شناسهٔ خبر: 21967468 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

پرچم عراق در کرکوک برافراشته شد

عقب‌نشینی اربیل در رویارویی نظامی با بغداد

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل- مانیا شوبیری: بعد از برگزاری همه پرسی بحث برانگیز اقلیم کردستان عراق، دو روز گذشته کرکوک ساعات پرتنشی را پشت سر گذاشت. علی‌لارغم اینکه «حیدر العبادی» به ساکنان کرکوک اطمینان داده بود که بر حفظ سلامت مردمانمان در کردستان و کرکوک تاکید داریم، اما به دلیل بحران به وجود آمده و درگیری‌ها موج گسترده مهاجرت‌ها در این استان شکل گرفت.
به گزارش النشره، «علی مهدی»، عضو شورای استان‌داری کرکوک و سخنگوی جبهه ترکمان‌های عراق با بیان این مطلب، تصریح کرد که ۶۰ درصد از ساکنان کرکوک به دو استان سلیمانیه و اربیل در اقلیم کردستان رفته‌اند. آوارگان این استان از قومیت‌های مختلف بودند اما بیشتر آنها را کرد زبانان تشکیل داده بودند.
رئیس اقلیم کردستان عراق در اولین واکنش رسمی پس از درگیری‌های صورت گرفته در کرکوک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، پیش‌روی‌های حشد شعبی در کرکوک به دلیل خیانت برخی از پیشمرگ‌ها محقق شده است. بارزانی معتقد بود که  حمله نیروهای عراقی و حشد شعبی انتقام از مردم کردستان است که خواهان آزادی هستند، انتقامی از اهالی کرکوک که همواره مواضعی شجاعانه در قبال مسائل کردها داشته‌اند. وی تاکید داشت که در این اقدام برخی مسوولان حزب اتحادیه میهنی نیز در توطئه علیه مردم کردستان شرکت داشتند و خیانتی بزرگ و تاریخی علیه مردم کردستان مرتکب شده‌اند. این مسوولان دستور دادند پیشمرگ‌ها مواضع حساس در کرکوک را ترک کنند تا نیروهای حشد شعبی بر این مواضع سیطره یابند.
بارزانی مدعی شده است که تجاوز حشد شعبی و نیروهای عراقی با سلاح ائتلاف بین‌المللی و زره پوش‌های آمریکایی که در اختیار ارتش عراق و حشد شعبی گذاشته شده، انجام می‌گیرد در حالی که به نیروهای پیشمرگ برای مقابله با داعش چنین سلاحی داده نشده است.
کرکوک تحت کنترل نیروهای عراق
در نهایت عصر روز گذشته نیروهای عراقی شهر کرکوک را به صورت کامل تحت کنترل خود درآوردند. به گزارش اسکای نیوز نیروهای عراقی ساختمان استانداری کرکوک را بدون مقاومت پیشمرگ‌ها تحت کنترل خود درآوردند. 
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز گذشته دستور داد که پرچم عراق در کرکوک و مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان عراق برافراشته شود.
نیروهای عراقی بعد از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از مواضع خود در طوزخورماتو در مرزهای کرکوک پرچم‌های کردستان عراق را پایین کشیده و در این مواضع مستقر شدند. 
در ادامه اتفاق روز گذشته کرکوک یک فرمانده ارتش عراق اعلام کرد، کردها موافقت کرده‌اند تمامی تاسیسات نفتی و گازی شمال عراق را به نیروهای عراقی تحویل دهند. به گزارش سومریه نیوز، یک فرمانده ارتش عراق اعلام کرد، کردها با تحویل کامل تاسیسات نفتی و گازی به نیروهای عراقی موافقت کرده‌اند. یک مقام وزارت نفت عراق گفت: کردها موافقت کرده‌اند از درگیری‌ها در نزدیکی تاسیسات نفتی کرکوک اجتناب کنند.
از سوی دیگر رکت نفت شمال کرکوک نیز اعلام کرد که دستوراتی را از سوی مقامات کرد مبنی بر توقف تولید نفت در کرکوک دریافت کرده است. به گزارش اسکای نیوز، شرکت نفت شمال کرکوک تاکید کرد که مسؤولان کرد بنا به دلایل امنیتی به این شرکت دستور داده‌اند که تولید نفت در کرکوک را متوقف کند. شرکت نفت شمال همچنین اعلام کرد: ما با دولت مرکزی برای ورود نیروهای ارتش هماهنگی می‌کنیم تا مانع از مدیریت تاسیسات نفت توسط کردها در کرکوک شویم. در همین حال، وزیر نفت عراق از کردها خواست تا اقدامی نکنند که به توقف انتقال نفت کرکوک منجر شود.
یک عرب سرپرست استانداری کرکوک
پارلمان عراق در تاریخ چهاردهم سپتامبر ۲۰۱۷ به برکناری نجم الدین کریم، استاندار کرد کرکوک از سمتش رای داد. روز گذشته «جاسم محمد جعفر»، از نمایندگان پارلمان عراق اعلام کرد که «راکان الجبوری»، معاون استاندار کرکوک تا زمانی که استاندار جدید برای کرکوک انتخاب نشده، مسؤولیت رسیدگی به امور این استان را بر عهده دارد. برای اولین بار یک عرب وظایف استانداری کرکوک را برعهده می‌گیرد.
به گزارش سومریه نیوز، جاسم محمد جعفر، از نمایندگان پارلمان عراق گفته است که این امر طبق قانون شوراهای استان‌ها انجام شده است. 
جعفر اعلام کرده است که طبق قانون شوراهای استان‌ها راکان الجبوری، معاون استاندار کرکوک به جای نجم‌الدین کریم، استاندار برکنار شده مسؤولیت مدیریت امور استان را بر عهده گرفت و تا زمانی که براساس شرایط و آنچه که بغداد آن را مناسب بداند، استانداری جدید از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق انتخاب شود و یا  کنترل استان به حاکمی نظامی سپرده شود، وضعیت همین‌گونه خواهد بود. نجم‌الدین کریم ساکنان کرکوک را به اقدام علیه ارتش عراق تحریک کرده بود.
بستن حریم هوایی ترکیه
خبرگزاری آناتولی ترکیه از تصمیم دولت این کشور برای بستن حریم هوایی خود در مقابل اقلیم کردستان عراق خبر داد. 
به گزارش آناتولی بنا به توصیه شورای امنیت ملی ترکیه، دولت این کشور تصمیم گرفت حریم هوایی خود را در مقابل اقلیم کردستان عراق ببندد.
 در همین حال، شبکه العربیه در خبری فوری گزارش داد که ترکیه تحویل گذرگاه الخابور در مرز با کردستان را به دولت عراق آغاز کرده است. آنکارا همچنین با بستن گذرگاه ابراهیم الخلیل موافقت کرد. 

نظر شما