزه کرد با نام کتاب «غرب زدگی» که اثر وی است.

وی افزود: این اثر هنوز نیز در میان ما است، نگاه به شرق مخصوص رهبری است. در حوزه تسلیحاتی در ضمن حفظ استقلال تسلیحات ایران متعادل شد و در ابتدای رهبری شاهد انعقاد قراردادهایی با  روسیه بودیم. رهبری به چین سفرکردند و توصیه داشتند که ارتباط اقتصادی باید حفظ شود. در دوره تحریم در سال 1394 که هنوز تحریم ها بود که کماکان وجود دارد میزان مبادلات با چین 52 میلیارد دلار بود، رابطه با هند پاکستان و شرق دور در دستور کار قرار دارد.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: توجه به منطقه به اهداف مختلف، به طور مثال خطوط دفاعی را به جای اینکه در داخل بگذاریم به بیرون ببریم، تصور کنید زمانی داعش تا 20 کیلومتری مرز ایران آمده بود، رهبر سلفی های عراق یک بیانیه داد مبنی براینکه هدف اصلی ما رفتن به ایران و از بین بردن این عامل ایجاد کننده خط مقاومت در منطقه است.

وی ادامه داد: اینکه اگر بخواهیم از خود دفاع کنیم باید سنگرهای خود را خارج از مرزهایمان بگذاریم نظر رهبری است. آمریکایی ها مدعی هستند در خلیج فارس از امنیت ملی خود دفاع می کنند و ناوگان 5 خود را در بحرین قرار دادند. باید در حیات خلوت اسراییل باشیم که هستیم، به فلسطینی ها و حزب ها کمک می کنیم. رییس رژیم صهیونیستی  به اروپایی ها گفته بود اگر ما بخواهیم به ایران حمله کنیم حزب الله خاک ما با به توبره می کشد و شما کاری کنید.

ولایتی، گفت: با بازپسگیری کرکوک کمر این اقدام بارزانی شکسته شد و اصل قضیه کرکوک بود و 90 درصد نفت قاچاق که بدون اجازه دولت صادر شده و بیش از 70 درصد نفت مصرفی اسراییل از آنجا بود متوقف شد.
وی افزود: سابقه ندارد از 100 سال پیش که مقدمه اشغال فلسطین فراهم شد یک مجموعه مسلمانی به این صراحت پرچم اسراییل را بالا ببرند، بیشتر مردم کُرد از کشور خود دفاع کردند و امروز 90 درصد کار رفراندوم با غیرتی که دولت و ارتش و حشد الشعبی نشان دادند از بین رفت و ایران وظیفه دارد به هم پیمانان خود کمک کند، اگر این موضوع انجام می گرفت فردا اسراییل همسایه ما می شد.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: آنهایی که نادانسته یا مغرضانه می گویند ما در آنجا چه می خواهیم بدانند این در سایه اقدام درست سیاست خارجی محقق نمی شد. در زمان رهبری رهبر معظم انقلاب فروپاشی شوری  را شاهد بودیم، حمله عراق به کویت و حمله آمریکا به عراق را دیدیم ایشان با درایت تمام طوری هدایت داشتند که شمال کشور به خطر نیافتد و نوع دیپلماسی که ما بکار بردیم دریای خزر باقی ماند و کار انجام شد.

وی افزود:  18ساعت بعد از حمله عراق به کویت این اقدام از سوی ایران محکوم شد، از آنجایی که امریکایی ها به عراق حمله کردند، در مجلس سوم تعداد بی توجهی بودند که بیان داشتند ما و صدام متحد شویم به جنگ آمریکایی ها برویم، خواسته ای از این غیرعاقلانه تر برای انهدام ایران نبود و بنده این کار را خلاف امنیت ملی دانستم و با هدایت رهبری مقابل این اقدام گرفته شد.
وی افزود: پاکستان به نحوی است که آمریکایی ها هروقت می خواهند آنجا را بمباران می کنند، رهبری یک جزیره آرامش ایجاد کردند که جز در تدابیری که بخشی از آن در سیاست خارجی است محقق نمی شود.
ولایت، گفت: امریکایی ها می خواهند عراق و سوریه را تجزیه کنند و اگر این موتور روشن شود وضعیت گسترش می یابد و منطقه از بین می رود.

وی ادامه داد: این ترامپ که این چنین مزخرفاتی گفته و یک رجاله سیاسی دوره گرد «رییس اسرایییل» و آن یکی عربستان به او تبریک گفتند، البته اروپایی ها گفتند برجام سرجایش است اما ایران به نظر امریکایی ها توجه کند و نفوذ خود را در منطقه گسترش ندهد. آنها می خواهند بدون حضور ایران منطقه را به اشوب بکشند  و مانند لیبی کنند و جمهوری اسلامی چنین اجازه ای نخواهد داد.

ولایتی اظهار داشت: ایران در طی چند صد سال گذشته هیچگاه به اقتدار امروز نبوده و بخش مهمی از آن محصول رهبری اقا و امام(ره) و حمایت مردم است و در این میان نقش رهبری در ابداعات راهبری در سیاست خارجی برجسته است./811/ ۲۰۱/ص

نظر شما