شناسهٔ خبر: 21887895 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کری: دولت ترامپ در خصوص برجام به مردم آمریکا دروغ می‌گوید

تهران – ایرنا - نشریه بوستون گلوب گزارش داد؛ «جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا روز پنجشنبه گفت: دولت [ترامپ] در خصوص برجام به مردم آمریکا دروغ می‌گوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کری افزود: می‌گویند همه ماجرا ظرف 10 سال به اتمام می‌رسد؛ اینگونه نیست.
اشاره وی به برخی محدودیت‌ها به برنامه هسته‌ای ایران است که مطابق با برجام، پس از یک دوره زمانی مشخص به پایان می‌رسد.
با این حال همانطور که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این گفته بود، ایران پس از این دوره زمانی به عنوان یک عضو عادی معاهده منع گسترش تلقی خواهد شد و پس از تصویب پروتکل الحاقی، نظارت دائمی بر تاسیسات هسته‌ای خود از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خواهد پذیرفت.
وزیر امور خارجه سابق آمریکا و عضو ارشد مذاکرات هسته‌ای همچنین در ادامه اظهارات روز پنجشنبه خود گفت: کنار گذاشتن توافق هسته ای با ایران غیرمسئولانه، خطرناک و به دور از ملاحظه است. آمریکا در نتیجه چنین اقدامی منزوی خواهد شد.
کری تاکید کرد که روز گذشته (چهارشنبه) با اعضای دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص برجام رایزنی کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا قرار است به زودی در خصوص ایران و توافق هسته ای اعلام موضع کند.
سخنرانی «دونالد ترامپ» برای ساعت 12:45 روز جمعه به وقت واشنگتن (20:15 به وقت تهران) برنامه ریزی شده است.
رسانه های آمریکایی گمانه زنی می کنند که وی در این سخنرانی، با اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای، توپ را به زمین کنگره بیاندازد تا قانونگذاران آمریکایی در خصوص ماندن یا نماندن آمریکا در برجام تصمیم‌گیری کنند.
در عین حال زمزمه‌هایی هم از احتمال قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی توسط آمریکا به گوش می‌رسد که واکنش قاطع مقام‌های کشورمان را به دنبال داشته است.
با وجود اینکه دیگر طرف‌های برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد پیوسته بر پایبندی ایران به تعهدات خویش صحه می‌گذارند، مقام‌های آمریکایی مکرر مدعی عدم پایبندی تهران به «روح برجام» هستند.
شبس ** 9386 *1488* مترجم: مهران معینی جم* انتشار دهنده: بهمن بامداد**

انتهای پیام /*

نظر شما