شناسهٔ خبر: 21968650 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

محمد طالاری، سید حمید خدادادحسینی، اسداله کردنائیج، عادل آذر ‏

مفهوم‌پردازی "پرتفولیوی دوسوتوان" در شرکت‌های هلدینگ

هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی جدید و کاربردی جهت مدیریت پرتفولیو در شرکت­ های هلدینگ ایرانی است.

صاحب‌خبر -

چکیده:  

شرکت ها در مسیر رشد خود به روش های مختلفی فعالیت هایشان را متنوع می­کنند و وارد کسب و کارهای جدیدی می شوند. سوال مهمی که این گونه شرکت ها همواره با آن مواجه اند این است که چه چیزی یک پرتفولیوی مناسب را برای شرکت های هلدینگ شکل می دهد؟ در راستای پاسخ به این مسئله مدل های مختلفی توسط محققان و شرکت های مشاوره ارائه شده است اما نقدهای بسیاری نیز به آنها وارد است. با وجود انتقاد زیاد به ابزارها و مدل­های موجود تاکنون مطالعات نظری جامع و مانعی در این حوزه انجام نشده است و خلا وجود الگویی معتبر و علمی در این حوزه شدیدا احساس می شود. در این راستا هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی جدید و کاربردی جهت مدیریت پرتفولیو در شرکت­ های هلدینگ ایرانی است. رویکرد تحقیق استقرایی و روش آن کیفی است و برای نظریه پردازی از راهبرد نظریه ­پردازی داده­ بنیاد کلاسیک استفاده شده است. داده ها با استفاده از روش مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 22 مدیر و خبره از 13 سازمان و هلدینگ مختلف جمع آوری شده است. یافته­ های تحقیق منجر به  مفهوم سازی "پرتفولیوی دوسوتوان" به عنوان پدیده ­ای نوظهور در سطح شرکت­ های هلدینگ شد. براساس این مفهوم شرکت های هلدینگ با ایجاد پرتفولیویی متوازن و متناسب از قابلیت های بهره برداری و کاوش که در دل کسب و کارهایش جای دارند، می تواند به صورت موثر پرتفوی خود را مدیریت کند.

واژه‌های کلیدی: مدیریت پرتفولیوی شرکت، پرتفولیوی دوسوتوان، توازن و تناسب، قابلیت کاوش، قابلیت بهره برداری.

نویسندگان:

محمد طالاری، سید حمید خدادادحسینی، اسداله کردنائیج، عادل آذر

دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی – جلد 2، شماره 9، بهار و تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما