شناسهٔ خبر: 21878817 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

امام جمعه شهر ‌آوج:

سرگردانی دانش آموزان نتیجه عدم وحدت رویه میان خانواده و آموزش پرورش است

امام جمعه شهر ‌آوج گفت: عدم وحدت رویه میان خانواده و آموزش و پرورش در تربیت دوگانگی، چند بعدی بودن و سرگردانی دانش آموز در تشخیص امر درست را به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام سید ضیاءالدین هاشمی، امام جمعه آوج، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به اهمیت توجه به تربیت فرزندان در زمان حاضر گفت: تربیت فرزندان همیشه امری مهم بوده اما در زمان حاضر با توجه به تلاش دشمنان دین و کشور با ابزار گوناگون، اتاق فکرهای فراوان و پیچیده برای دور کردن فرزندان بویژه فرزندان کشورهای اسلامی از تربیت دینی و ملی خود توجه به تربیت از اهمیتی خاص برخوردار است.

وی ادامه  داد: با توجه به اهمیت امر تربیت و شکل گیری ابتدایی شخصیت کودک در خانواده، لازم است پدر و مادرها با تمام توان وقت قابل توجهی را به این امر اختصاص داده و خود الگو، عامل و نمونه تربیت دینی باشند زیرا تذکر و حرف به تنهایی تاثیر ندارد.

حجت الاسلام هاشمی درباره ساحتهای نظارت تربیتی والدین عنوان کرد: نظارت بر درس، لقمه حلال و در مرتبه اول نظارت بر خود و داشتن فکر مطابق با چشمه‌های زلال اسلام ناب و سپس پاسخگویی به سوالات ذهنی فرزندان و در ارتباط بودن با یک مربی دینی از عوامل مهم در تربیت هستند.

وی در ادامه افزود: نظارت و مسؤولیت والدین با رفتن فرزند به مدرسه افزایش می‌یابد، زیرا باید دوستان، رفت و آمدها، چگونگی استفاده  از فضای مجازی و ارتباط با معلمان و مربیان را نیز مورد توجه قرار دهند.  

امام جمعه شهر آوج درباره اهمیت تاثیر تفکر معلم بر دانش آموزان ابراز داشت: بسیاری از دانش آموزان به اقتضای شرایط سنی و موقعیت معلم  را الگو  و معیاری برای آینده خود قرار می‌دهند، بنابراین حتی نوع پوشش، حرف زدن، شیوه زندگی و برخورد علمی معلم در آموزش بر دانش آموزان تاثیر گذار بوده و به تبع آن می‌تواند در تربیت دانش آموز توانمد و با اخلاق نقش ایفا کند.

وی در ادامه افزود: اگر عمل و حرف معلم با هم سنخیت نداشته و موارد اخلاقی و ارزشی را تنها به عنوان بخش نامه و دستورالعمل بیان کرده و یا حتی در مواردی در بیان و کلام نیز نسبت به مسایل تربیتی بی اعتنا باشد نقیصه در تربیت دانش آموزان رخ خواهد داد.

این کارشناس دینی سپس با تاکید بر اینکه در تربیت نظارتی سه طرفه لازم است اظهار داشت: در امر تربیت، نظارتی سه گانه لازم است، که نظارت اولیا به خود، فرزندان و معلمان، ارتباط معلمان با خانواده ها و نظارت مسؤولان در سطح مدیریت مدرسه و آموزش و پرورش ابعاد این نظارت هستند.

وی درباره اهمیت وحدت رویه در عملکرد خانواده و آموزش و پرورش ابراز داشت: عدم وحدت رویه میان خانواده و آموزش و پرورش دوگانگی، چند بعدی بودن و سرگردانی دانش آموز در تشخیص امر درست را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد: بنابراین برای داشتن نسلی توانمند، مترقی و خوب برای پیش بردن جامعه باید دغدغه و احساس مسؤولیت در همه وجود داشته باشد و در این راستا مشورت و هماهنگی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی در پایان با اشاره به ممکن بودن هماهنگی در تربیت دانش آموزان گفت: این هماهنگی امری غیر ممکن نیست، اما همواره ممکن است افرادی چه در خانواده و چه در مدارس نادانسته یا از روی بی توجهی نسبت به این امر اهتمام نداشته باشند که تلاشهای فرهنگی، جلسات توجیهی در رسانه‌ها و فضاهای گوناگون و سیاستهای تشویقی آموزش و پرورش می‌تواند در افزایش این همکاری و هماهنگی مفید باشد./955/ت۳۰۲/ب۲

نظر شما