شناسهٔ خبر: 21921865 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

واکنش جهانی به سخنان ترامپ

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: برجام یک توافق دوجانبه نیست و هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد

صاحب‌خبر -
 

وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت خروج آمریکا، ایران نمی‌تواند به صورت یکطرفه به اجرای برجام ادامه ادامه دهد.
در متن این نامه که نخستین بار توسط پایگاه خبری میدل ایست آی منتشر شده است، به نقل از ظریف آمده است: ایران نمی‌تواند به اجرای یکجانبه توافق ادامه دهد، در حالی که یکی از اعضای کلیدی آن به بهانه‌جویی‌های نامربوط و بی‌پایه بر نقض مفاد برجام اصرار می‌ورزد.وی افزود: برجام ثابت کرد که حتی پیچیده‌ترین موضوعات بین‌المللی را می‌توان از طریق گفتگو، مذاکره و همکاری سازنده حل کرد.
معتقدم که موضع برد ـ برد که برجام بر اساس آن نهاده شده است، می‌تواند به عنوان یک مثال خوب برای حل مناقشات و بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به خصوص در خاورمیانه باشد. وزیر امور خارجه همچینن اظهارت رئیس جمهوری آمریکا را «توخالی» خواند و تاکید کرد که « اتهام زنی، تهدید و بی حرمتی هرگز ایرانی‌ها را مرعوب نمی کند.»
ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: برای تعریف سرکش، اظهارات ترامپ را با پاسخ رئیس جمهوری روحانی مقایسه کنید.
همه می دانند که دوستی ترامپ به خاطر فروش به کسانی بود که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهند. حالا می دانیم که جغرافی اش هم همین هدف را دارد. تعجبی ندارد که حامیان سخنرانی توخالی ترامپ درباره ایران همان سنگرهای دموکراسی در خلیج فارس هستند: عربستان سعودی، امارات و بحرین.اتهام زنی، تهدید و بی حرمتی هرگز ایرانی‌ها را مرعوب نمی کند. در نهایت، ترامپ نیز همانند اسلافش این را در خواهد یافت.
وزیر خارجه ایران: مردم ایران قاطعانه در کنار سپاه ایستاده اند
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توییتی بر حمایت قاطعانه مردم ایران از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد.
وی در توییتر خود نوشت: ‘ امروز ایرانیان از زن و مرد و پیر و جوان همگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند و با صلابت در کنار کسانی که از ما و منطقه در برابر تجاوز و ترور دفاع می‌کنند، ایستاده‌اند.
‌رهبران فرانسه، انگلیس وآلمان،ایتالیا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه روسیه‌، شماری ازمقام‌های مهم کنگره آمریکا و… پس ازاعلام استراتژی رئیس جمهوری آمریکا درقبال برجام و ایران به آن واکنش نشان دادند و عمدتا بر حمایت خود از این توافق بین المللی تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، این حمایت‌ها که بیانگر انزوای جهانی ترامپ در موضوع برجام بوده و حمایت‌ها از این توافق را نشان می دهد، چنان گسترده بود که به تیتر و خبر اول در فضای مجازی و اکثر رسانه‌های مهم بین المللی تبدیل شدند.
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه جمعه شب ساعتی پس از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، در بیانیه ای مشترک حمایت خود از برجام را اعلام کردند.
سران سه کشور امضا کننده توافقنامه هسته ای دراین بیانیه با تاکید بر پایبندی خود به برجام و اجرای کامل آن از سوی همه طرف‌ها، تصریح کردند که این توافق با منافع امنیت ملی کشورهایشان همسو است.
در این بیانیه آمده است: توافق هسته ای نقطه اوج ۱۳ سال دیپلماسی و گامی بزرگ در تضمین عدم انحراف برنامه هسته ای ایران به سوی اهداف نظامی بود.
سه رهبر مهم اتحادیه اروپا در بیانیه خود افزودند: برجام در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تائید شد. آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای
‌به کرات پایبندی ایران به برجام را از طریق نظارت و راستی آزمایی طولانی مدت تایید کرده است. ‘ به همین دلیل، دولت و کنگره ایالات متحده را ترغیب می کنیم که پیش از هر اقدامی، مثل بازگرداندن تحریم‌های رفع شده به واسطه توافق، که ممکن است برجام را تضعیف کند، پیامدهای آن بر امنیت آمریکا و متحدانش را در نظر بگیرد’.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به سخنان ترامپ تاکید کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و هیچ کشوری نمی تواند به آن پایان بدهد.
موگرینی در حضور خبرنگاران گفت: بیش از دو سال پیش در ژوییه ۲۰۱۵ (تیر ۱۳۹۴) کل جامعه بین‌المللی ‌از نتایج ۱۲ سال مذاکرات فشرده درباره برنامه هسته ای ایران به شکل برنامه جامع اقدام مشترک که مشتمل بر ۱۰۴ صفحه با جزئیات کامل فنی است ، استقبال کردند. وی افزود: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشور خاصی تعلق ندارد و هیچ کشور خاصی نمی تواند به آن پایان بدهد. برجام یک توافق چندجانبه است که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تائید قرار گرفت و تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران به طور منحصرا برای مقاصد صلح آمیز است. جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند یک توافق هسته ای که کار می کند و نتیجه داده است را منحل کنیم .
وزارت خارجه روسیه با انتقاد از مواضع ضدبرجامی رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد: تلاش برای اعمال این گونه شیوه‌ها به عنوان راه حل مسائل سیاسی جاری دربرگیرنده منافع اساسی امنیتی کشورها، محکوم به شکست است.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرد که در باره راهبرد بیان شده توسط ترامپ در مورد ایران، مسکو تاکید دارد که استفاده از زبان تهدیدآمیز و خصمانه در مناسبات بین المللی پذیرفتنی نیست . چنین رویکردهایی مربوط به گذشته است و با معیارهای زمان کنونی متمدنانه بین کشور همسان نیست. پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا در واکنش به سخنرانی ترامپ درباره برجام، تاکید کرد که حفظ برجام در چارچوب منافع و امنیت ملی مشترک است.
نخست وزیر ایتالیا در واکنش به سخنان ضد ایرانی ترامپ در یادداشتی با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر عدم تائید پایبندی تهران به اجرای برجام نوشت: ایتالیا به نگرانی سران دولت‌ها و کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس برای پیامدهای احتمالی (تصمیم ترامپ) می پیوندد.
نانسی پلوسی رهبر دمکرات‌های ‌مجلس نمایندگان آمریکا در یک نشست خبری در واکنش به اظهارات ترامپ تهدید او به خروج از برجام را سبک سرانه و دور از خِرَد خواند.
وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا این تصمیم را برخلاف توصیه‌ها و هشدارهای جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور که بارها او را از چنین رویکردی برحذر داشته بودند، گرفته است. سناتور باب کورکر رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد ندارد واشنگتن را از توافق هسته ای خارج کند.وی به خبرنگاران گفت که احتمالا ظرف دو هفته آینده طرح قانونی را برای تغییر قانون آمریکا ارائه می دهد که مستلزم بررسی توافق هسته ای برای پرداختن به عیوب و کاستی‌های آن است.
بن کاردین عضو ارشد کمیته روابط خارجی سناهم نوشت: نوبت کنگره است که به جهان نشان دهد هر دو حزب حامی پایبندی آمریکا به تعهداتش از جمله برجام هستند. ترامپ به اعتبار آمریکا و روابط آن توجه ندارد و می خواهد با امنیت ملی ما قمار کند.
دایان فینشتاین اشاره کرد: تصمیم ترامپ برای تضعیف توافق هسته ای با ایران، بی پروا و غیرمسئولانه است؛ آژانس بارها پایببندی ایران به برجام را تائید کرده است.
کیرستن جیلیبرند نوشت: این اقدام کاملا سیاسی (ترامپ)، موضع آمریکا در جهان را تضعیف می کند. کنگره باید هر تلاشی برای بازمذاکره یک جانبه این توافق را رد کند و با متحدان برای تقویت آن همکاری کند. الیزابت وارن نوشت: ملت‌های مسئول به توافق شان پایبند می مانند. رئیس جمهوری‌های مسئول امنیت، آمریکا را در اولویت قرار می دهند. اگر این رئیس جمهوری این کار را نمی کند، کنگره باید بکند. شلدون وایتهاوس نوشت: رد توافقی که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای پیشگیری می کند، گامی به سوی جهانی خطرناکتر است.
برنی سندرز اشاره کرد: رئیس جمهوری با امتناع از تایید توافق هسته‌ای ‌اظهارات علنی مقام‌های امنیت ملی خود را نادیده گرفت.
تیم کین با بازنشر ویدیوی تائید برجام از سوی متیس، نوشت: توافق ایران ما را امن تر نگه می دارد. این را از من نپذیرید، از وزیر دفاع ترامپ بپرسید. باب کیسی عضو ارشد کمیته مالی سنا نوشت: راهبرد ترامپ و طرح‌های قانونی (در کنگره) را بررسی خواهم کرد، اما از چیزی که ناقض توافق هسته‌ای ایران باشد ،حمایت نخواهم کرد.
دبیر کل سازمان ملل خواستار حفظ برجام شد
دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به سخنرانی ترامپ علیه ایران و برجام، در بیانیه ای با تاکید بر اهمیت برجام در منع اشاعه تسلیحات هسته ای و پیشبرد صلح و امنیت جهانی، ابراز امیدواری کرد که این توافق حفظ شود.
استفان دوژاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات روز جمعه ترامپ علیه ایران و برجام، در بیانیه ای بر موضع آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان در حمایت از برجام تاکید کرد.
وزارت خارجه روسیه با انتقاد از مواضع ضدبرجامی رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد: تلاش برای اعمال این گونه شیوه ها به عنوان راه حل مسائل سیاسی جاری دربرگیرنده منافع اساسی امنیتی کشورها، محکوم به شکست است ومسکو تاکید دارد که استفاده از زبان تهدیدآمیز و خصمانه در مناسبات بین المللی پذیرفتنی نیست.
در ادامه بیانیه آمده است: چنین رویکردهایی (تهدیدآمیز) مربوط به گذشته است و با معیارهای زمان کنونی متمدنانه بین کشور همسان نیست.
امیدواریم این گام (ادعاهای ضدبرجامی ترامپ) تاثیری مستقیم بر اجرای توافق ها نگذارد، هر چند بدیهی است با شرایط برجام مغایرت دارد. این پیمان از عهده اهداف تعیین شده به صورت موثر برمی آید و ایران هم کامل به تعهدهای خود پایبند است که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را منظم تائید می کند.در هر صورت، صرفنظر از تصمیم برخی شرکت کنندگان در توافق، بازگشت به وضعیت پیش از برجام ناممکن است و از جمله از سرگیری تحریم‌های (ضدایرانی) از طریق شورای امنیت سازمان ملل شدنی نیست.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، زیگمار گابریل، وزیرامورخارجه آلمان هم تاکید کرد که برلین تلاش می کند کنگره آمریکا را متقاعد سازد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را حفظ کند.‌وزیرامورخارجه آلمان همچنین گفت: برلین نسبت به موضع ایران در باره برخی مسائل به دلیل نقش پیچیده این کشور در خاورمیانه انتقاد دارد و بر لزوم گفتگوی مستقیم وجدی با ایران تاکید می کند.
گابریل ادامه داد: ترامپ پیام خطرناکی فرستاد، آمریکا به دلیل مسائل داخلی امنیت جهان را به خطر نیندازد.ما از توافق با ایران حمایت می کنیم و خواهان حفظ این توافق هستیم. نباید تنها امیدی که اکنون در جهان برای مجاب کردن کشورهایی مانند کره شمالی به این که می توان بدون سلاح اتمی امنیت داشت، وجود دارد را از بین برد اما این پیام کنار گذاشته شده است.‌به همین دلیل است که در هفته‌های پیش رو برای متقاعد کردن کنگره برای حفظ توافق از هیچ تلاش فروگذار نخواهیم کرد و درباره این که چه کاری می توان برای تغییر موضع ایران در مسائل مربوط به سیاست هایش در خاورمیانه انجام داد، رایزنی خواهیم کرد.
وزیرامورخارجه آلمان تاکید کرد که از بین بردن توافق هسته‌ای به این معنی است که هیچ فرد دیگری نمی‌تواند به چنین توافقاتی اطمینان کند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پس از ایراد اتهام نقض برجام به ایران از سوی ترامپ، گفت که ایران تاکنون به همه تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای، پایبند بوده است.
بنا بر اعلام سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «یوکیو آمانو»‌ بدون نام بردن از رئیس‌جمهوری آمریگا گفته که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ژانویه ۲۰۱۶، اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را مورد راستی‌آزمایی و نظارت قرار داد و این کار به درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد و با مجوز شورای حکام آژانس انجام شده است.»
در ادامه این بیانیه می‌خوانیم:
«همانطور که من به شورای حکام گزارش دادم، تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام، در حال اجرا هستند.راستی‌آزمایی و نظارت آژانس، همه فعالیت‌های هسته‌ای ذیل برجام را دربرمی‌گیرد. این کار با روشی عینی و بی‌طرفانه و در هماهنگی با مدالیته‌های مصرح در برجام و اقدامات پادمانی استاندارد، صورت می پذیرد.»
آمانو در ادامه بیانیه خود به یکی دیگر از اتهامات ترامپ پاسخ دادو نوشت: «ایران ، پروتکل الحاقی را به صورت موقت اجرا می‌کند که این پادمان، ابزاری قوی برای راستی‌آزمایی و به بازرسان ماست و دسترسی گسترده‌تری به اطلاعات و اماکن داخل ایران می‌دهد.»
کلینتون: تصمیم ترامپ اشتباه بزرگ است
هیلاری کلینتون اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ را یک اشتباه بسیار بزرگ دانست.
به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، وزیر خارجه پیشین آمریکا در واکنش به تصمیم ترامپ در مورد رد پایبندی ایران به برجام گفت: این یک اشتباه بسیار بزرگ است چراکه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشانه نقض توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت هسته‌ای باشد.بنا بر این به دلایل شخصی یا سیاسی که مشخص نیست، ترامپ در واقع درها را برای ایران باز گذاشته تا یک بار دیگر به سوی دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت کند و من فکر می‌کنم این موضوع بسیار خطرناک است.
شبکه بلومبرگ گزارش داد: استراتژی جدید ترامپ برای مقابله با ایران و مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای نیازمند یک سری شروط بزرگ برای نتیجه دادن در کوتاه مدت است، از این رو ریسک شکست آن بسیار بالا است.. اگر ترامپ به تهدیدش برای عقب نشینی از توافق جامه عمل بپوشاند، آمریکا با خطر انزوا در میان متحدانش رو برو می شود و ممکن است اهرم ضروری کنترل‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران را از دست بدهد.
به گزارش بلومبرگ، ترامپ با سر باز زدن از تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از قانونگذاران می‌خواهد تحریم‌های جدید سخت علیه ایران را بررسی کنند. این اقدامات در صورتی که ایران محدودیت‌های سختگیرانه‌تری در خصوص موشک‌های بالستیکش، غنی‌سازی اورانیوم و آنچه واشنگتن حمایت از تروریسم می‌خواند را رعایت نکند، به طور خودکار اجرا می‌شوند.
دولت آمریکا با داشتن چنین قانونی در حال شرط بندی روی این است که آیا می‌تواند یک جبهه قوی در برابر متحدان اروپایی مهیا کند. این در حالی است که ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه پس از سخنرانی ترامپ در یک بیانیه مشترک بر ادامه تعهدشان نسبت به توافق هسته‌ای تاکید کردند و توافق را یک گام بزرگ در مسیر اطمینان از نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران دانستند.
سناریوی تیم ترامپ زمانی محقق خواهد شد که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در طرف میز قرار داشتند و در این صورت ایران احساس انزوا می‌کرد و می‌پذیرفت امتیازاتی را که زمان مذاکرات به پذیرفتن آنها نبوده‌اند را قبول کند.اما در داخل کنگره می‌تواند به سادگی از تصویب طرحی که ترامپ خواهان آن است، سر باز زند. در عرصه بین‌الملل نیز متحدان اروپایی به ایران، روسیه و چین خواهند پیوست و بدون توجه به آمریکا به اجرای توافق ادامه خواهند داد.
بلومبرگ در ادامه به بررسی پاسخ ایران به این وضع پرداخت و گزارش داد: اگر این اقدامات به خروج ایران از توافق هسته‌ای منجر شود، می‌تواند آمریکا را سرزنش کند و آمریکا نظارت کمتری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد داشت.‌این اتفاق به روابط آلمان، فرانسه و انگلیس هم آسیب خواهد زد.
جان گلاسر، سرپرست مطالعات سیاست خارجی در موسسه کاتو در واشنگتن با بیان اینکه چنین اتفاقی یک دردسر بزرگ است، گفت: این‌ ایران و دیگر کشورهای جهان خواهند بود که در یک طرف قرار دارند و آمریکا در طرف دیگر.
لئون پانتاوزیر دفاع پیشین آمریکا هم با اعلام این که ترامپ دوست دارد توافق با ایران را به هم بزند، گفت: او با لغو برجام الگوی بسیار خطرناک به جای می‌گذارد.
به گزارش ایسنا، به نقل از هیل، لئون پانتا نسبت به نبود استراتژی از سوی ترامپ در برابر ایران ابراز نگرانی کردو افزود: این موضوع باعث تنهایی آمریکا در جامعه بین‌المللی و تلاش برای همکاری با متحدان خود برای پاسخ به اقدامات ایران را به چالش می‌کشد. من فکر می‌کنم که رد پایبندی ایران به برجام باعث ایجاد یک نمونه از مردی خشمگین خواهد شد که خواستار از بین بردن توافق‌های بین‌المللی است اما استراتژی مناسبی را در اختیار ندارد.
«والنتینو ماتوینکو» رئیس پارلمان روسیه هم در واکنش به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام تأکید کرد: «توافق هسته‌ای ایران علیرغم موضع آمریکا همچنان پابرجا خواهد ماند».
بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران نظام منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را به چالش خواهد کشید. که آمریکا نمی‌تواند به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، آن هم در شرایطی که پایبندی ایران به این توافق توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده است. هیچ دلیلی وجود ندارد که درباره پایبندی ایران به برجام تردیدی وجود داشته باشد چرا که بازرسی‌های انجام شده توسط آژانس پایبندی کامل ایران به تمام مفاد برجام را تأیید کرده است.
جهانگیری :تاریخ آمریکا غیرقابل مقایسه با تمدن ایران است
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: تاریخ آمریکا قدمتی کوتاه و غیر قابل مقایسه با تاریخ و تمدن ایران دارد.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در واکنش به سخنان رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: تاریخ آمریکا قدمتی کوتاه و غیر قابل مقایسه با تاریخ و تمدن ایران دارد و خلیچ فارس پیش از این که آمریکایی وجود داشته باشد خلیج فارس بوده است.
واکنش ‌یادگار گرامی‌ به سخنرانی ضدایرانی ترامپ
به گزارش جماران،حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در صفحه خود در اینستاگرام نوشت:
قرن ها پیش فردوسى بزرگ در مورد ایرانیان سروده است:
همه یکدلانند و یزدان شناس
به نیکی ندارند از بد هراس
دریغ است ایران که ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود
که ایران بهشت است یا بوستان
همی بوی مشک آید از بوستان
واکنش سید احمد خمینی به اظهارات خصمانه ترامپ
به گزارش جماران، سید احمد خمینی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:
مى گویند وقتى جورج بوش دوم به ریاست جمهورى آمریکا رسید، فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا گفته بود امیدوارم ایشان اینقدر که چهره اش نشان می‌دهد احمق نباشد.
امروز فیدل کاسترو نیست تا ببیند آقاى ترامپ همان قدر نامتعادل است که چهره اش نشان مى دهد.
سخنان غیر منطقى و بى اساس جمعه شب رئیس جمهور آمریکا نشان داد که ترامپ نه تنها انقلاب و اسلام بلکه هویت ملّى و ایرانى ما را هدف گرفته است.
وقتى آب هاى نیلگون سرزمین ما به سبب رشوه هاى ارتجاع و لابى هاى دشمنان ما به نامى دروغین خوانده می شود تکلیف روشن است؛ تدبیر ایرانى و اسلامى بیش از هر زمان دیگرى از ما می‌خواهد دست هایمان را در هم گره بزنیم و دلهایمان را به هم پیوند. و با عبور از دلخورى هاى نه چندان با اهمیت، یکبار دیگر از ملیت، دین و آرمان خویش دفاع کنیم.
ایران سراى ماست…
ولایتی: ایران واکنش مناسب نشان خواهد داد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران حتما برابر هر اقدام علیه منافع خویش، واکنش مناسب و متناسب نشان خواهد داد.
به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا افزود: رفتار رئیس جمهوری بی منطق و کاسبکار آمریکا که ظاهرا فرصت مطالعه تاریخی نداشته و صرفا به امور بازرگانی مشغول بوده و هست، برای ملت بزرگ و شریف ایران که سابقه تمدنی چند هزار ساله دارد، موضوع جدیدی نیست و بی‌تردید این ملت همچون همیشه مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی خواهد کرد.
وی اظهار داشت: ایران بارها و بارها مواضع اصولی خود را اعلام کرده و بر آن پایبند خواهد بود. نیروهای نظامی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، متعلق به مردم این سرزمین است و نه تنها اقتدار و امنیت را برای ایران اسلامی به ارمغان آورده که با مقاومت و ایستادگی توانسته برابر تجزیه خواهان و تضعیف کنندگان کشورها و دولت‌های قانونی منطقه مقابله کند و تروریست‌ها و جریان‌های افراطی و تکفیری و حامیان آن ها را به ذلت بکشاند.
ولایتی خاطرنشان کرد: ایران حتما برابر هر اقدام علیه منافع خویش واکنش مناسب و متناسب نشان خواهد داد و پشت سر رهبر محبوب، شجاع و انقلابی، به مانند تمام روزهای پیروزی و استقرار و ثبات به گام های بلند خود در حفظ و حراست از آرمان های جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.
صدر:ترامپ یک نژادپرست است
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم، رئیس جمهوری آمریکا را یک نژاد پرست دانست و گفت: برجام انقدر مستحکم است که قدرتی مانند امریکا نتواند آن را لغو کند و این همه از تلاش دیپلمات ها و وزیر خارجه کشورمان در دوسال مذاکرات به دست آمد.
سیدمحمد صدر در گفتگو با ایرنا افزود: این نژاد پرستی ترامپ منشاء مخالفت های جدی وی با اوباما ست، چون اوباما را یک سیاهپوست می داند و چون نژاد پرست است به همین دلیل ناراحت است که اوباما رئیس جمهوری آمریکا بود، برهمین مبنا تمامی برنامه های خود را برای خنثی کردن تمامی اقداماتی که اوباما در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری انجام داده است، قرار داد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اینکه می بینید با اوباماکر مخالفت کرده و دستور لغو آن را می دهد یا از یپمان محیط زیست پاریس و یونسکو خارج می شود، در این چارچوبی است که هرچه که می تواند با گذشته مخالفت کند.
وی با اشاره به برجام اظهار داشت: بحث برجام نیز در این چارچوب قابل تحلیل است و چون اوباما معاهده برجام را امضا کرد مثل بقیه معاهدات، دنبال آن است که آن را از بین ببرد تا هیچ میراثی از اوباما در آمریکا باقی نماند.‌وی با بیان این که باید رایزنی های دیپلماسی را با کشورهای مختلف ادامه دهیم، تصریح کرد: نکته این است که مخالفان ترامپ، یعنی کشورهای اروپایی، چین و روسیه نیستند و حتی مخالفان جدی در داخل خود آمریکا وجود دارد و تعداد زیادی از اعضای حزب دموکرات و جمهوریخواه با این اقدام ترامپ مخالف هستند، بنابراین یکی از اقداماتی که می توانیم انجام دهیم، بر روی لابی ایران در آمریکا ست و آنها همچنان باید فعال باشند، برای اینکه این موضوع به کنگره انتقال داده شده است و در نهایت، کنگره نیز آن چیزی را تصویب نکند که ترامپ می خواهد.
دراین حال نمایندگی ایران درسازمان ملل در بیانیه ای که به عنوان سند شورای امنیت منتشر شد، با تاکید بر غیرقابل مذاکره بودن برجام، به سرمداران آمریکا توصیه کرد درس های چهار دهه گذشته را فراموش نکنند.
در پی نطق ضد ایرانی دونالد ترامپ ، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، بیانیه ای صادر کرد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هم اظهارنظر کرد: سیاست‌هایی که ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری‌اش در عرصه جهانی در پیش گرفته، آمریکا را در مسیر خروج از جامعه جهانی قرار داده است.
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در توییت های متعددی نسبت به اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و نوشته است: هرگونه اقدام احتمالی آمریکا درباره برجام پاسخ هوشمندانه دولت ایران را به دنبال خواهد داشت.
سید محمود علوی وزیر اطلاعات با یبان این که سخنان ترامپ آمریکا را در معرض انزوای بیشتری قرار داد، گفت: سخنان سبک سرانه ترامپ، مردم ایران را به سوی وحدت و همگرایی بیشتر و حمایت از نهادهای انقلابی به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیان های دفاعی کشور سوق می دهد.

نظر شما