شناسهٔ خبر: 21873576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

کاندولیزا رایس:

ترامپ مراقب لفاظی‌هایش علیه کره‌شمالی باشد

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به دونالد ترامپ هشدار داد که مراقب لفاظی‌هایش علیه کره‌شمالی باشد. کاندولیزا رایس همچنین گفت رئیس‌جمهوری آمریکا باید به دیپلماسی اجازه دهد تا سطح تنش‌ها میان دو کشور را کاهش دهد. به گزارش ایسنا، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «می‌خواهید شاهد نتیجه لفاظی‌هایتان باشید؟ می‌توانم بگویم بحران پشت بحران، لفاظی‌های تندتر یکی پس از دیگر و تنش‌های حاد پشت سر هم به ‌وجود آمده است. در واقعیت، شرایطی حول یک مشکل ایجاد می‌شود که حل آن را دشوار می‌سازد. بنابراین کاملا درک می‌کنم معنای حرف‌های رئیس‌جمهوری چیست.»
او افزود: «کره‌شمالی با تسلیحات هسته‌ای غیرقابل قبول است و رهبر کره‌شمالی شخصیت عجیب و غریبی دارد و ایالات‌متحده این را نمی‌پذیرد اما گمان می‌کنم اکنون زمان آن است که یک گام عقب برویم و اجازه دهیم دیپلماسی کار خودش را انجام دهد.»
به‌ گفته کاندولیزا رایس، شی‌جین پینگ رئیس‌جمهوری چین تلاش دارد تا راه میانه را برگزیند و دو کشور را آرام کند.
با این حال او افزود: «چینی‌ها تلاش می‌کنند بگویند که کار درستی را انجام می‌دهند اما اقدامات آنها کافی نیست و امیدوارم آنها پس از این کنگره حزب کمونیست فشارهای واقعی بر رژیم کره‌شمالی را آغاز کنند، چراکه اگر ما نتوانیم به لحاظ دیپلماتیک کار را جلو ببریم، واقعا گزینه‌های بزرگی در دست نداریم. بنابراین چینی‌ها کلید اصلی در این مسأله هستند و امید دارم که پس از کنگره حزب،‌ موضع آنها علیه این رژیم سخت شود.»
سخنان وزیر امور خارجه اسبق آمریکا درحالی مطرح می‌شود که آمریکا،  دو بمب‌افکن مافوق صوت را بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآورده است. ایالات‌متحده آمریکا در راستای قدرت‌نمایی علیه تخاصم احتمالی کره‌شمالی، دو بمب‌افکن مافوق ‌صوت بی‌-۱بی را بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآورد. چنین پروازهایی با هواپیماهای قدرتمند بی-۱بی که از جزیره گوآم به پرواز درآمده ‌بودند، موجب تحریک کره‌شمالی می‌شود که مدعی است آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن برای جنگ آماده می‌شود؛ پیونگ‌یانگ پیشتر تهدید کرده بود، گوآم را هدف قرا ر خواهد داد.
یک مقام وزارت دفاع کره‌جنوبی که خواست نامش فاش نشود، گفت، بمب‌افکن‌های آمریکایی حملات موشکی به نزدیکی سواحل شرقی شبه جزیره کره را پیش از پرواز با دو جنگنده کره‌جنوبی شبیه‌سازی کردند و بعدا مانورهای مشابهی در ساحل غربی به اجرا درآوردند.
این پروازها پس از آن انجام می‌شود که یکی از قانونگذاران کره‌جنوبی فاش کرد که اسناد فوق محرمانه نظامی احتمالا توسط هکرهای کره‌شمالی به سرقت رفته است. این قانونگذار در عین‌ حال از تأیید گزارش رسانه‌های کره‌جنوبی در این رابطه خودداری کرد.

نظر شما