شناسهٔ خبر: 21942829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیانیه نشست سران دو حزب کرد عراق/ کردها آماده گفت وگو شدند

اربیل-ایرنا- نشست سران دو حزب کرد عراقی با حضور فواد معصوم رئیس جمهور عراق و مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق، با صدور بیانیه ای پایان یافت و در مهمترین بند بر انجام مذاکرات بدون پیش شرط، بنیادی براساس منافع اربیل و بغداد و براساس قانون اساسی عراق تاکید شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در بخشی از این بیانیه که گفته می شود، تنها به گوشه ای از گفت وگوهای مفصل سران دو حزب خلاصه شده است، با اشاره به حفظ وحدت داخلی در اقلیم کردستان عراق، بر حل تمامی مشکلات از طریق مذاکره بین اربیل و بغداد تاکید شده است.
بیانیه پایانی نشست ، همچنین از همه گروههای سیاسی عراق و ازجمله کردستان عراق خواسته است که در مذاکرات پیش رو حضور داشته باشند.
این نشست در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که هرگونه برخورد نظامی تهدیدی جدی برای منافع اربیل و بغداد است و مانع تراشی در مسیر تلاش های مسالمت آمیز حل مشکلات، ثمره ای نخواهد داشت.
در پی این نشست یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت، براساس آنچه توافق شده است هیات کردی براساس طرح آیت الله سیستانی با تاسی از قانون اساسی عراق پذیرفته است وارد گفت وگو با بغداد شود، اما هنوز روشن نیست بغداد به این درخواست چه پاسخی خواهد داد.
وی افزود: در این طرح هیاتی از نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه بطور مشترک کنترل فرودگاه ها و مدیریت امور نظامی استان کرکوک را برعهده خواهند گرفت.
این منبع همچنین اضافه کرد که بیانیه صادره تنها به گوشه ای از مذاکرات صورت گرفته مربوط می شود و گویا تصمیمات گسترده تری در ارتباط با کلیه موضوعات مورد اختلاف با بغداد در این نشست اتخاذ شده است.
خاورم*4*351*1770*

انتهای پیام /*

نظر شما