شناسهٔ خبر: 21966056 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدعیان اصلاح‌طلبی سهم‌خواهی خود را به پای ملت نوشتند!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی-
در حالی که پس از اظهارات ضد ایرانی ترامپ و اعلام راهبرد جدید آمریکا علیه برجام، تقریبا همه مسئولان دولتی و حتی نمایندگان حامی دولت هم بر غیر قابل مذاکره بودن برجام تاکید و انجام هرگونه مذاکره مجددی چه درباره برجام چه درباره سایر مسائل دیگر را با قطعیت رد کرده‌اند. روزنامه زنجیره‌ای بهار در اقدامی عجیب خواستار جدیت دولت و عدم مظلوم‌نمایی در مذاکرات آتی شد.
این روزنامه زنجیره‌ای در یادداشتی با عنوان «اولین بار تاریخی» در شرایطی که پیش از این هدف اصلی و روشن از مذاکرات و توافق هسته‌ای از سوی دولت و عقبه رسانه‌ای آن همواره رفع تحریمها و چرخیدن چرخ معیشت مردم و گشایش اقتصادی عنوان می‌شد، نوشت:  «تمام نشانه‌ها از این حکایت می‌کند که این برای اولین بار در تاریخ هژمونی آمریکاست که نتوانسته جهان را بر علیه هدف مورد نظرش متحد کند، نه تنها نتوانسته بلکه امروز در نقطه مقابل با جهان و متحدانش ایستاده،... این اولین بار در تاریخ پس از انقلاب اسلامی است که صدای حقانیت ایران شنیده شد، حقانیت و مظلومیت ایران در دفاع مقدس در میان عربده‌های آمریکایی گم شد، حقانیت ایران در حق هسته‌ای و تمام فناوری‌ها در همهمه محور شرارت خواندن ایران و قطعنامه‌های پسینی گم شد، این اولین همراهی جامعه جهانی با ایران را، این پیروزی دیپلماتیک و گفتمان ایرانی را فارغ از تمام کم و کاستی‌هایش باید ارج نهاد،».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه بدون اشاره به فرجام وعده‌های رنگارنگ و عجیب و غریب برجامی که پیشتر این روزنامه‌های زنجیره‌ای در کنار دولتی‌ها مردم را به آن امید داده بودند نوشت: «سیاست‌های جمهوری اسلامی باید بر منوالی قرار بگیرد که «این ‌اولین‌بار» به طور دائمی تکرار شود و جهان و منطقه با سیاست‌های ایران همراهی‌های بیشتری داشته باشند تا بتوان کاستی‌ها را جبران کرد،... مذاکرات آتی برای چگونگی اجرای برجام باید مذاکراتی در قالب جدیت و به دور از مظلوم‌نمایی باشد، ایران نیازمند دست نوازش متعاهدین در برجام نیست.»

اصلاح‌طلبان پشت در پاستور!
روزنامه آفتاب یزد در مصاحبه‌ای با سخنگوی حزب اعتماد ملی به حاشیه‌های بسیاری پرداخته که این روزها گرد اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌گردد. این روزنامه زنجیره‌ای مصاحبه مذکور را با عنوان «روحانی، اصلاح‌طلبان را پشت درب پاستور نگه داشت» منتشر کرده است. گویا مدعیان اصلاح‌طلبی تنها به این راضی می‌شوند که تمام مناصب را در اختیار بگیرند!
در ابتدای این گفتگو مصاحبه‌کننده پرسیده است: «پیشتر آقای منتجب‌نیا در مصاحبه‌ای پیرامون شورایعالی سیاستگذاری انتقادات جدی به آن وارد کردند و از این شورا به نام یک راه و روش دیکتاتوری سخن گفتند...» و در پاسخ به آن سخنگوی این حزب موسوم به اصلاح‌طلب گفته است: «نظراتی که آقای منتجب‌نیا یا هر منتقد دیگری نسبت به شورایعالی سیاستگذاری داشته باشند محترم است و اختلاف نیز در بین همه احزاب وجود دارد... [ولی] رای اکثریت اعضا، مواضع آن حزب را تعیین می‌کند.»

اعتدالگرایان انحصارطلب هستند
وی سپس در مورد مواضع عارف برای عدم ائتلاف با حامیان دولت گفت: «درباره بحث ائتلاف با اعتدالیون جناح راست و همراه با دولت، به همان شکل که آقای عارف گفتند! عمل می‌کنیم ما حتما در انتخابات آتی ائتلافی خارج از اصولگرایان اعتدالی خواهیم داشت و با توجه به انحصارطلبی که جریان اعتدالیون در گزینش و چیدمان دولت داشتند مجلس 98 و چشم‌انداز ریاست جمهوری 1400، آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل را به هم خواهد ریخت و اصلاح‌طلبان آرایش جدیدی اتخاذ می‌کنند.»
در ادامه این مصاحبه از او سؤال شده است که «یکی از اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه هم مدعی شده رای اصلاح‌طلبان به روحانی فقط 500 هزار رای بوده است.»
این مدعی اصلاح‌طلبی در پاسخ افراد دولت را «فرصت‌طلب» معرفی کرده و گفته است: «این فرد یا در خلاء زندگی می‌کند یا واقعیت‌ها را نمی‌بیند... من می‌توانم به جرات بگویم که اعتدالیون در این انتخابات فرصت‌طلب بوده و دولت را مصادره به مطلوب کرده‌اند.»

ما سهم ملت را خواستیم!
مصاحبه‌کننده سپس از او می‌پرسد که «یعنی شما شخص آقای روحانی را در بدپیمانی‌ها‌ نسبت به اصلاح‌طلبان مقصر نمی‌دانید و تنها اعتدالیون را عامل آن بدعهدی‌ها‌ تلقی می‌کنید؟»
سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ گفته است: « آقای روحانی نیز تا حدودی مقصر بودند. آقای روحانی از این جهت مقصر است که با ما اصلاح‌طلبان مشورت نکرد. این موضوع در عرف سیاسیون رفتار غیر اخلاقی است. واقعیت این است که آقای روحانی بدون مشورت با اصلاح‌طلبان که عامل اصلی پیروزی ایشان بودند، عمل کرده و اصلاح‌طلبان از این موضوع ناخرسندند. آقای روحانی باید اصلاح‌طلبان را به مشورت می‌گرفت و سهم مشارکت آنان در قدرت اجرایی کشور را لحاظ می‌کرد.»
اما نکته جالب توجه این است که او در ادامه سهم‌خواهی که خاصه از جانب حزب ایشان سر داده می‌شد را به پای ملت نوشته و گفته است: «ما صرفا به دنبال سهم‌خواهی خود نیستیم بلکه سهم ملت را می‌خواستیم!»

انکار سهم‌خواهی
رویه بیجا و ناپسند مدعیان اصلاحات در سهم‌خواهی از روحانی در زمان چینش کابینه تا آنجا رفت که برخی منابع خبری از خروج قهرگونه اسحاق جهانگیری از دولت در اعتراض به نحوه انتخاب کابینه خبر دادند و محمد علی ابطحی مشاور رئیس‌دولت اصلاحات نیز در حساب کاربری خود در توئیتر روحانی را تهدید کرد که کابینه اگر آن طور که آنها می‌خواهند نباشد پشت او را خالی می‌کنند! اما اکنون که این طیف در حد اعلا به سهم خود رسیدند، یکی از مدعیان اصلاح‌طلبی این شیوه ناشایست را رد کرده است!
روزنامه ایران دیروز گفت‌وگویی را با احمد شیرزاد، از مدعیان اصلاحات و نماینده افراطی مجلس ششم منتشر کرد. وی در این گفت‌وگو مدعی شد: «رابطه اصلاح‌طلبان با ایشان(روحانی) رابطه حمایتگری بوده است، رابطه‌ای بسیار جدی تا جایی که تقریبا در همه ستادهای آقای روحانی جوانان اصلاح‌طلب بودند که بدون هیچ چشمداشت و با تمام وجود برای ایشان کار کردند.»
شیرزاد یادش نرفته که پیش از این تأکید کرده بود پيروزي روحاني معجزه او نبوده و ما درويشانه و کريمانه بدون گرفتن سهم کنار نمي‌رويم!
وی چندی پیش در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار گفته بود: «آنچه که در انتخابات امسال اتفاق افتاد، اينطور نبود که يک فرد به تنهايي به صحنه آمده و توانسته باشد معجزه صورت دهد. مجموعه‌اي از مطالبات اجتماعي و گرايشات سياسي اين موضوع را به نتيجه رساندند و طبيعي است که همه آنها بايد در استفاده از آنچه که اتفاق افتاده و مديريت بعدي کشور نقش داشته باشند.» وي همچنین افزوده بود: «همه اينها در کنار حفظ اخلاقيات و روابط سالم بين نيروهاي سياسي است. اينکه رئيس جمهور به جهت مطالبات ناحق تحت فشار غيرمنطقي قرار نگيرد. اما اين بدان معنا نيست که ما درويشانه و کريمانه کنار برويم و بگوييم ما هيچ کاره هستيم. اينطور نيست. طبيعي است که اصلاح‌طلبان در اين حرکت نقش داشتند و در ادامه آن هم بايد نقش داشته باشند.»
البته شیرزاد از اعضاي فراکسيون مشارکت در مجلس ششم، همان کسي است که مدعي شد درباره فناوري هسته اي 19 سال به دنيا دروغ گفته‌ايم و حالا دم خروس بيرون افتاده است. کروبي رئيس مجلس ششم اين سخنان را بازگويي ادبيات راديو اسرائيل توصيف کرد.

حتی اگر با مشت روی میز بزنند!
روزنامه شرق در یادداشتی به اظهارات اخیر ترامپ پرداخته و تاکید کرد حتی اگر با مشت روی میز بزنند ما باید همان راه سابق را برویم!
در بخشی از این یادداشت آمده است : «حتی اگر طرف آماده باشد که با مشت بزند روز میز. حریف هم فلان شیخ که رؤیای امیری سرزمین‌های اسلامی را دارد و فلان پاشا که خواب امپراتوری عثمانی را می‌بیند، نیست. خود همانی است که با بازو و گردن کلفت و رد خطی بر صورت، تا حال حامی بازیگرانش در منطقه بود؛ از کنار رینگ کشتی کج پرتاب شده به عرصه شطرنج سیاست.»
در ادامه این نوشتار آمده است: «ما یک بار هم یکی، دو سال قبل، به فراست و کیاست شطرنج‌بازانمان اعتماد کردیم و به بازی فرستادیمشان و آنها نصف دنیا را با ما همراه کردند، چنان که هنوز سه کشوری که روابط چندان دوستانه‌ای با ما ندارند، نامه می‌نویسند به ينگه دنیا و از عقوبت زیر میز بازی ‌زدن، پرهیزش می‌دهند. شطرنج قبلی را ... نیک می‌دانیم که با یک دست شطرنج‌بازانمان برده‌ایم و از همین بايد آموخته باشیم که برگ برنده‌ای به پشتوانه قدرت و توانمان در حوزه‌‌های غیردیپلماتیک اگر داریم -‌که داریم- باید بگذاریم برای بعد از شطرنج. الان زمان بازی با مهره‌های سیاه و سفید است و ما نشان داده‌ایم بازیگرانی داریم که بلدند از این بازی پیروز بیرون بیایند؛ حتی در برابر گوریل‌ها! شطرنج را به فراست شطرنج‌بازانمان واگذار کنیم و پشت‌گرمی آنان باشیم و نه سنگی در راهشان، خدای ناکرده!»
شرق در یادداشتی دیگر هرگونه واکنش قاطعانه به اظهارات و اقدامات رئیس‌جمهور و دولت آمریکا را بر نمی‌تابد و آن را نکوهش کرده و می‌نویسد: « ضروری است از کشورمان صدایی واحد و موضعی یکسان در برابر سیاست جدید آمریکا به گوش جهانیان برسد. در سیاست خارجی سمی مهلک‌تر از چندصدایی و اظهارنظرهای گونا‌گون داخلی در مواجهه با بحران تهدید امنیت ملی وجود ندارد. هرگونه ماجراجویی در گفتار و رفتار در جهت خواست و منافع تندروهای حاکم بر آمریکا و مشوقی برای تداوم سیاست‌های جنگ‌طلبانه آنان و وقوع تحولات خسارت‌بار برای کشور و منطقه خواهد بود. دوم استمرار پایبندی کامل به برجام و پرهیز از هر اقدام و اظهارنظری که شائبه خروج ایران از این توافق بین‌المللی و ان‌پی‌تی را در اذهان جهانی متبادر كند.»
بازی با کلمات واقعیات را عوض نمی‌کند، دولت آمریکا درصدد آن است که برجام را حفظ کند با این تفاوت که محاسن آن برای آمریکا باقی بماند، ایران وعده‌هایش را عملی سازد و طرفین غربی نیز تحریم‌ها را اضافه کرده و به هیچ چیزی متعهد نباشند!از سوی دیگرنویسنده به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که برجام و مذاکرات هسته‌ای در دو سال گذشته چه سودی را عاید ملت ایران کرده است که بایستی علیرغم بدعهدی‌های طرف مقابل همچنان به شیوه گذشته دل ببندیم و از نقض‌های مکرر طرف غربی عبور کنیم؟

توقف ایران هراسی!
روزنامه آرمان در یادداشتی نوشت:«اکنون با رفتار خارج از اصول و قاعده آقای ترامپ استراحتی به ایران‌هراسی داده شده و هرگونه رفتار غیر متعارف و حادی به زیان فردی که آن را انجام می‌دهد تمام خواهد شد. به همین دلیل در این شرایط به وجود‌آمده، ایران نباید پاسخ‌های تندی به ترامپ دهد، چراکه در راستای اهداف وی و گروهش استفاده خواهد شد. اکنون ترامپ با مخالفت‌هایی از سوی کشورهای اروپایی و همچنین روشنفکران و سیاستمداران حزب دموکرات و حتی جمهوریخواه در داخل آمریکا روبه‌روست و ایران باید مانند چند سال گذشته برخوردی معتدل و عاقلانه با این شرایط داشته باشد».ادعای این روزنامه زنجیره‌ای درباره توقف ایران‌هراسی در شرایط فعلی در حالی است که در روزهای اخیر مقامات اروپایی به دفعات علیه ایران موضع‌گیری کرده‌اند. اظهاراتی همچون «برلین آمادگی دارد فشار دیپلماتیک بر ایران را افزایش دهد اما برجام نباید آسیب ببیند. (زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان)»، « انگلیس تلاش می‌کند تا توافق هسته‌ای را حفظ کند اما ایران هم باید به سهم خود عمل کرده و نقش منطقه‌ای اخلالگرانه خود را کاهش دهد. (بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس)»، «با توجه به تحولات وضعیت منطقه و فشار فزاینده‌ای که ایران به منطقه وارد می‌کند و با توجه به فعالیت رو به گسترش ایران در زمینه موشک‌های بالستیک، باید برای محدود کردن فعالیت موشکی ایران و تمدید محدودیت‌های برجام بر غنی‌سازی ایران برای دوران پس از سال 2025، با این کشور گفت‌وگو کرد. (امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه)» و اظهارات گستاخانه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی مبنی بر مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای و توان موشکی کشورمان، تنها بخشی از اظهارات مقامات اروپایی علیه ایران در روزهای اخیر است.
برجام نه تنها تحریم‌ها را لغو نکرد بلکه-همانطور که منتقدان نیز بارها نسبت به آن هشدار داده بودند- به عاملی جهت فشار به ایران تبدیل شد.

نظر شما